Sharps.se - Sveriges bästa sportsbettingforum med rekar, spelförslag och bettingtips

Sharps.se - Sveriges bästa sportsbettingforum med rekar, spelförslag och bettingtips (https://www.sharps.se/forums/)
-   Trav & Galopp (https://www.sharps.se/forums/trav-galopp/)
-   -   Avdelningen hästnamn man kommer ihåg (https://www.sharps.se/forums/trav-galopp/49861-avdelningen-haestnamn-man-kommer-ihag/)

fri 2021-09-22 11:10

Avdelningen hästnamn man kommer ihåg
 
Idag på Övrevoll lopp 3 startar "Karen from Finance". Den har både bra chans och ett fyndigt och roligt namn man lär komma ihåg (Karen vann förresten, som tredjehandare till oddset 6,26).

Vad hästen ifråga tycker, vet jag inte.

Tror också man kan glömma att döpa lilltösen till det. Har svårt att se hur Skatteverket släpper igenom "Karin på Ekonomiavdelningen" när man inte ens får heta Putin, Amiral, Diablo, Fisa eller Pilsner.

Tycker dock det är märkligt att man avslog både Veranda, Ragnarok, Unge och Lakrits. Men dessa kanske dyker upp som avkommor till Readly Express framöver.

Ett tekniskt problem, kan inte vänsterklicka på rubriker i Sharps efter senaste uppgraderingen av Firefox, vad göra?

Hansin 2021-09-23 11:18

biggusdickus glömmer man inte så lätt

Basse 2021-09-23 14:26

Shesellseashells var ju ett härligt sto som importerades till Sverige 1987.

Där fick referenterna en riktig tungvrickare under loppen.

Har avkommor med ”matnamn” som Spagetti,Pasta,Canneloni, Seafood, Marulk,Vitling och Makrill ( finns några till)

KalleKlut 2021-09-23 14:35

Jag minns en ganska risig galopp häst som hette Salamislicebyslice.
Bör ha varit runt -05 om jag minns rätt..

Efterhandaren 2021-09-23 15:16

Ålarökarn är min favorit, namnet och hästen glömmer jag aldrig. Född 2000 och död 2015.
Hästen ägdes av L-O Spång ( B tränar profil från Kinna )Och P-O Korshag från Falkenberg. Korshag började med fiskrökeri i sin barndom och har byggt upp en stor rörelse i branchen därav namnet på hästen.
Ålarökaren var en slitare. Startade 196 ggr, hade raden 21-20-20 och 2,3 mille på kontot.
Vann första starten som 3 åring och avslutade karriären 12 år gammal.
Totalt 28 Rikstoto starter i samtliga klasser men endast en vinst på fel distans 1640 ! Hästen var urstark och vann ett på den tiden ovanliga 4000m lopp på Solvalla med Örjan i vagnen om jag inte minns fel.
År 2005 startade hästen hela 12 ggr på rikstoton.
Förlåt mitt nostalgi svammel men jag kunde inte låta bli.

travanalys 2021-09-23 22:38

Om man bara går på namn på hästar så är det för mig två stycken som etsat sig fast. Dels Lastcallforalcohol, groggen kallades han men minns inte vem som tränade eller körde... Sedan en häst för mycket länge sedan som jag tror Olle Goop hade som hette Uvareds Öfsadrop med viss reservation för stavningen. Båda två var nog hyfsade och härjade en del på tv eftersom det var mestadels framför tv:n eller på banan man fick följa travet på den tiden...

Fulsprit 2021-09-23 23:00

Mina favorit genom alla tider - Indian Hej!

Ace 2021-09-25 12:08

Citat:

Ursprungligen postat av Basse (Inlägg 762558)
Shesellsseahells var ju ett härligt sto som importerades till Sverige 1987.

Där fick referenterna en riktig tungvrickare under loppen.

Har avkommor med ”matnamn” som Spagetti,Pasta,Canneloni, Seafood, Marulk,Vitling och Makrill ( finns några till)


Svår jäkel i text också.. :lol:

Du ska otroligt nog trycka in ett sjätte s i namnet.

