Sharps.se - Sveriges bästa sportsbettingforum med rekar, spelförslag och bettingtips

Sharps.se - Sveriges bästa sportsbettingforum med rekar, spelförslag och bettingtips (https://www.sharps.se/forums/)
-   Trav & Galopp (https://www.sharps.se/forums/trav-galopp/)
-   -   V75 Tingsryd 7 juni (https://www.sharps.se/forums/trav-galopp/62135-v75-tingsryd-7-juni/)

bosseguldheden 2025-06-01 19:58

V75 Tingsryd 7 juni

Åhå jaja, nu börjar sommartravet med eländiga lopp ända fram till hösten, tänkte jag. Men Tingsryd ser ju riktigt intressant ut. Tre Törnqvist-hästar, varav en kommer från Wäjern och gör årsdebut. Blir spännande att se vad Maria har åstadkommit med denna. Hon brukar ju få igång dom. Hennes andra två är väl nästan spikförslag?

DRoopy 2025-06-01 20:44

varför är det så "eländiga" lopp under sommaren och vad brukar det innebära?

incitatus 2025-06-01 20:59

Citat:

Ursprungligen postat av bosseguldheden (Inlägg 837800)
Åhå jaja, nu börjar sommartravet med eländiga lopp ända fram till hösten, tänkte jag. Men Tingsryd ser ju riktigt intressant ut. Tre Törnqvist-hästar, varav en kommer från Wäjern och gör årsdebut. Blir spännande att se vad Maria har åstadkommit med denna. Hon brukar ju få igång dom. Hennes andra två är väl nästan spikförslag?

Antar att "eländiga lopp" till viss del innefattar låga utdelningar

Men efter att ha "skruvat" på propparna för svårare / mer intressanta lopp så har ATG i vart fall hittills i år lyckats halvera antalet Lördagar som det inte blir utdelning på 5 rätt

1a jan t Mantorps omgången e elitloppet 2024 vs 2025

Hoppas det fortsätter med utdellningar på 5 rätt de flesta lördagar, sedan är detväl lättare på sommaren, jämnare banunderlag, bättre hästar

Strappa71 2025-06-02 17:56

Citat:

Ursprungligen postat av incitatus (Inlägg 837802)
Antar att "eländiga lopp" till viss del innefattar låga utdelningar

Men efter att ha "skruvat" på propparna för svårare / mer intressanta lopp så har ATG i vart fall hittills i år lyckats halvera antalet Lördagar som det inte blir utdelning på 5 rätt

1a jan t Mantorps omgången e elitloppet 2024 vs 2025

Hoppas det fortsätter med utdellningar på 5 rätt de flesta lördagar, sedan är detväl lättare på sommaren, jämnare banunderlag, bättre hästar

På somrarna är de stora favoriterna ofta lite större ( såklart... )

Men genererar inte somrarna ändå "höga" utdelningar då och då?

Jo, det visar sig att ju större favve desto tyngre favvefall ( när de väl faller ) och att det ändå ger ordentligt med deg på alla rätt i förvånansvärt många sommaromgångar. Dock känns de då såklart oftast istället "omöjliga".

Det utdelningsintervall som brukar utebli på somrarna är det där mittemellan som känns "rimliga" och då slår de tragiska 5r-jackpottarna till istället.

Kan vara något att tänka på när man lämnar in sitt ensamspel för 1000 kr eller mindre. De rimliga utfallen är väldigt mycket mer sällsynta under sommaren.

olle 2025-06-02 18:54

Citat:

Ursprungligen postat av Strappa71 (Inlägg 837804)
På somrarna är de stora favoriterna ofta lite större ( såklart... )

Men genererar inte somrarna ändå "höga" utdelningar då och då?

Jo, det visar sig att ju större favve desto tyngre favvefall ( när de väl faller ) och att det ändå ger ordentligt med deg på alla rätt i förvånansvärt många sommaromgångar. Dock känns de då såklart oftast istället "omöjliga".

Det utdelningsintervall som brukar utebli på somrarna är det där mittemellan som känns "rimliga" och då slår de tragiska 5r-jackpottarna till istället.

Kan vara något att tänka på när man lämnar in sitt ensamspel för 1000 kr eller mindre. De rimliga utfallen är väldigt mycket mer sällsynta under sommaren.

Man ska nog inte hänga upp sig på statistiken för mycket utan kolla startlistorna .

Det är fler bättre hästar på sommaren . Det talar för mer tävlande och fler som kan vinna . Men det är mycket STL lopp nu så kan ju bli omgångar med väldigt ihåliga lopp med.

