![]() |
|
Maestro Crown
Bara vinster eller galopp UTOM en start 4a på TUNG Jägersro bana 7 juli ( det står inte någottung bana men rejält blöt i vart fall ser kladdigt ut på spår 1 + 2) OK loppet blev uppullat inte hästen bästa gren md speedkörning men var ju inget tryck alls i hästen, blev 4a en start inte mycket att ta på och det finns "50 nyanser av tung bana" kan vara plus eller katastrof beroende på hur den är |
Är det någon som har en föraning om banan? Någon intervju med banmästare eller liknande? Kan inte skriva en rad om omgången innan jag vet, eftersom det är det absolut viktigaste parametern att ta hänsyn till...
|
Dröjer bara 4 veckor till nästa V75a på Mantorp. Stängda gränser till Norge har i alla fall något positivt med sig. Att slippa marsomgången på Momarken helt underbart :).
.... Lördag 20 mars körs den så kallade Unionskampen på norska Momarken. På grund av de strikta begränsningarna kring gränspassager blir det förmodligen svårt för svenska tränare och kuskar att starta i Norge den dagen. Svensk Travsport har därför planerat in en nyinsatt STL-tävling på Mantorp samma dag. - Pandemin orsakar fortsatt problem för gränspassager mellan Sverige och Norge, och mycket tyder på att tuffa begränsningar finns kvar även om en månad. Momarkens STL-tävlingar 20 mars riskerar därmed i praktiken att bli utan svenskt deltagande. Därför vill vi erbjuda de svenska tränarna, hästägarna och övriga travintresserade en extrainsatt svensk STL-tävling den lördagen, berättar Svensk Travsports sportchef Petter Johansson. Mantorp kör STL lördag 20 mars - Mantorps nya tävlingsdag har tolv lopp med fullständiga STL-försök och samma prispengar som en ordinarie STL-lördag. Det blir alltså ytterligare en försöksomgång i STL-meeting 3, eftersom även Momarkens STL-omgång genomförs som planerat - fast troligen med helnorska startfält. Detta blir de två första försöksomgångarna i det långa STL-meeting som mynnar ut i finaler på Solvalla under Elitlopps-helgen, säger Petter Johansson. Vårt eget spelbolag ATG kommer att erbjuda spelet V75 till Mantorps tävlingar 20 mars, som sänds i tv på samma sätt som en vanlig STL-lördag. Startanmälningarna till Mantorps tävlingar 20 mars sker söndag 14 mars. |
Citat:
"Banpersonalen erbjuder SMS-info Vill du ta del av löpande information från banpersonalen? Som licensinnehavare kan du få den info som banpersonalen anser vara viktig och relevant angående banornas aktuella standard. Inget SMS = för årstiden normala förhållanden. Så vill ni ingå i banpersonalens SMS-grupp: Kontakta Christer Eriksson 070-263 24 01 Ni kan också när som helst under ordinarie arbetstid ringa direkt för att förhöra er om hur läget är för stunden och hur banpersonalen förutspår att banan kommer att vara: Christer Eriksson 070-263 24 01 Andreas Andersson 070-795 28 53 Roger Hedqvist 070-213 82 51 Lördagar nås aktuell banarbetare under öppethållande på journumret 0142-825 08." ------------------------------------------------------- "Rutiner vid snöfall Att skrapa av banan vid ihållande snöfall innebär att det varje gång kommer ner en del snö i banmaterialet vilket medför en moddig och sämre bana. Som vi också kan ha problem med en längre period, beroende på vädret. Genom att, då det är möjligt, vänta med att skrapa av banan tills snöfallet, undviks onödigt mycket snö i banmaterialet. Tävlingsbanan är då också stängd för all träning. Det innebär alltså att vi låter snön ligga kvar längre vid tillfällen då väderprognosen talar om fortsatt snöfall. Vid dessa tillfällen SMS-ar dock banpersonalen ut information till de så önskar (se SMS-info nedan). Det hela handlar helt om att kunna hålla tävlingsbanan i ett bättre skick vilket naturligtvis är till gagn för de aktiva (som också tillfrågats och lämnat sitt bifall)." Inget svar på din fråga, men vill man så kan man höra av sig till dessa inom banpersonalen ovan... |
Citat:
|
Detta är väl det färskaste som finns om banan och det låter i alla fall bra.