Spoiler:
Shesellsseashells



Kalmarit och lite patriot men Cooltrain var en favorit. Blev dock en dyr historia då jag envist fortsatte att lira på hästen trots att talanglöse Börje Bs Johansson envisades med att köra.

Hästen var väl lite som en annan :whistling:, gillade tjejer lite för mycket.. Minns en tilltänkt V75-start på Åby då han "sprängde" staketen mellan hagarna för att det fanns några snygga ston ett par hagar bort.

Struken, in i transporten och hem till Kalmar utan en enda insprungen krona men gladast var säkert Cooltrain.. :lol:

pojmonen 2021-09-26 11:12

Showmethemoney hette en häst som hjälpte till att fylla på kontot med drygt 100k, tog med den bara på namnet tror den gav 27ggr typ mitten på 2000talet. :-)

Liisa 2021-09-26 13:11

En häst som fastnat för mig är STYLTAN,tror de var r.walmann som tränade den,slutet på 90 talet har jag för mig.

Billman 2021-09-26 16:52

Jag minns ett kallblod på 90 talet som hette Åkre Sork.

Inga anglofieringar där inte.

Sork är vad jag förstår gotländska för kille. mer svenska namn.

Vackraste fornnordiska namnet är Skallagrim - Sören Nordins springar.

Lobo 2021-09-26 17:07

Citat:

Ursprungligen postat av Basse (Inlägg 762558)
Shesellseashells var ju ett härligt sto som importerades till Sverige 1987.

Där fick referenterna en riktig tungvrickare under loppen.

Det var väl c:a 100 % att någon skulle nämna just den.

Lobo 2021-09-26 17:29

Citat:

Ursprungligen postat av Billman (Inlägg 763022)
Vackraste fornnordiska namnet är Skallagrim - Sören Nordins springar.

Rikitikitavi med Gunnar Nordin låter härligt.

QuinnTheEskimo 2021-09-26 18:06

Whambam Thank U Mam!
Styrelseledamoten var skön också.

NAFETS 2021-09-26 18:54

Droppar dessa tre:


Mjuka Mockasinen
Palindromhästen Ni Talar Bra Latin
och såklart...
[B]TUNK NAFETS[/B

Lobo 2021-09-26 19:57

Slipper Kosing platsar väl.

Varför inte döpa en häst till fem.

Referenten Patrik Nilsson från start>> Invändigt ett fem. :whoco5:

Billman 2021-09-27 22:22

Rikkitikkitavi är en mungo från Kiplings novell som gick som radiopjäs i min barndom. Skrämde vettet ur mig då cobran ligger och lurar på toaletten och tar den yngsta familjemedlemmen som gisslan. Men mungon dödar cobran.

ExtremtRik 2021-09-28 07:25

Citat:

Ursprungligen postat av Hansin (Inlägg 762538)
biggusdickus glömmer man inte så lätt

Samma era som Tom Pung va!? Sannolikt valack.

Vi kastar väl in en klassisk vinnare oxå med hemmabana Bergsåker; Serena .

ExtremtRik 2021-09-28 07:31

I amerikansk galopp är det populärt att ersätta Bitch med Beach, variationerna är oändliga.

Sexistiskt? ja kanske det.

ExtremtRik 2021-09-28 07:48

Luradej e Lurabo, en del möter Lassie, jag mötte Luradej .

Lobo 2021-09-28 09:28

Apelsin och Nils. :evilgrin39: Ja, det är hästnamn. :lol:

Difsteve 2021-09-28 11:42

Kanske lite off topic men en rolig häst var det i alla fall i mina ögon. Kommer inte ihåg exakt när men gissar på mitten av 90-talet. Åke Lindblom hade en häst vid namn Earnest (reservation för stavningen). Han kom oftast ut i värmningen och kunde galoppera fem varv runt Solvallas oval för att sen trava som en klocka i loppen och vinna till rätt skapliga odds. En häst om verkligen lagt sig på minnet hos mig :)

Någon annan än jag som minns honom?

