Sharps.se - Sveriges bästa sportsbettingforum med rekar, spelförslag och bettingtips

Sharps.se - Sveriges bästa sportsbettingforum med rekar, spelförslag och bettingtips (https://www.sharps.se/forums/)
-   Trav & Galopp (https://www.sharps.se/forums/trav-galopp/)
-   -   Hjälp en Nybörjare (https://www.sharps.se/forums/trav-galopp/5334-hjaelp-en-nyboerjare/)

kungaron 2010-12-02 20:47

Hjälp en Nybörjare
 
Tja alla glada! Jag är en ganska nyfrälst travlirare som gärna vill lära mig så mycket jag kan om trav. Därför skapar jag denna tråd där vi nybörjare kan ställa frågor och ni kunniga kan hjälpa oss. Detta efter initiativ av KP, som för övrigt var snäll att svara på några av mina frågor :p

Jag jobbar för övrigt som elektriker,och min lärare i plugget sa alltid att inga frågor är dumma, så va fan, ja tänker likadan gällande trav ;)

Några av mina frågor var:
1. När du skriver utgångshästar, vad menar man exakt då? Jag trodde det betydde spik men kanske är helt ute och cyklar?!

Svar: Utgångshäst är hästar som måste vinna samtidigt som spikarna ska vinna.
Du spelar utgång, dvs "antingen eller". Du ställer alltså ett krav på vilka hästar som måste vinna, dessa krav gör att ditt system kostar mindre att lämna in än vanligt.

2. Sen har jag sett att folk skriver tex häst nummer 5, spets och slut. Vad menar man då?

Svar: Spets = Ta ledningen från start. Så spets-slut = hästen är startsnabb och laddar från start, tar ledningen och leder hela vägen in i mål.


Ett ex från helgen:
V75-1) A: 4-1 B: 6-9-11-12-3-2 C: 8-7-10-5
V75-2) A: 6 B: 9-12-14 C: 5-1-11-10-13-3-2 D: 4-7-8
V75-3) A: 6 B: 4-1-10 C: 5-3-9-7 D: 2-8
V75-4) A: 1-12 B: 2-11-6-4-9-8-3 C: 5-10-7
V75-5) A: 2-8-10 B: 5-7-1-3-13-11 C: 12-6-15-14-9 D: 4
V75-6) A: 2-10-1 B: 6-12-8 C: 4-11-7-5-9 D: 3
V75-7) A: 1 B: 6-11-3-2-5 C: 9-10-7-8-12 D: 4

Systemförslag V75 - (Spelas på två kuponger i rankordning enligt nedan, seger för båda utgångarna kan ge två rader med sju rätt)

- total insats: 4 536 rader = 2 268 kr
8 x 1 x 4 x 9 x 3 x 3 x 1 = 2 592 rader
2 x 1 x 4 x 9 x 9 x 3 x 1 = 1 944 rader

3. Om man nu skulle gjort system efter det du skrev, skulle man då gjort 2 kuponger, 1 på 2592 rader enl rankning som ovan, sen 1 på 1944 rader?
Tex i V75-1 hade man tagit A: 4-1 B: 6-9-11-12-3-2 och markerat dem på kupongen? Nästa lopp, spika häst 6. osv

Svar: utgångshäst är hästar som måste vinna samtidigt som spikarna ska vinna.
Du spelar utgång, dvs "antingen eller". Du ställer alltså ett krav på vilka hästar som måste vinna, dessa krav gör att ditt system kostar mindre att lämna in än vanligt.

8 x 1 x 4 x 9 x 3 x 3 x 1 = 2 592 rader
2 x 1 x 4 x 9 x 9 x 3 x 1 = 1 944 rader

Iom att du spelar utgång i avd1 och avd 5 så blir systemet mycket billigare.
Annars hade du varit tvungen att spela 8x1x4x9x9x3x1 rader.
Utgång kan vara ensam häst, men även 2-3-4-5-6-7... hästar.

Då kommer min första fråga i denna tråd:
Hur gör man dessa system och ställer de kraven? jag förstår liksom inte riktigt, gör man systemet i Jokersystemet och ställer kraven där eller gör man det på atg.se?


fyll gärna på nu med svar eller frågor

Travaren 2010-12-02 22:21

Tja först o främst välkommen till travets underbara värld.
Sen får du ursäkta jag fatta inte riktigt vilka frågor du ska ha svar på då du ställt upp dom med svar under varje fråga. men om vi fokuserar på sista frågan.

Då kommer min första fråga i denna tråd:
Hur gör man dessa system och ställer de kraven? jag förstår liksom inte riktigt, gör man systemet i Jokersystemet och ställer kraven där eller gör man det på atg.se?