"...... Morgonrapport om banan, från Andreas Andersson, som ingår i banpersonalen: - Natten har varit lugn. Banan är lika fin idag som igår. Lätt regn nu och risk för några droppar senare under dagen. Inget som kommer att påverka. Vi slipper solsken vilket är positivt avslutar Andreas. |
Citat:
Det vi dock kommer få se är idiotkuskar som tokladdar för ledning trots att innerspåret troligtvis kommer bli en katastrof och sedan står de där med flinet och säger att "ja, ledningen är ju alltid närmaste vägen till mål". Idag spelas kuskar med någon sorts självkontroll och intelligens. :cheers: |
Iofs mäter upploppet enkom 177 meter och det är inte mycket, sp det ena tar kanske ut det andra. Spetshästar är inget jag kommer gå på, i alla fall - hellre då starka rackare som tål en lugn dödens...
|
Citat:
|
Får nog se några lopp först innan jag tar ställning angående banan. Väntar nog med spelbesluten och snöar inte in mig på något för tidigt idag.
|
Kollar bansändningen på förmiddagstravet på Årjäng. Där verkar de iaf ha vissa problem med väderleken. Jag hoppas på riktigt tungt idag, helst helt bottenlöst med mycket mjölksyra för hästarna till slut. Men tror det kommer bli något mellanting...
|
Citat:
|
Timo Lane & Leon Zon i sista avslutningen är givna singelprocentare på min lapp, har visat fina avslutningar lite i skymundan!
|
Tidig
Provar med ett antal spikar. Ca 20% i snitt på dem. Verkar lämpligt. Alla har chansen. Minnestads drar nytta av troligt tempo. Framspår för Kontio är perfekt med bra häst, Call Me Brodda har gått från samma läge förut med Stefan P. och vunnit, My Dream Art har hårt emot men kanonform med skor på... Bara att
hoppas! V75 Inlämnat: 2021-02-20, 09:11 Mantorp Lördag 2021-02-20 Start: 16:20 Kostnad: 161,00 kr Vadet gäller startnummer Avd 1: 10 Minnestads Ecuador (8, 5) 2: 3 Mascarpone Doc (6, 2) 3: 3, 12 (1, 10) 4: 3 Call Me Brodda (5, 7) 5: 5 My Dream Art (1, 4) 6: 1, 2, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15 (12, 1) 7: 1, 2, 3, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12 (1, 5) 1x1x2x1x1x14x11 = 308 rader. 308 x 1 x 0,50 kr = 154,00 kr. Avgift 7,00 kr. Totalt: 161,00 kr. Rättningskod: JKP FQH VBC |
Citat:
:cheers: |
Det blir ju sällan tunga banor nuförtiden, men det är väl som Tarzan säger att det viktiga är om hästarna får fäste. Det beror ju bland annat på valet av skor etc., så det är rätt knepigt att veta. Jag kör på det jag tror och räknar med att mina streck ska klara underlaget. Annars blir det nog svårt att spela idag.
|
En extra
Citat:
|
Das Auto struken. Nu blir det ännu lättare för favoriten.
|
Avd 1. U 9. 1, 3, 6, 8, 10
Avd 2. 3, 4, 6 Avd 3. 3 Avd 4. E 1, 9. 3, 5 Avd 5. 1 Avd 6. E 13. 1, 6, 10, 12 Avd 7. U 5. E 6, 8. 1, 3, 9, 10 Adrian i första eller i sista plus en Effekthäst |
Första loppet tycker jag är svårt. Vet inte vem man ska välja bort, om man försöker gå kortare. Känns som att man kommer åka då.