Basse 2021-09-28 12:06

Citat:

Ursprungligen postat av Difsteve (Inlägg 763130)
Kanske lite off topic men en rolig häst var det i alla fall i mina ögon. Kommer inte ihåg exakt när men gissar på mitten av 90-talet. Åke Lindblom hade en häst vid namn Earnest (reservation för stavningen). Han kom oftast ut i värmningen och kunde galoppera fem varv runt Solvallas oval för att sen trava som en klocka i loppen och vinna till rätt skapliga odds. En häst om verkligen lagt sig på minnet hos mig :)

Någon annan än jag som minns honom?

Åke Lindblom gillade hästen . saxat från Åkes hemsida:

"Earnest är en av karriärens viktigaste och mest omtyckta hästar. Earnest fick sluta sina dagar i förtid och ligger begravd hemma på gården Gröndal. Earnest hade allt, startsnabbheten, styrkan, speeden, löpviljan. Tyvärr hade han inte riktigt kroppen med sig, utan var en så kallad ”trashank”. Han kom tillbaka gång efter annan, och vann bland annat en V75-final på Åby 1995."

jame 2021-09-28 12:54

Slashing!
Första hästen jag vann på (plats)
Solvalla (tror det var -95)
Örjan körde..........

monimaker1 2021-09-28 13:43

Elsas Piano är ett namn som jag inte glömmer. Föddes -87 och sprang in över 300k trots endast 3 segrar på 65 starter.

eklonov 2021-09-28 21:13

Lastcallforalcohol

Jajjan 2021-10-01 05:30

Citat:

Ursprungligen postat av Hansin (Inlägg 762538)
biggusdickus glömmer man inte så lätt

Biggus Dickus hämtat från Life of Brain.

Minns stt Hoa Hoa döpte sin häst till Kotten
(sthlms slang för ni vet vad). Inget favorit
namn, men ytterligare ett underbältet namn.

Jajjan 2021-10-01 05:45

Flambeau des Pins vann jag mitt största vinnarspel på i HH,
la helgens spelkassa och mer därtill efter tips från en fransos
vid buffe’n på Hästsportens hus, minns jag rätt var det ofattbara
16 gånger. Den blivande världsrekordaren och styrkefenomenet
krossade packet och gick helt under radarn.
Fick drygt 4 ggr året därpå, då var kollektivet mer med på noterna.

Det får bli mitt favorit namn.

yoozoo 2021-10-01 09:31

Q.Forty Five en Reden-häst som vann V75 streckad till under 1% 2011. Vann 18 lax med en insats på 9kr det glömmer man inte :clap:

elwiz 2021-10-01 09:34

Min favvo som oxå är svåruttalat är: Deuxieme Picsous

Glömmer aldrig Grand prix de wallonie i Belgien 2013....
1:a Timoko
2:a Ready Cash
3:a Dicks Pics (som vi kallade den)

Ska bli intressant å se vad Johan Lejon har avlat fram efter den.
3st som är födda -21 och en har Varenne som morfar.

Efterhandaren 2021-10-01 09:58

Hedershästen Harry Haythrow (hökastare) måste ju nämnas i dessa sammanhang.
Lunkade in nära 5 mille på 145 starter varav över 100 på rikstoton och inte mindre än 69 raka i hela landet runt. Började sin karriär som 3 åring och föll för åldersstrecket 12 år efter 9 års tävlande med fin fysik och still going strong. Svårslagna rekord. En grym familjehäst som tränades av Jonny Johansson Ljungby och Peter Untersteiner var förstekusk.
Här snackar vi svenska modellen.

znipstern 2021-10-01 11:14

Citat:

Ursprungligen postat av Basse (Inlägg 762558)
Shesellseashells var ju ett härligt sto som importerades till Sverige 1987.

Där fick referenterna en riktig tungvrickare under loppen.

Har avkommor med ”matnamn” som Spagetti,Pasta,Canneloni, Seafood, Marulk,Vitling och Makrill ( finns några till)

She Suits Us var en annan tungvrickare som referent Bosse Blomqvist hade stora problem att utttala.

