Sharps.se - Sveriges bästa sportsbettingforum med rekar, spelförslag och bettingtips

Sharps.se - Sveriges bästa sportsbettingforum med rekar, spelförslag och bettingtips (https://www.sharps.se/forums/)
-   Trav & Galopp (https://www.sharps.se/forums/trav-galopp/)
-   -   Reducera med utdelning (https://www.sharps.se/forums/trav-galopp/54194-reducera-med-utdelning/)

Shooter 2022-09-22 11:11

Reducera med utdelning
 
Är det någon här som brukar reducera med utdelning och som kan uttala sig om huruvida det fungerar bra eller mindre bra? Om man sätter som kriterium att en omgång ska ge minst 100 000 kr och man har alla hästar inom ramen och lämnar in systemet sent, kan man då lita på att det funkar? Eller är felmarginalen för stor? Samma sak om man sätter ett invervall, t.ex. 100 000 - 250 000 kr?

Gotland 2022-09-22 15:51

Jag förstår inte riktigt vilket upplägg du är ute efter. Alla på ramen och sedan ta bort rader med beräknat värde under 100k?

Det blir ganska många rader kvar på ett sådant upplägg och känns inte som ett genomförbart rent matematiskt ens. Dagens V6 innehar exempelvis knappt 3 miljoner kombinationer och de flesta av dessa har ett radvärde över hundra k. Men jag misstänker att du kanske har ett annat upplägg än "alla X alla" på ramen. Eller?

Men rent generellt skulle jag säga gällande all form av utdelningsreducering att "det beror på vad du använder för program för din reducering". Jokern jobbar exempelvis endast med aktuell omsättning vid inlämningstillfället vilket såklart ger en rätt stor felmarginal. Särskilt om man spelar "tidigt" då mycket spel kommer in sent osv. De hanterar ej heller eventuella extrapengar i form av jackpot vilket såklart klurar till matten en del.

Speltjänst likaså. Ska sägas att jag aldrig testat deras (speltjänst alltså) beräkning så jag vågar inte såga den mer än så.

Den enda som hanterar jackpotomgångar på ett så korrekt sätt som möjligt är BT+ som använder sig av simulerad omsättning. Där kan du till och med jobba med trender och prognosticerad insatsfördelning och komma mycket nära den slutgiltiga omsättningen och insatsfördelningen.

Trots detta går det aldrig att med säkerhet förutspå exakt var utdelningen landar. För några veckor sedan var de sena spelarna brutalt rätt ute och slaktade den beräknade utdelningen på V86. Omgången gav 3.845kr men BORDE (rent matematiskt) landat på 20.839kr.

Samma sak med när de stora betaltjänsterna träffar en skrällspik. Det finns enorma mängder med ombudsspel som ryggar deras drag rakt av och sitter det något massvarvat härke kan även en högpotent rad få ett ruskigt undervärde. Kolla på Basses fina V75a i somras. Den BORDE gett 1,3 men när SV träffade sin skrällspik i sjätte fick vi bara knappa 600 med oss. Mycket pengar förvisso, men ruskigt underbetalt i förhållande till svårighetsgrad.

Så, för att sammanfatta. För lite mera avancerade upplägg rekommenderar jag BT+ rakt av och de hittar du på baratrav.se

Tveklöst bäst! Nej, jag får inte betalt för att säga detta. Utan jag använder det helt enkelt för att det passar mitt sätt att spela. De flesta som spelar enklare reduceringar klarar sig bra med Speltjänst som fortsatt är helt gratis. De hittar man på speltjanst.se Rekommenderas varmt för enklare varianter av ABC.

Varför folk fortsätter skrika sig hesa om Jokern kan jag bara inte förstå. Dyrt och inte särskilt bra. Men ändå är jokern synonymt med reducerade spel för många. Märkligt.

Lycka till!

:KO:

Strappa71 2022-09-22 16:03

Att sätta ett intervall både uppåt och neråt är inget jag skulle rekommendera alls.

När det gäller gräns uppåt är det mest när man väver ihop fler än ett system med olika krav i olika intervall som det är aktuellt.

När det gäller gräns neråt handlar det mer om vad man tål ur ett spelpsykologiskt perspektiv än vad man tror att utdelningen kommer att landa på eftersom det mycket sällan är "helt exakt".