|
Citat:
Det kommer ju inte rensa bra även om sjundehandaren vinner- inte fantastiskt bra iaf. ”Alla” garderar rejält i första avdelningen. Många garderar även brett i avdelning 2. Sen spikar ”alla” i guld. Siktar man på att vinna mycket pengar idag så måste man spela emot hur den stora massan spelar. lyckas man istället klar avdelning 1 och 2 på typ 3x1 streck och dessutom fäller dagens största i avd 3 så sitter man bra på det. Klurig omgång idag när man inte ens vet hur banunderlaget blir än. Jag kommer nog spela så i alla fall. Försöka hitta 2-4 rimliga halvskrällar i första och låsa på dem. Lyckas jag har jag direkt ett övertag på kollektivet som nog i snitt förbrukat 6-8 streck i första. I dag avvaktar jag till jag sett de inledande loppen för att säkrare kunna bedöma hur banan och vädret blir innan jag spikar exakt system. lycka till med streckandet:thumbup: |
Citat:
|
Citat:
|
Idag gäller det att få sju rätt. De brukar bli överbetalda vid jackpot-omgångar. Ser inte ut att bli någon jätteutdelning.
|
6 L.L.Royal såg ut som en bomb i värmningen inför V86 sist och den levererade! Har tuggats om sedan comebacken och nu misstänker jag att formen är på absolut max! Nedstruken till bästa spåret och jag funderar på att singla till sjukt låg procent! Kaj Widell emot... Ingen solid V75-vinnare...:popcorn:
Mitt bolags säljs idag på hemmabanans krypin för den som är intresserad. |
Citat:
Spanar jag i lopparkivet har Racing Ribb gått riktigt bra den här tidpunkten på året flertalet gånger och har hanterat något tung bana bra tidigare. |
Citat:
|
Citat:
Han har aldrig kört Minnestads E. och MDA var det väldigt länge sedan han körde - ej heller långlopp, där jag alltid vurmar för Jorma. Så det kan allt gå bra, ändå... Lycka, till! |
|
MASCARPONE DOC i V75-2 har bytt kusk, Magnus Djuse ersätter Jorma.
|
hur verkar banan?
|
Citat:
|
Banmästaren på Mantorp inför lördagens V75.
-Håller prognosen är jag inte orolig. Vi har djup tjäle så kylan finns där. Vi har lagt på nytt torrt material i syfte som ska suga upp fukt som kommer underifrån. Fäste/brodd behövs troligen bak för hästar som kräver ordentligt fäste. |
Forsgren och Hultman är lite oroliga för att banan kan släppa. I första kurvan är det störst problem. Vi får se helt enkelt hur det utvecklas under dagen.
|
Bravo Santana struken.
|
Vi la' 20 miljoner extrapengar förra veckan, som idag lyfter sjurättspotten. Jag spikar favoriten i andra och dunderfavoriten i tredje och ett trehästarslås i fjärde. Därmed får jag råd med fler streck i övriga och hoppas några av mina streck infriar bolagssystemet.
1) 2,3,5,6,8,9,10 r11-7 (favoriten 8 har en dålig startrygg och Adrian släpper inte ut honom. Loppet måste garderas. Dante kan ta ledningen och släpper inte. 10 är stark, nyligen vunnit på tung bana och har form. 2) 6 r4-2 (strykningen av 2 underlättar ledningen för 6, som vinner över det korta upploppet) 3) 3 r1-10 (3 SoS) 4) 1,3,5 r7-9 (bästa hästen 3 möter idag bara ston. Berättigad favorit. 6 kommer från två raka vinster på denna distans. Oskar låter rejält uppåt på 1 och vill köra i ledningen till 6 %) 5) 1,3,4,5,8 r2-7 (2 tar ledningen och släpper till 4. Därmed får favoriten 1 tredje inner och måste leta sig ut. Håller tummarna för Nurmos-tränade 3, som efter tre månader kan vinna till 6 %. Garderar med några framspårshästar) 6) 1,5,6,9,10,12,13 r14-11 (svårlöst lopp, där jag streckar halva fältet) 7) 1,5,6,8 r10-2 (favoriten 1 är en storvuxen häst, som vunnit många lopp hos Petri Puro. Hästen har vunnit 9 av sina 14 starter och kommer från två raka i regi Johan Untersteiner. Favoriten är trög från start men är urstark och trivs på distansen. Fel distans för andrefavoriten 5 och kusk/tränare jag inte gillar, men följer ändock flocken och streckar. 6 och 8 visade form i senaste starter. Borde kanske streckat 10, me nu är det för sent) Kostar 1470:-.Hoppas några sharpsare tar en rejäl del av gagens jackpot! |