Sheshushash?

fri 2021-10-01 11:47

Dessa regler gäller hästnamn inom trav, men verkar vara samma inom galoppen:

"2 § Ett hästnamn får innehålla högst 18 tecken ‒ mellanslag inräknade. Siffror får inte användas. Ett namn som kan uppfattas som olämpligt eller är tillkrånglat eller som kan förväxlas med ett redan registrerat namn godtas inte. Inte heller godtas namnet på en numera avliden häst, om namnet inom travsporten alltjämt förknippas med den hästen. I annat fall får ett namn åter användas sedan 20 kalenderår har förflutit efter den föregående namnregistreringen.

En häst med annat ursprungsland än Sverige som har införts eller importerats från ett annat EU-land eller från Norge, Ryssland eller från Schweiz, ska registreras i stambok hos ST under sitt ursprungliga namn. Kan det namnet förväxlas med ett redan registrerat namn ska födelselandet för hästen
anges med internationellt erkända nationalitetsbokstäver.

För kallblodiga svenska hästar är huvudprincipen att endast svenska eller norska namn kan användas. En häst som är ursprungligen stambokförd i en annan stambok än den svenska kan endast byta namn i dialog med ansvarig organisation i ursprungslandet.

3 § Lämnas inte något godtagbart namnförslag har ST rätt att namnge hästen.

4 § ST får besluta om ändring av ett registrerat hästnamn. Före beslutet ska hästägaren ges tillfälle att yttra sig i namnfrågan. Hästägaren får hos ST begära att ett registrerat hästnamn byts ut mot ett annat namn under förutsättning att denna begäran sker skriftligt på fastställd blankett och är genomförd av ST innan hästen första gången anmäls till premielopp eller kvalificeringslopp eller ‒ när det gäller ostartad häst ‒ före den första betäckningsdagen. ST prövar med ledning av bestämmelserna i 2§ om namnbyte ska ske.

5 § ST förbehåller sig rätt att för ändamål, som kan antas främja svensk travsport, använda sig av ett registrerat hästnamn i sin egen verksamhet eller tilllåta en av ST godkänd organisation eller annat företag, som har intresse-gemenskap med ST, göra det i sin verksamhet."

Lobo 2021-10-01 12:10

Att heta något och uttala det är två skilda saker. Det fick jag lära mig när jag lyssnade på referenten Bengt Larwik och hästen Plus Etoile startade.
Han uttalade hästens namn på Franska och man visste aldrig riktigt vilken position kusen satt i.

Efterhandaren 2021-10-01 14:37

Molnets Broder
Här snackar vi slitare. Hästen gjorde över 300 starter och vann 113 av dessa på 60 - 70 talet. Det mest anmärkningsvärda är att hästen startade c-a 60ggr som 12 åring och vann 20 av dessa. Alltså start mer än en gång per vecka !! Jag vill minnas att Molnets Broder oxå fick möjlighet att starta på ATG flaggskeppet V65 som startade 1974.
Travnostalgi XL.

Billman 2021-10-02 12:36

Citat:

Ursprungligen postat av elwiz (Inlägg 763358)
Min favvo som oxå är svåruttalat är: Deuxieme Picsous

Glömmer aldrig Grand prix de wallonie i Belgien 2013....
1:a Timoko
2:a Ready Cash
3:a Dicks Pics (som vi kallade den)

Ska bli intressant å se vad Johan Lejon har avlat fram efter den.
3st som är födda -21 och en har Varenne som morfar.

Picsous, som alla franska barn vet, är ju Joakim von Anka på franska. Alltså, hästen heter "Den andra(Deuxieme) Joakim von Anka".
På engelsk heter Joakim "Scrooge McDuck". Det första efter Dickens elaka gubbe i en Julsaga och Macket är ju från snåla skottar.

Picsous finns naturligtvis hela drösar av franska hästar från P omgången som heter något med Picsous. Den som heter bara Picsous tjänade runt 750 000.

MultiSharp 2021-10-03 09:41

Shetan (https://sportapp.travsport.se/sporti...149286/results)
Fluffer (https://sportapp.travsport.se/sporti...53827/pedigree)

Hästhoppning:
Gay Count Shetan (http://frics-stuteri.dinstudio.se/empty_27.html)
Mor: Gay Countess Chanell
Far: Mister Malthe



Powered by vBulletin & vBadvanced CMPS
Design, Logos, etc Copyright © Sharps.se, 2010-2011. All Rights Reserved