Sharps.se - Sveriges bästa sportsbettingforum med rekar, spelförslag och bettingtips

Sharps.se - Sveriges bästa sportsbettingforum med rekar, spelförslag och bettingtips (https://www.sharps.se/forums/)
-   Trav & Galopp (https://www.sharps.se/forums/trav-galopp/)
-   -   Spelbolagen blir allt tuffare (https://www.sharps.se/forums/trav-galopp/51536-spelbolagen-blir-allt-tuffare/)

olle 2022-01-12 14:59

Spelbolagen blir allt tuffare
 
Nu har svenska spel sänkt insättningsgränserna för många. Dom har gjort någon samkörning med kundernas taxerade inkomstuppgifter och låst hur mycket man kan sätta in och spela för baserat på det . Gissar att atg inom kort kommer göra det samma.

Vill man som kund ha en omprövning så kan man begära det men måste då kunna bevisa att man har råd att spela för mer än den gräns dom satt och en manuell utredning kommer då ske.

Gissar att alla ni här som lever på spel och därmed då inte har så mycket i taxerad inkomst (spelvinster deklareras ej) möjligtvis då kan få högre gränser genom att skicka in ett utdrag från spelkontot.

Följande står nu när man loggar in på ss

” När du spelar hos oss vill vi att du har koll på ditt spelande och inte spelar för mer än du har råd med. Vi har sänkt och låst din spelgräns baserat på dina offentliga inkomstuppgifter.”

Dom låste min gräns till 15 tkr i veckan och det överstiger med stora marginaler vad jag spelar för, men vid en låg ålder eller inkomst har gränsen enligt inlägg på twitter satts till 1000 kr.

Osäker på när och om atg kommer sätta samma gränser som svenska spel om och när dom kollar kundernas redovisade inkomster på motsvarande sätt.

Har väl även att göra med att motverka penningtvätt om man får gissa.

Strappa71 2022-01-12 15:11

Citat:

Ursprungligen postat av olle (Inlägg 774506)
Nu har svenska spel sänkt insättningsgränserna för många. Dom har gjort någon samkörning med kundernas taxerade inkomstuppgifter och låst hur mycket man kan sätta in och spela för baserat på det . Gissar att atg inom kort kommer göra det samma.

Vill man som kund ha en omprövning så kan man begära det men måste då kunna bevisa att man har råd att spela för mer än den gräns dom satt och en manuell utredning kommer då ske.

Gissar att alla ni här som lever på spel och därmed då inte har så mycket i taxerad inkomst (spelvinster deklareras ej) möjligtvis då kan få högre gränser genom att skicka in ett utdrag från spelkontot.

Följande står nu när man loggar in på ss

” När du spelar hos oss vill vi att du har koll på ditt spelande och inte spelar för mer än du har råd med. Vi har sänkt och låst din spelgräns baserat på dina offentliga inkomstuppgifter.”

Dom låste min gräns till 15 tkr i veckan och det överstiger med stora marginaler vad jag spelar för, men vid en låg ålder eller inkomst har gränsen enligt inlägg på twitter satts till 1000 kr.

Osäker på när och om atg kommer sätta samma gränser som svenska spel om och när dom kollar kundernas redovisade inkomster på motsvarande sätt.

Har väl även att göra med att motverka penningtvätt om man får gissa.


Om jag inte minns helt fel finns det ett sånt här tänk i kommande penningtvättdirektiv från EU. Spelbolag tvingas kolla upp kunders inkomster och/eller tillgångar för att tillåta större insättningar.

Jag är inte ett dugg överraskad att det kommer. Men tajmingen och det faktum att det skedde helt utan förvarning var naturligtvis helt omöjlig att förutse.

Staketkusken 2022-01-12 15:26

Jag får inte upp något när jag loggar in på SvS. Kan mina eget valda insättningsgränser vara okej tro och därav inget meddelande?

Countrycalle 2022-01-12 16:48

Citat:

Ursprungligen postat av Strappa71 (Inlägg 774512)
Om jag inte minns helt fel finns det ett sånt här tänk i kommande penningtvättdirektiv från EU. Spelbolag tvingas kolla upp kunders inkomster och/eller tillgångar för att tillåta större insättningar.

Jag är inte ett dugg överraskad att det kommer. Men tajmingen och det faktum att det skedde helt utan förvarning var naturligtvis helt omöjlig att förutse.

Jag tar förgivet att ATG är tvungna att göra på samma sätt.

Är väl inget stort problem för dom flesta ...
... men som jag ... som kör ett "V75-bolag" med några vänner
där dom pyntar mig över Swish (för ca 6-8 veckor åtgången)
och jag sköter spelat så skulle det ju kunna bli problem.
Beror lite på hur dom väljer att sätta gränsen ... inkomst e tillgångar.

Var det avreglerad spelmarknad? :-)

Fast visst kan kanske vara sunt om det stoppar ungdomar
(är ju ofta utan inkomst) från att spela bort stora pengar på "Idiotspel".

Strappa71 2022-01-12 16:57

Citat:

Ursprungligen postat av Countrycalle (Inlägg 774522)
Jag tar förgivet att ATG är tvungna att göra på samma sätt.

Är väl inget stort problem för dom flesta ...
... men som jag ... som kör ett "V75-bolag" med några vänner
där dom pyntar mig över Swish (för ca 6-8 veckor åtgången)
och jag sköter spelat så skulle det ju kunna bli problem.
Beror lite på hur dom väljer att sätta gränsen ... inkomst e tillgångar.

