Sharps är skapad av experter inom spelbranschen och alla rankningar av operatörer på vår sida är gjorda med stor diskretion. Vi hoppas att de online spelbolagen som vi har valt ut faller dig i smaken. När du väljer att klicka på en utgående länk på vår sida, kan vi komma att erhålla provision, dock utan någon kostnad från din sida. Läs hela meddelandet här.
Logga in


Svara
 
LinkBack Ämnesverktyg
Gammal 2022-10-02, 09:32   #1
fri
 
Reg.datum: nov 2011
Inlägg: 728
Sharp$: 1514
Standard

Målfoton


Tycker detta är så viktigt att det får bli en egen tråd (finns en del i tråden från gårdagens V75).

När ska ATG och ST börja tänka på spelsäkerheten och ta bort alla eventuella misstankar om fusk och/eller inkompetens?

Här ser man skillnaden mellan ATG och ST, dinosaurierna inom spel, och fransk galopp. Inom den franska galoppen hittar man överskådligt målfoton.

https://www.france-galop.com/en/racing/yesterday

Exempel på målfoto:

https://www.france-galop.com/en/raci...I5OFRYazI3QT09

Plåtat även spegelvänt så man kan vara säker.

Jämför det med svenska grovkorniga foton. Ibland går det ju knappt att se om det är en häst eller en dräktig kossa på bilden och om det är en nos eller kanten på en Billybokhylla från IKEA. Och mållinjerna sedan? Patetiskt.

Dessutom kan man från franska galoppbanor se målfoton från alla banor med större spel, alla lopp, blixtsnabbt efter varje lopp. I Sverige måste man höra av sig till respektive bana och kanske sedan på nåder kan få en pdf med ett suddigt foto 3 veckor senare. Dessa måste finnas på ATG, direkt efter varje lopp tillsammans med videon!

Och anledningen till "det dröjer, man måste studera målfotot" är ingen annan än att kamerorna är gammalt stenåldersskit. Med modern utrustning får man millimeterprecision på en millisekund. Och det är inte dyrt längre. Det kostar mindre att köpa in modern utrustning än vad det kostar att underhålla den gamla skiten per år.

Och med tanke på att alla målfoton granskas på plats på varje bana av personer som garanterat känner hemmabanornas kuskar, tränare och ägare så kan man ju börja undra... Man SKA INTE behöva undra. Detta måste ske centralt från ATG och inte på varje bana när det gäller stora riksspel (vilket i och för sig alla spel är idag).

Så vilken är anledningen till att man inte uppgraderar?

Skärp er ATG och ST!
__________________
"Eat your betting money but don’t bet your eating money."
Följande användare gav Sharp$ för den här posten:
busloket (+10)

Senast redigerad av fri den 2022-10-02 klockan 09:40.
fri är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2022-10-02, 10:34   #2
 
Reg.datum: jun 2011
Inlägg: 4 672
Sharp$: 2385
Standard

Av allt konstigt inom travet är just dömeriet kring målbild/målfilm det jag oroar mig allra minst kring.

Jämfört med alla de ggr de gissar om något påverkat resultatet eller inte så är målbildsproblematiken helt försumbar.
__________________
Spelälskande gringubbe som hellre klagar en gång för mycket än gång för lite!
Följande användare gav Sharp$ för den här posten:
asgaya3141 (+8)
Strappa71 är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2022-10-02, 10:40   #3
 
solkustens avatar
 
Reg.datum: jun 2016
Inlägg: 368
Sharp$: 2489
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Strappa71 Visa inlägg
Av allt konstigt inom travet är just dömeriet kring målbild/målfilm det jag oroar mig allra minst kring.

Jämfört med alla de ggr de gissar om något påverkat resultatet eller inte så är målbildsproblematiken helt försumbar.
Håller med, men att fotona ser ut som de gör säger också nåt om vilka höjder man nöjer sig med att lägga ribban på. Gympan mellanstadiet.
solkusten är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2022-10-02, 14:35   #4
fri
 
Reg.datum: nov 2011
Inlägg: 728
Sharp$: 1514
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Strappa71 Visa inlägg
Av allt konstigt inom travet är just dömeriet kring målbild/målfilm det jag oroar mig allra minst kring.