Först och främst bör man skaffa jokersystemet sen e det bara börja ranka hästar oftast i ABC rank. Spelar man reducerat gör man på detta sättet, Oftast har en del jokersystem en fil man kan ladda ner när man gjort klart sitt tips. Sen laddar man in den på atg.se och lämnar in.
Själv är jag inte en storanvändare av jokersystem då jag oftast kör vanliga system fördelen som jag ser med joker är att du kan lämna in ett stort antal rader och kombinationer väldigt enkelt och smidigt.

Stekel 2010-12-02 22:29

Citat:

Ursprungligen postat av kungaron (Inlägg 85140)
Jag jobbar för övrigt som elektriker,och min lärare i plugget sa alltid att inga frågor är dumma, så va fan, ja tänker likadan gällande trav ;)

Din lärare hade fel, det finns dumma frågor och det är de som ställs utan att frågeställaren ägnat två sekunder åt att försöka tänka ut svaret själv innan han öppnar truten. Utöver det undantaget är det ett ganska gångbart ordspråk. Fan vad jag hänger upp mig på grejer och ska vara petig, förlåt. Jag råkade nyligen ut för en kille som deklarerade samma motto det första han gjorde och jag blev rätt sugen på att drämma en stekpanna i huvudet på honom efter sjuttonde idiotfrågan för dagen...


Citat:

Ursprungligen postat av kungaron (Inlägg 85140)
Då kommer min första fråga i denna tråd:
Hur gör man dessa system och ställer de kraven? jag förstår liksom inte riktigt, gör man systemet i Jokersystemet och ställer kraven där eller gör man det på atg.se?

Du kan göra det "manuellt", dvs genom att fylla i flera kuponger (på nätet eller på riktiga kuponger) och lämna in eller använda en programvara som finns att köpa eller ladda ner gratis (jokersystemet, hjälp på traven m fl).

Jag är inte pedagogisk nog att förklara det här i text på ett bra sätt så jag tar ett konkret exempel. Säg att du gör V65 och ska ha följande system med kravet att en av ettorna i de sista två loppen vinner.

1
1
1
1
1,2,3,4
1,2,3,4,5,6
24 rader

Gör du det manuellt skriver du ut dina kuponger så enkelt som såhär:
1
1
1
1
1
1,2,3,4,5,6
6 rader

1
1
1
1
2,3,4
1
3 rader


Vill du vinna på båda systemen om båda dina krav går in så lägger du till nr 1 i femte loppet även på den andra kupongen, men då kostar det dig en rad till (6+4 istället för 6+3).

kungaron 2010-12-03 04:44

citat: Din lärare hade fel, det finns dumma frågor och det är de som ställs utan att frågeställaren ägnat två sekunder åt att försöka tänka ut svaret själv innan han öppnar truten. Utöver det undantaget är det ett ganska gångbart ordspråk. Fan vad jag hänger upp mig på grejer och ska vara petig, förlåt. Jag råkade nyligen ut för en kille som deklarerade samma motto det första han gjorde och jag blev rätt sugen på att drämma en stekpanna i huvudet på honom efter sjuttonde idiotfrågan för dagen...


Stekel: Precis, håller med, men då kanske du borde funderat innan du skrev, han mena ju självklart frågor rörande El för det är så brett. och jag jag kände lite samma med travet, ganska mycket som kan vara bra att kunna, så har man problem att tolka vissa saker så kan man ju nyttja detta forum att få hjälp med det. Eller?

Fråga: Oki så då blir de endast 2 system av det, för jag har trott nåt helt annat tyvärr. Tex ta exemplet nedan. jag fick för mig att man reducera ner det. tex första systemet gör man en reducering sen andra gör man en till. Men det var fel =) Man gör kort och gott två system.

total insats: 4 536 rader = 2 268 kr
8 x 1 x 4 x 9 x 3 x 3 x 1 = 2 592 rader
2 x 1 x 4 x 9 x 9 x 3 x 1 = 1 944 rader



Sen Travaren, var lite otydlig, sorry, men jag la upp några frågor jag frågat en kille här på forumet för att visa exempel på vad man kanske undrar över. Tex det där med Spets o Slut, kanske fler som undrar. Och då läser man denna tråd och får svar på den frågan.


Fråga: Många talar om att det krävs stor kunskap vilket jag förstår att man behöver, men har någon svara på exakt vad man bör ha stor kunskap på? Menar, det finns så många hästar, tränare, kuskar banor osv förstår själv att det kan vara bra att veta tex hur en häst springer på den banan med den kusk.
Och nåt tips på var man kan lära sig mycket?
Jag får hem Travronden, och där står det ju mycket, sen söker jag info på olika forum, men nå andra tips på sidor eller tidningar?