Var det avreglerad spelmarknad? :-)

Fast visst kan kanske vara sunt om det stoppar ungdomar
(är ju ofta utan inkomst) från att spela bort stora pengar på "Idiotspel".

Avreglerad? Var har du fått det ifrån?

När den nya spellagen infördes blev den svenska spelmarknaden för nästan alla praktiska syften mer reglerad.

Det här handlar om att förhindra penningtvätt och inget annat.

Om möjligt kommer det här att få omvänd effekt på spelarskyddet. Många tvingas till att göra färre uttag. Och det är minst ett snäpp lättare att spela bort pengar som redan sitter på kontot än om man måste göra en insättning.

Tipsb 2022-01-12 17:10

Jag har också fått sänkt på svenska spel. Så oerhört irriterande.

Inte för att jag hade tänkt spela bort 50k per dag.. men tycker jag själv ska få avgöra hur mycket pengar jag vill kunna sätta in och när.

Altoc 2022-01-12 17:47

Citat:

Ursprungligen postat av Countrycalle (Inlägg 774522)
Jag tar förgivet att ATG är tvungna att göra på samma sätt.

Är väl inget stort problem för dom flesta ...
... men som jag ... som kör ett "V75-bolag" med några vänner
där dom pyntar mig över Swish (för ca 6-8 veckor åtgången)
och jag sköter spelat så skulle det ju kunna bli problem.
Beror lite på hur dom väljer att sätta gränsen ... inkomst e tillgångar.

Var det avreglerad spelmarknad? :-)

Fast visst kan kanske vara sunt om det stoppar ungdomar
(är ju ofta utan inkomst) från att spela bort stora pengar på "Idiotspel".

Använd Tillsammans för ditt V75-bolag, så slipper du det eventuella problemet. Plus att du får alla andra fördelar kring in- o utbetalning som Tillsammans ger.

Countrycalle 2022-01-12 17:48

Citat:

Ursprungligen postat av Strappa71 (Inlägg 774525)
Avreglerad? Var har du fått det ifrån?

:D Ja det kan man ju undra ... ;-)

Countrycalle 2022-01-12 17:50

Citat:

Ursprungligen postat av Altoc (Inlägg 774538)
Använd Tillsammans för ditt V75-bolag, så slipper du det eventuella problemet. Plus att du får alla andra fördelar kring in- o utbetalning som Tillsammans ger.

Jo så kanske det blir ... fast i det gänget 12 st andelar är det en som
har konto hos ATG ... en liten tröskel där ...

Countrycalle 2022-01-12 18:00

Citat:

Ursprungligen postat av Strappa71 (Inlägg 774525)
Det här handlar om att förhindra penningtvätt och inget annat.

Om möjligt kommer det här att få omvänd effekt på spelarskyddet. Många tvingas till att göra färre uttag. Och det är minst ett snäpp lättare att spela bort pengar som redan sitter på kontot än om man måste göra en insättning.

Fast rent praktiskt om inkomst är ett krav
så borde ju det göra det omöjligt för ungdomar
och arbetslösa ... mfl ... att spela?

olle 2022-01-12 18:17

Citat:

Ursprungligen postat av Countrycalle (Inlägg 774542)
Fast rent praktiskt om inkomst är ett krav
så borde ju det göra det omöjligt för ungdomar
och arbetslösa ... mfl ... att spela?

Om jag läste rätt får dom en gräns på 1000 kr. Sen kan man ju undra om det är lämpligt att spela överhuvudtaget om man saknar eller har mycket låg inkomst. Det kan ju förvärra situationen ännu mer om man tror att spel är lösningen på att få en bättre ekonomi när den redan är knaper.

HP 2022-01-12 18:46

Hmm, kan ju helt klart ställa till det för de som jobbar utomlands (tex Danmark, Norge och Finland), men är bosatta i Sverige. De deklarerar ju sin inkomst i landet de arbetar i.

/HP som åter jobbar i Sverige efter flera år i Danmark

Countrycalle 2022-01-12 18:48

Citat:

Ursprungligen postat av olle (Inlägg 774544)
Om jag läste rätt får dom en gräns på 1000 kr. Sen kan man ju undra om det är lämpligt att spela överhuvudtaget om man saknar eller har mycket låg inkomst. Det kan ju förvärra situationen ännu mer om man tror att spel är lösningen på att få en bättre ekonomi när den redan är knaper.

Så sant!

Altoc 2022-01-12 19:13

Citat:

Ursprungligen postat av HP (Inlägg 774548)
Hmm, kan ju helt klart ställa till det för de som jobbar utomlands (tex Danmark, Norge och Finland), men är bosatta i Sverige. De deklarerar ju sin inkomst i landet de arbetar i.

/HP som åter jobbar i Sverige efter flera år i Danmark

Dom kan begära omprövning av insättningsgränsen och bevisa med dokument att de har andra inkomster än vad de taxerar i Sverige.

HP 2022-01-12 19:43

Citat:

Ursprungligen postat av Altoc (Inlägg 774554)
Dom kan begära omprövning av insättningsgränsen och bevisa med dokument att de har andra inkomster än vad de taxerar i Sverige.

Naturligtvis. Precis som Olle skrev i sitt startinlägg.
Jag syftade mer på att det inte är så smidigt. Har ju själv under dessa åren hamnat i kläm mellan de olika ländernas system, som kostat merarbete, vilket det ju sannolikt blir för dem i detta fallet också.

/HP



Powered by vBulletin & vBadvanced CMPS
Design, Logos, etc Copyright © Sharps.se, 2010-2011. All Rights Reserved