Det kan lätt ge 15k eller 25k trots att utdelningen på en viss rad pekar på 20k. Blir det 25k när man satt en gräns på 20k och utfallets förväntade utdelning säger 19500 kommer den raden att vara bortsorterad.

Man kan alltså säga att man måste vara stålsatt på att det kan bli gränsfall där det råkar slå fel och då får inte summan vara sån att man inte tål det.

Det man vinner är såklart att oftast byter ut lågutd-utfall ( jag brukar lägga gränsen på 10-20k ) mot miljonvinster som man annars inte skulle ha fått med.

Vid en handfull tillfällen har därför haft "alla utom storfavoriten" i loppet där jag sprack.

En helt annan faktor är vilket reduceringsprogram du använder dig av.

När det är JP-omgång, som på lördag, avråder jag å det bestämdaste att använda någon form av utdelningsvillkor om man inte kör med BT+ från www.baratrav.se

Inget annat reduceringsprogram väger in extrapengarna. De kommer bara att visa korrekt utdelningsberäkning efter spelstopp. Detta beror på att extrapengarna väger för tungt i deras beräkningar.

De behandlar potten som om omsättningen inte skulle öka från tillfället när man hämtar speldata. Visst, det blir bättre och bättre ju närmare spelstopp man vågar vänta.

Men det blir alltid per defintion fel.

Om man envisas med att använda Jokern eller speltjanst.se eller någon annan förutom baratrav så är det bara vid icke-Jackpott-omgångar som det är ens i närheten av vettigt att anvädna utdelningsvillkor. Kör utan bara.

Strappa71 2022-09-22 16:05

Såklart. När man sitter och skriver ett lite längre inlägg så kommer Gotland och förklarar allt helt korrekt en liten stund innan man hinner klicka på Posta-knappen. :)

Hansin 2022-09-22 16:17

nybrink &jokersystemet
 
Han måste väl få provision efter han förordar Jokern.
Det finns andra billigare program. Jag har alltid kört Copema och jag använder radsumman för att inte vinna bara kaffepengar. Verkar inte hjälpa blir aldrig nåt, ofta pga för stor ram. Spikarna sitter aldrig. Varför håller jag på med detta

Altoc 2022-09-22 17:01

Som ett gratisalternativ förtjänar även ATGs egna reducering att nämnas. Där finns i princip detsamma som hos Speltjänst. Dvs ABC, poäng, utgångar. Samt även utdelning, med samma begränsningar som tidigare nämnts i tråden.
Dessutom med fördelen att det direkt är tillgängligt när man är inne på aktuell omgång på ATGs site.

Wolfman 2022-09-22 17:13

Med all information man har idag anser jag att det inte krävs mycket överslagsberäkning för att lista ut vilken potential ens system har. Man tar ut streckvärda spikar och A-hästar för att få rätt lutning och plats för skrällar. Jag har också haft lite otur någon gång när betaltjänster fått in sina drag. Men aldrig att jag skulle låta AI bestämma över utdelningsintervall.

Strappa71 2022-09-22 17:41

Citat:

Ursprungligen postat av Altoc (Inlägg 793664)
Som ett gratisalternativ förtjänar även ATGs egna reducering att nämnas. Där finns i princip detsamma som hos Speltjänst. Dvs ABC, poäng, utgångar. Samt även utdelning, med samma begränsningar som tidigare nämnts i tråden.
Dessutom med fördelen att det direkt är tillgängligt när man är inne på aktuell omgång på ATGs site.


Om vi talar om utdelningsvillkor vid Jackpott-omgångar så förtjänar de absolut inte att nämnas.

I allmänhet stämmer det dock bra. Gratisalternativen räcker hur bra som helst för de flesta användare.

Men inte för utdelningsvillkor. Och absolut inte för JP-omgångar.

Strappa71 2022-09-22 17:50

Citat:

Ursprungligen postat av Wolfman (Inlägg 793665)
Med all information man har idag anser jag att det inte krävs mycket överslagsberäkning för att lista ut vilken potential ens system har. Man tar ut streckvärda spikar och A-hästar för att få rätt lutning och plats för skrällar. Jag har också haft lite otur någon gång när betaltjänster fått in sina drag. Men aldrig att jag skulle låta AI bestämma över utdelningsintervall.