Stekel 2010-12-03 10:05

Citat:

Ursprungligen postat av kungaron (Inlägg 85274)
Fråga: Många talar om att det krävs stor kunskap vilket jag förstår att man behöver, men har någon svara på exakt vad man bör ha stor kunskap på? Menar, det finns så många hästar, tränare, kuskar banor osv förstår själv att det kan vara bra att veta tex hur en häst springer på den banan med den kusk.
Och nåt tips på var man kan lära sig mycket?
Jag får hem Travronden, och där står det ju mycket, sen söker jag info på olika forum, men nå andra tips på sidor eller tidningar?

Allt bör du ha koll på för att ha bästa förutsättningar att göra bra analyser och lägga vinstgivande spel. Hur kuskarna kör och vilka som är överskattade/underskattade av spelarna, vilka tränare som är bra, hur man ska bedöma olika tränare/kuskars kommentarer kring sina hästar, allt runt hur olika de olika hästarna svarar på utrustningsändringar/tränarbyte/långa tävlingsuppehåll/löpningsförlopp/banunderlag.

Det bästa tips jag kan ge är att läsa allt du kommer över, men sedan kommer det än viktigare jobbet, och det är att sålla bland all information. Att Åke Lindblom tror att han ska vinna med alla hästar han startar och att det brukar bli en tillfällig rejält positiv effekt på hästar som nyligen kommit i Svanstedts träning märker man efter ett tag, men det krävs som sagt att man hänger med och konstant analyserar all data man gått igenom.

Tittar du på alla lopp varje dag någorlunda ingående så dröjer det kanske ett halvår innan du fått en minnesbank för varje häst. Att ha det är ju absolut inte nödvändigt, men det är ju ett rejält plus.

Travaren 2010-12-03 23:10

En annan grej e ju lopparkivet samt kolla värmningar innan spel.

Travaren 2010-12-03 23:11

Sen en grej till som ngn innan sagt det e bra o bygga en minnesbank med hästar/kuskar samt kolla lopp. Då lär man sig snabbt

kungaron 2010-12-07 19:32

Oki! Tack, ang minnesbank, så har jag gjort en minnesbank i excel, verkar det vettigt?

eller har ni nåt annat tips?

Sen har man ju alltid så svårt att ta ut spikarna, vad tycker ni man ska gå efter när man väljer spikarna?
Vissa väljer alltid favoriten men jag brukar faktiskt skita i det, kör gärna chansspikar

Skurk 2010-12-07 22:12

Citat:

Ursprungligen postat av kungaron (Inlägg 86968)
Oki! Tack, ang minnesbank, så har jag gjort en minnesbank i excel, verkar det vettigt?

eller har ni nåt annat tips?

Sen har man ju alltid så svårt att ta ut spikarna, vad tycker ni man ska gå efter när man väljer spikarna?
Vissa väljer alltid favoriten men jag brukar faktiskt skita i det, kör gärna chansspikar

Ska du spela vinnare/plats då skall du se bakom favoriterna, då de blir så upphausade att det ändå bara blir underodds på dem/alltså inget spelvärde.

När du ska ta ut spikar på V5/V65/V64/V75 då är det så att spelkollektivet är så rätt ute att en eller flera streckfavoriter vinner och det händer så ytterst sällan att exempelvis en V75:a inte faller ut utan att en eller att fler streckfavoriter vinner.

Och det blir bra att utdelning även om man spikar någon av streckfavoriterna, exempelvis så vann dagens största favorit Ridgehead Cahore (7/12) i V65-1 på Jägersro och den hade 80% av strecken.

Även streckfavoriten Pure Vacation vann V65-4 och hade 68% av strecken, så trots att två streckfavoriter (den ena dagens storfavorit) vann blev utdelningen 194 209 kr på dagens V65.

Kruxet är bara att välja rätt streckfavoriter att spika, det sket sig på Jägerso för mig idag, men V5 på Eskiltuna lyckades jag välja rätt streckfavoriter att spika idag, iofs en kass utdelning 1058 kr, men jag spelade bara ett system på 60 rader så jag får vara nöjd ändå.

På dagensdubbel brukar jag vanligtvis spika den största streckfavoriten, och i det andra loppet brukar jag ta med de hästar som är streckade 5-9, eller 7-11, jag går inte med förlust på dubbeln med den strategin, iofs spelar jag bara 5 kr raden så jag gör inga stora summor heller.

Skurk 2010-12-07 22:58

Apropå jokersystemet så finns det en gratistjänst som heter "Hjälp på traven" att ladda hem här http://trav.kubin.se/

Jag vet inte om det är något bra (har aldrig provat själv) men gratis är ju gott sägs det.