mina spikfunderingar
Avd1) 8 Phoenix Photo Örjan vann sist med krafter sparade i denna fina häst. Intrycket var riktigt fint. Att Örjan inte skulle hitta ut från sitt stängda startspår känns mindre troligt. Motbuden: Strular det till sig för Örjan så vill jag strecka formstallen Johan U 24% i år)och Adrian K:s (23% i år) hästar.Untersteiners är alltid extra farliga på just Mantorps Bana. Lyxstrecket får bli 12 Milord som avslutade grymt fint sist.1%! Behöver nog hjälp av rätt resa men form finns för att kunna överraska med rätta ryggarna sista varvet. Avd2) 6 Zack Bris har formen på topp och tar troligen hand om ledningen. Nerstruken till ett femtespår nu även om spår 6 just på Mantorp är ett minst lika bra spår över kort distans. Motbuden: 9 Harvard Student är riktigt bra och har vunnit sina segrar enkelt med krafter sparade. Spåret är nog kraftigt missgynnande. Spår 8 & 9 är de enda segerlösa spåren över 1640a på Mantorp tävlingsåret 2020. Från framspår hade jag övervägt att spika. 4 Casius Ima är min tredjerank. För de som är extra sugen på att gå tvärt emot betaltjänster kan nämnas att 3 Mascarpone Doc pekas ut som en av omgångens mest överstreckade hästar- just de har ju en förmåga att vinna när det dissas från alla håll och kanter:innocent: Avd6) 1 Bank on Broadway har vunnit i enklare gäng men sett helt lysande ut och har haft krafter kvar i mål. Jag tror hästen är redo att rekordsänka och ledning står utskrivet i programmet. Nu kan det visa sig under dagen att innerspår kanske blir en nackdel när de kört några lopp idag. Hade detta lopp körts som avd1 eller avd1 hade jag nog med all säkerhet spikat. Motbuden: 12 Princess SW gjorde jag misstaget att underskatta sist då det rapporterats från stallet att man i stort set var nöjda med prispengar. PU ligger ligger lite halvlågt igen och varnar för att täta starter kan vara en nackdel. Spikar jag inte 1 BankonBroadway så sätter jag nästa streck för 12 Pricess SW som ganska klart får anses vara ”bästa hästen”. 6 Ale Pride Gar streckas också tidigt. Var slagen av Mellby Good med huvud näst sist. MG gick ut ock krossade från dödens på V86 i Onsdags.. Krokade senast ihop med annat ekipage och hade varit lång framme utan den incidenten Avd8) 8 Timo Lane vilket intryck senaste starten! Favoriten i loppet blir med garanti över från start från spår 1 och behöver tur för att få chansen att segra idag. Timo Lane är nerstruken till ett sjundespår vilket är klart bättre än spår 8 . Borde hitta bra position och sen spurta till vinst om de kört fort i täten Hur jag definitivt gör beslutar jag närmare start efter att ha fått se banans skick i de första loppen. lycka till i jakten på Jackpotpengarna i eftermiddag allihopa:thumbup: |
Citat:
|
V4
Inlämnat: 2021-02-20, 11:44 Mantorp Lördag 2021-02-20 Start: 14:45 Kostnad: 128,00 kr Vadet gäller startnummer Avd 1: 4, 5, 8, 9 (1, 6) 2: 3, 7, 11, 14 (6, 1) 3: 2, 5, 10, 11 (13, 6) 4: 8 Gullabo Däck Bling (5, 11) 4x4x4x1 = 64 rader. 64 x 1 x 2,00 kr = 128,00 kr. Totalt: 128,00 kr. Gullabo Däck Bling tror jag alltid på. Får bli ett vinnarspel också på den. |