Jämfört med alla de ggr de gissar om något påverkat resultatet eller inte så är målbildsproblematiken helt försumbar.
Då hoppas jag du tycker samma sak när du sitter med alla kvar i sista eller om du sitter och hade blivit ensam med hela potten, och man ger segern till favoriten. Trots att målfotot ser ut som två flodhästar med stetsonhattar på sig eller en avtorkad spya från en kräftskiva.
__________________
"Eat your betting money but don’t bet your eating money."
fri är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2022-10-02, 15:30   #5
 
Reg.datum: jun 2011
Inlägg: 4 672
Sharp$: 2385
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av fri Visa inlägg
Då hoppas jag du tycker samma sak när du sitter med alla kvar i sista eller om du sitter och hade blivit ensam med hela potten, och man ger segern till favoriten. Trots att målfotot ser ut som två flodhästar med stetsonhattar på sig eller en avtorkad spya från en kräftskiva.
Absolut. Det är ju inte de bilder som kablas ut som man dömer efter.

Det finns som sagt en hel hoper av saker som har med tveksamt dömeri som jag oroar mig mer över.
__________________
Spelälskande gringubbe som hellre klagar en gång för mycket än gång för lite!
Strappa71 är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2022-10-03, 07:11   #6
 
Reg.datum: jan 2012
Ort: stockholm mm
Inlägg: 882
Sharp$: 5148
Standard

Målfotot är väl inte ett foto som i tänker oss ett foto tagit med en kamera, mer som en film filmad genom en smal springa, allt på "bilden" är från mållinjen, ja med ett vanligt foto med din o min kamera skulle man ju se 3an o 4an i positionen de är 5 - 10 meter före linjen beroende på hur långt efter de är när mållinjen passeras av vinnande häst

tror tekniken är mer avancerad än vad vi tror
samma teknik används också inom idrotten, visst hästarna ser konstiga ut men det gör också 100 meterslöparna i friidrott, löparna kan se väldigt konstiga ut -

läs här
https://www.atg.se/nyheter/47573-sa-...ar-ett-malfoto

nästagångare. se brukar publicera målfotona


före datoriseringen så publicerade väl banorna målfoto på anslagstavla i totohallen och även resultatlistan, samma som finns på ST sida nu

Senast redigerad av incitatus den 2022-10-03 klockan 15:46.
incitatus är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2022-10-04, 07:03   #7
 
evetons avatar
 
Reg.datum: jul 2014
Ort: Borlänge
Inlägg: 1 771
Sharp$: 4266
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av incitatus Visa inlägg
Målfotot är väl inte ett foto som i tänker oss ett foto tagit med en kamera, mer som en film filmad genom en smal springa, allt på "bilden" är från mållinjen, ja med ett vanligt foto med din o min kamera skulle man ju se 3an o 4an i positionen de är 5 - 10 meter före linjen beroende på hur långt efter de är när mållinjen passeras av vinnande häst

tror tekniken är mer avancerad än vad vi tror
samma teknik används också inom idrotten, visst hästarna ser konstiga ut men det gör också 100 meterslöparna i friidrott, löparna kan se väldigt konstiga ut -

läs här
https://www.atg.se/nyheter/47573-sa-...ar-ett-malfoto

nästagångare. se brukar publicera målfotona


före datoriseringen så publicerade väl banorna målfoto på anslagstavla i totohallen och även resultatlistan, samma som finns på ST sida nu
Du är inne på rätt spår. Det är inte en ögonblicksbild som visar avstånd i meter, eller centimeter för den delen, utan flera bilder tagna i följd och visar således skillnad/avstånd i tid. Att bilderna i efterhand läggs ihop och presenteras som ett vanligt foto har till syfte att göra den förståelig för vanligt folk, men blir samtidigt ett problem då det betraktas just som ett vanligt foto.

läs mer här: https://www.atg.se/nyheter/47573-sa-...ar-ett-malfoto

I övrigt är jag precis som Strappa mer bekymrad över de andra godtyckliga (mänskliga) bedömningarna som slår precis hur som helst. Målfoto är en teknik som ger ett tillförlitligt resultat, som visserligen ska bedömas av människor.

edit: såg nu att du redan lagt ut länken...