Vad tror du ska hända?

Från att dina egna gissningar inte ens är i närheten till en statistisk modell som har väldigt lite med AI att göra är det ungefär 1700 mil.

Det du talar om är att ta fram ett system med spelvärda rader. Då fungerar din förenklade lösning hur bra som helst. För det behöver man inte någon bedömning av förväntad utdelning. Räcker fint med att göra en bra bedömnig av chans vs spel% på dina nyckelhästar. Och det räcker för att skapa ett bra och vinnande system.

Men någon meningsfull precision på din överslagsräkning av ditt systems utdelningsintervall i en JP-omgång kommer det aldrig att bli om du inte försöker uppskatta den slutliga omsättningen.

Och det är det tråden handlar om. Inte att du anser att ingen behöver det.

I det oftast önskade intervallet ( rader under 10-20k ) har baratrav.se bättre precision än du kan drömma om.

Wolfman 2022-09-22 19:00

Citat:

Ursprungligen postat av Strappa71 (Inlägg 793670)
Vad tror du ska hända?

Från att dina egna gissningar inte ens är i närheten till en statistisk modell som har väldigt lite med AI att göra är det ungefär 1700 mil.

Vad bra. Då vet vi: det krävs ett mänskligt medvetande för att beräkna.

Det du talar om är att ta fram ett system med spelvärda rader. Då fungerar din förenklade lösning hur bra som helst. För det behöver man inte någon bedömning av förväntad utdelning. Räcker fint med att göra en bra bedömnig av chans vs spel% på dina nyckelhästar. Och det räcker för att skapa ett bra och vinnande system.

Ja, tack.

Men någon meningsfull precision på din överslagsräkning av ditt systems utdelningsintervall i en JP-omgång kommer det aldrig att bli om du inte försöker uppskatta den slutliga omsättningen.

Vem försöker inte uppskatta den slutliga omsättningen?

Och det är det tråden handlar om. Inte att du anser att ingen behöver det.

I det oftast önskade intervallet ( rader under 10-20k ) har baratrav.se bättre precision än du kan drömma om.

Det oftast önskade intervallet? Vad menas?

Strappa71 2022-09-22 19:34

Det främsta användningsområdet är att sortera bort utfall där kollektivets återbetalning suger. Evemtuellt vill man även gå plus om man får alla rätt.

Överslagsberäkningar av förväntad utdelning slår extremt mycket åt båda hållen även om du uppskattar omsättningen hyggligt bra.

Det går bra att låta det bli som det blir bara om man vill såklart. Men om man vill sortera bort rader med viss förväntad utdelning i icke-JP-omgångar så är det i allmänhet en bra funktion. Och med BT även i JP-omgångar.

Shooter 2022-09-22 22:40

Gotland, med "alla hästar inom ramen" så menar jag inte alla hästar som startar, utan de man själv har tagit ut till systemet som utgör ramen innan man reducerar. Jag brukar köra med poäng när jag reducerar, men ville höra om någon annan använder sig av utdelning. Som jag ser det behöver man i så fall veta hur stor felmarginalen är. Jag kör med ATG:s reducering. Sen kompletterar jag med A och C för att sålla bort en del favoriter och kräva någon/några skrällar. Ibland kan jag istället välja utgångar som jag tror på.

Wolfman 2022-09-22 23:21

Men hur svårt kan det vara...? Att sortera bort ett antal radkombinationer som suger udelningsmässigt är bland det första man gör när man börjar komponera ett system visavi kollektivet -- elementär induktion. Matematik är ett hantverk till skillnad från AI-genererade statistikvariabler.

Strappa71 2022-09-23 04:11

Citat:

Ursprungligen postat av Wolfman (Inlägg 793728)
Men hur svårt kan det vara...? Att sortera bort ett antal radkombinationer som suger udelningsmässigt är bland det första man gör när man börjar komponera ett system visavi kollektivet -- elementär induktion. Matematik är ett hantverk till skillnad från AI-genererade statistikvariabler.


Varifrån har du fått att det behöver vara AI inblandat när man använder reduceringsprogrammens utdelningsvillkor?

Varför jobba med yxa när det finns skalpell?



Powered by vBulletin & vBadvanced CMPS
Design, Logos, etc Copyright © Sharps.se, 2010-2011. All Rights Reserved