Sharps.se - Sveriges bästa sportsbettingforum med rekar, spelförslag och bettingtips

Sharps.se - Sveriges bästa sportsbettingforum med rekar, spelförslag och bettingtips (https://www.sharps.se/forums/)
-   Trav & Galopp (https://www.sharps.se/forums/trav-galopp/)
-   -   Spets kontra andra ytter (https://www.sharps.se/forums/trav-galopp/41901-spets-kontra-andra-ytter/)

Iketaj 2020-06-03 18:23

Spets kontra andra ytter

Jag har en liten nybörjarfråga angående trav.

Vilken position ger den tuffaste resan? Spets eller andra ytter?

Spetshästen har ingen draghjälp men å andra sidan så får hästen i andra ytter springa en längre sträcka.

Jag förstår att vissa hästar trivs bättre i spets, och att vissa trivs bättre i rygg. Men jag tänkte om det finns nåt generellt så man kan jämföra hur bra insatsen var mellan två hästar med samma distans och km-tid då den ena gått i spets och den andra i andra par utvändigt.

Shooter 2020-06-03 18:36

Citat:

Ursprungligen postat av Iketaj (Inlägg 693728)

Spetshästen har ingen draghjälp men å andra sidan så får hästen i andra ytter springa en längre sträcka.

Jag förstår att vissa hästar trivs bättre i spets, och att vissa trivs bättre i rygg. Men jag tänkte om det finns nåt generellt så man kan jämföra hur bra insatsen var mellan två hästar med samma distans och km-tid då den ena gått i spets och den andra i andra par utvändigt.

Det går inte att svara på generellt, utan det beror helt och hållet på hur loppen blir körda, hur banan är för dagen etc.

Iketaj 2020-06-03 18:46

Citat:

Ursprungligen postat av Shooter (Inlägg 693733)
Det går inte att svara på generellt, utan det beror helt och hållet på hur loppen blir körda, hur banan är för dagen etc.

Okej. Jag tänkte lite "allt annat samma". Så hur banan är för dagen, det skulle vara något slags genomsnitt och exakt samma på båda hästarna.

Men jag förstår att det blir svårare att tillämpa på hur loppet blir kört. För hästen i andra ytter kan nog lättare gynnas av tempo.

Stekel 2020-06-03 18:56

Visst kan man svara på det, ledningen är överlägset bättre. Gäller generellt som sagt.

eveton 2020-06-03 18:57

Citat:

Har du eventuellt förväxlat andra ytter med utvändigt ledaren, ofta kallat dödens eller dödspositionen?

Generellt är det att betrakta som tyngre att springa utvändigt (utan rygg) men om man är nervsnittad spelar inte ens tredjespår någon större roll.

"Ledningen är närmaste vägen till mål"

Iketaj 2020-06-03 18:58

Citat:

Ursprungligen postat av Stekel (Inlägg 693747)
Visst kan man svara på det, ledningen är överlägset bättre. Gäller generellt som sagt.

Aha, bättre insats och tuffare resa från ledningen alltså? Inte bättre läge alltså.

Iketaj 2020-06-03 19:01

Citat:

Ursprungligen postat av eveton (Inlägg 693748)
Har du eventuellt förväxlat andra ytter med utvändigt ledaren, ofta kallat dödens eller dödspositionen?

Generellt är det att betrakta som tyngre att springa utvändigt (utan rygg) men om man är nervsnittad spelar inte ens tredjespår någon större roll.

"Ledningen är närmaste vägen till mål"

Nej det har jag inte. Jag har fattat att dödens är tuffast och att andra på innern är lättast (dock måste den hitta ut). Grejen är att jag rankar positionerna utifrån tuffhet såhär:

Dödens
Spets / Andra par utvändigt
Vinnarhålet (andra par invändigt)

Dödens bör alltså vara tuffast och vinnarhålet bör vara lättast (vad gäller resan). Men frågan är alltså hur jag ska jämföra spets och andra par utvändigt.

eveton 2020-06-03 19:08

Citat:

Ursprungligen postat av Iketaj (Inlägg 693753)
Nej det har jag inte. Jag har fattat att dödens är tuffast och att andra på innern är lättast (dock måste den hitta ut). Grejen är att jag rankar positionerna utifrån tuffhet såhär:

Dödens
Spets / Andra par utvändigt
Vinnarhålet (andra par invändigt)

Dödens bör alltså vara tuffast och vinnarhålet bör vara lättast (vad gäller resan). Men frågan är alltså hur jag ska jämföra spets och andra par utvändigt.

Då förstår jag frågan bättre.

Spets är bättre än andra par utvändigt för många hästar.

Iketaj 2020-06-03 19:11

Citat:

Ursprungligen postat av eveton (Inlägg 693757)
Spets är bättre än andra par utvändigt för många hästar.

Aha, alltså mindre tufft?

eveton 2020-06-03 19:16

Citat:

Ursprungligen postat av Iketaj (Inlägg 693760)
Aha, alltså mindre tufft?

Beror på hästen utvändigt. Är det en stark rackare som trycker upp farten så kan spets vara tuffare än dödens.

AmaerildeRimfrost 2020-06-03 19:18

Citat:

Beror helt på hur tufft loppet körs. Vidare om ledarhästen är speedig eller bara stark etc! Många faktorer som spelar in men spets är närmaste vägen till mål och kunde man alltid få den positionen så är det att föredra framför andra ytter!

Spets är bäst, sen dödens om du tittar statistik!

Stekel 2020-06-03 19:21

"Jag förstår att vissa hästar trivs bättre i spets, och att vissa trivs bättre i rygg."

Enligt min åsikt är det här en extremt överdriven "halv-myt". Det finns några hästar som vill ha sällskap och därför bromsar när de kommer först, och därmed måste gå i ryggar så man kan lura dem att vinna på det sättet. Men de är väldigt få. Och det syns ganska lätt vilka det är. Om det rör sig om 5% av alla hästar så har jag nog räknat högt.

Kgrh 2020-06-03 19:22

Det man kan konstatera är i alla fall att åtskilligt många fler lopp vinns från spets än andra ytter.

Iketaj 2020-06-03 19:49

Citat:

Ursprungligen postat av Kgrh (Inlägg 693781)
Det man kan konstatera är i alla fall att åtskilligt många fler lopp vinns från spets än andra ytter.

Det är sant. På samma sätt som att fler lopp vinns från spets än från vinnarhålet, även fast vinnarhålet ger en lättare resa.

Stekel 2020-06-03 20:17

Citat:

Ursprungligen postat av Iketaj (Inlägg 693798)
Det är sant. På samma sätt som att fler lopp vinns från spets än från vinnarhålet, även fast vinnarhålet ger en lättare resa.

Också en halv-myt. För de flesta lopp går inte tuffare än vad hästarna kan springa. Och är hästarna lika speediga är ju då rygg ledaren ganska chanslös även om den får fritt.