Senast redigerad av eveton den 2022-10-04 klockan 07:06. Anledning: öppnade ögonen också
eveton är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2022-10-04, 08:02   #8
 
Reg.datum: dec 2019
Inlägg: 4 652
Sharp$: 12762
Standard

Mina tankar ang målfoto debatten.
Utan att ha vetenskapligt belägg upplevde jag det som betydligt vanligare att det dömdes dött lopp för 30-40 år sedan i travloppen. Självklart beror det huvudsakligen på kvaliten gällande målfotot men det känns som det skall undvikas att dömas dött lopp till varje pris nuförtiden. Jag tycker det känns bättre för alla inblandade att hellre döma dött lopp än måldomarna skall åchansa med en trolig vinnare. Den gamla regeln hellre fria än fälla borde gälla oftare.
I andra sporter typ simning räcker det väl inte att vinna med tusendelar nuförtiden ?
Gunnar Larsson vann ju OS guld 1972 med 2 tusendelars marginal !
Efterhandaren är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2022-10-05, 15:50   #9
 
Reg.datum: jan 2012
Ort: stockholm mm
Inlägg: 882
Sharp$: 5148
Standard

Bättre belysning har väl gjort att man fått bättre målfoton, och kanske bättre kameror,

friidrottens målfoton kan se väldigt konstiga ut, fast de har samma system
incitatus är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2022-10-06, 10:55   #10
 
korpos avatar
 
Reg.datum: jun 2011
Inlägg: 1 147
Sharp$: 5719
Standard

Hade det inte varit mera rättvist om målfotot togs vid bringan?
korpo är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2022-10-06, 19:50   #11
 
Reg.datum: jun 2011
Inlägg: 4 672
Sharp$: 2385
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av incitatus Visa inlägg
Bättre belysning har väl gjort att man fått bättre målfoton, och kanske bättre kameror,

friidrottens målfoton kan se väldigt konstiga ut, fast de har samma system
Det gör även travets målfoton. Och av samma anledning. Det kan t ex bli väldigt deformerade ben om hästen sätter ner en hov mitt på mållinjen. Då exponeras benet och hoven på massor av vertikala remsor eftersom den då befinner sig precis på mållinjen en längre tid.

Det har även betydelse vilken hastighet som hästen eller friidrottaren när den passerar den smala vertikala springa som målfilmens tas igenom.

Att det kallas målfoto leder till att det är lätt att tro att det är ett slags vanligt ögonblicksfoto när det egentligen handlar om en tidsbild precis på mållinjen.

Allt man ser händer precis på mållinjen. Men vid olika tid. Annars skulle man ju inte kunna använda fotot för att avgöra andra placeringar än 1aplatsen.
__________________
Spelälskande gringubbe som hellre klagar en gång för mycket än gång för lite!
Följande användare gav Sharp$ för den här posten:
LetItRide (+1)
Strappa71 är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2022-10-16, 16:53   #12
 
Reg.datum: feb 2019
Inlägg: 104
Sharp$: 402
Standard

Tycker att bär man ser på franska travet från Vincense är det alltid jäkligt bra för då kommer reprisen sekunder efter och upploppskameran är superbra. Atg bör utan problem ha råd o fixa det. Det är alltid ett jävla massa snack om mer pengar o skit från de aktivas håll och visst det är säkert bra för deras del osv...men om travet skall finnas på lång sikt måste TV upplevelsen vara toppklass så att fler människor vill titta och spela på travet.
vcarlsson är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2022-10-16, 17:04   #13
 
solkustens avatar
 
Reg.datum: jun 2016
Inlägg: 368
Sharp$: 2489
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av vcarlsson Visa inlägg
Tycker att bär man ser på franska travet från Vincense är det alltid jäkligt bra för då kommer reprisen sekunder efter och upploppskameran är superbra. Atg bör utan problem ha råd o fixa det. Det är alltid ett jävla massa snack om mer pengar o skit från de aktivas håll och visst det är säkert bra för deras del osv...men om travet skall finnas på lång sikt måste TV upplevelsen vara toppklass så att fler människor vill titta och spela på travet.
Kollektiv lögn är en paradgren i Sweden. Kvalitetsfoton kan säkert hugga till en gnutta i folksjälen.
solkusten är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Svara



td