Själv om jag reducerar så har jag tekniken i huvudet så jag använder inga dataprogram till det.

En kul grej att köra på dubbeln är så här:

DD1 1, 2, 3, 4, 5

DD2 1, 2, 3, 4, 5

Blir 25 rader, med reduceringen 15 rader (ett är A-hästen, två är B-hästen osv)

Kupong 1

DD1 1

DD2 1, 2, 3, 4, 5

Kupong 2

DD1 2

DD2 1, 2, 3, 4

Kupong 3

DD1 3

DD2 1, 2, 3

Kupong 4

DD1 4

DD2 1, 3

Kupong 5

DD1 5

DD2 1

Alltså ju bättre du är på att hitta rätt häst i DD1 ju fler hästar har du med i andra loppet, och ju större skräll i DD1 ju färre hästar i andra loppet. Ett bra system för att hitta halvskrällar i båda loppen alltså.

Den här reduceringen går ju att köra med två hästar i varje DD-lopp upp till alla hästar som är med.

Kör du på sju hästar i varje lopp, blir det sju kuponger, kör du på 15 hästar i varje lopp blir det 15 kuponger.

Har inte siffrorna i huvudet men har för mig att 10 hästar i varje lopp blir 55 rader, och förstås 10 kuponger.

HPT 2010-12-08 08:47

Hej!

Jag ligger bakom "Hjälp på traven!" som nämnts några gånger i tråden. Jag har skrivit två artiklar om reducering som förhoppningsvis svarar på många frågor kring hur det fungerar:

Del 1: http://www.alltomtrav.info/reducerade1a.asp
Del 2: http://www.alltomtrav.info/reducerade2a.asp

Om det inte anses okej att länka till sådant här material på andra sajter ber jag om ursäkt...

kungaron 2011-02-02 22:01

Tjoho alla!

Tänkte höra med nån om denne kan svara på några frågor:

1. Vad har hästens skor för betydelse? och hur mycket påverkar det hästen?

man ser att ibland kör de utan, ibland med, ibland endast fram och ibland endast bak, varför?!

2. Man snackar om öppet huvudlag och stängt, hur mycket ska det påverka?

Travaren 2011-02-02 22:29

Citat:

Ursprungligen postat av kungaron (Inlägg 102291)
Tjoho alla!

Tänkte höra med nån om denne kan svara på några frågor:

1. Vad har hästens skor för betydelse? och hur mycket påverkar det hästen?

man ser att ibland kör de utan, ibland med, ibland endast fram och ibland endast bak, varför?!

2. Man snackar om öppet huvudlag och stängt, hur mycket ska det påverka?


1. Beror på banunderlag hårdbana/lättbana väder samt är det ju för ock få fäste man balanserar upp med skor. Dom flesta hästar går väll bäst barfota runt men det finns hästar som går bra med skor också.

2. Det är ju hur mycket hästen ser alltså saker som kan vara störningsmoment för hästen runtomkring andra hästar tex. Beror också mycket på häst en del e det skitviktigt andra inte.

Så visst spelar det in :P

kungaron 2011-02-03 09:08

tittar du mycket på dessa 2 faktorer när du tar ut hästar?

Stekel 2011-02-03 10:04

Citat:

Ursprungligen postat av Travaren (Inlägg 102305)
1. Beror på banunderlag hårdbana/lättbana väder samt är det ju för ock få fäste man balanserar upp med skor. Dom flesta hästar går väll bäst barfota runt men det finns hästar som går bra med skor också.

2. Det är ju hur mycket hästen ser alltså saker som kan vara störningsmoment för hästen runtomkring andra hästar tex. Beror också mycket på häst en del e det skitviktigt andra inte.

Så visst spelar det in :P

Citat:

Ursprungligen postat av kungaron (Inlägg 102387)
tittar du mycket på dessa 2 faktorer när du tar ut hästar?

Som Travaren säger beror det väldigt mycket på hästen, på vissa hästar kan det göra mer än 20m skillnad och ibland kan en utrustningsändring bli helt verkningslös. Kika på om hästen gått barfota förut, det brukar ge en bra fingervisning på effekten. Annars är det bra att leta efter kommentarer från tränaren, säger han att en utrustningsändring har gjort underverk i träningen så gör den sannolikt stor skillnad i lopp också.

Värt att notera är också att hästarna ibland går med skor, men med olika tyngd (järn är tyngre än aluminium t ex). Så leta efter tränarnas tankar, de kan vara guld värda ibland.



Powered by vBulletin & vBadvanced CMPS
Design, Logos, etc Copyright © Sharps.se, 2010-2011. All Rights Reserved