På vintern färre lopp men väldigt många ändå med några få bra hästar och resten utfyllnad . Körs inga rena breddomgångar då så breddloppshästar hänvisade till vanliga lopp för att fylla dom.

Sämre banor på vintern men hästarna får ändå inte tävla barfota så det brukar inte vara någon stor faktor . Man ska passa upp på sommaren när det blir skyfall och mycket annorlunda förutsättningar. Det brukar påverka utfallen väldigt mycket .

Men som sagt . Man får kolla startlistorna oavsett om det är vinter eller sommar . Ser väl spontant rätt kul ut på lördag . Det gäller att inte gasa för mycket i början för ett varv är långt i Tingsryd .

Strappa71 2025-06-02 19:32

Citat:

Ursprungligen postat av olle (Inlägg 837805)
Man ska nog inte hänga upp sig på statistiken för mycket utan kolla startlistorna .

Det är fler bättre hästar på sommaren . Det talar för mer tävlande och fler som kan vinna . Men det är mycket STL lopp nu så kan ju bli omgångar med väldigt ihåliga lopp med.

På vintern färre lopp men väldigt många ändå med några få bra hästar och resten utfyllnad . Körs inga rena breddomgångar då så breddloppshästar hänvisade till vanliga lopp för att fylla dom.

Sämre banor på vintern men hästarna får ändå inte tävla barfota så det brukar inte vara någon stor faktor . Man ska passa upp på sommaren när det blir skyfall och mycket annorlunda förutsättningar. Det brukar påverka utfallen väldigt mycket .

Men som sagt . Man får kolla startlistorna oavsett om det är vinter eller sommar . Ser väl spontant rätt kul ut på lördag . Det gäller att inte gasa för mycket i början för ett varv är långt i Tingsryd .

Min poäng är att det inte är någon slump att "mellan"-utdelningarna i högre grad uteblir på somrarna när storfavoriterna oftare är ännu större favoriter.

Det är ingen "statistik att hänga upp sig på" då det ligger i sakens natur att det med extra stora favoriter inte blir mittemellan-utfall lika ofta. Antingen vinner de och då är 5r-JP-risken överhängande, eller så förlorar dom och då drar utdelningen följaktligen iväg extra mycket.

Det resultat man ser över tid är precis det man förväntar sig för sommartrav-omgångar.

bosseguldheden 2025-06-02 21:19

Citat:

Ursprungligen postat av DRoopy (Inlägg 837801)
varför är det så "eländiga" lopp under sommaren och vad brukar det innebära?

Jag tänkte nog "eländiga" eftersom sommartravet brukar vara av lägre kvalitet rent hästmässigt, men det har kanske blivit bättre? För några år sen var det V86-klass på loppen under högsommarperioden. Det blir nog bättre nu! Hoppas Tingsryd får fler V75or per år. Mile-bana gör att det blir mer rättvisa lopp och att bästa hästen oftare vinner. Dagens första fynd:
Maria dansar barfota
Greenhill´s Dancer barfota i avd 1. Gôtt å börja med en Törnqvist-spik!

Jajjan 2025-06-03 09:14

Citat:

Ursprungligen postat av bosseguldheden (Inlägg 837807)
Jag tänkte nog "eländiga" eftersom sommartravet brukar vara av lägre kvalitet rent hästmässigt, men det har kanske blivit bättre? För några år sen var det V86-klass på loppen under högsommarperioden. Det blir nog bättre nu! Hoppas Tingsryd får fler V75or per år. Mile-bana gör att det blir mer rättvisa lopp och att bästa hästen oftare vinner. Dagens första fynd:
Maria dansar barfota
Greenhill´s Dancer barfota i avd 1. Gôtt å börja med en Törnqvist-spik!

Vindsnabba sommarbanor brukar generera lättlösta omgångar med snålt på faten vid full bricka.
Jag som en patologisk motvalsare, har just på sommaren varit enormt nära
jättepengar vi pratar höga sjusiffriga belopp, vid några tillfällen.
Mitt återkommande självskadebeteende med ändringar i absolut sista stund
( den sk djävulens hand) som fått mig att snubbla på mållinjen.
Många härliga meloner förvandlades till sand.

Kalmar på midsommardagen och Axevallas storhelg är något jag varje år ser extra mycket fram emot.

285 m upplopp på Tinget, känns lite kittlande, men hade önskat minst två voltstartslopp på V75.

God tur önskar jag er alla från
Sveriges sämsta travtippare.

kjel 2025-06-04 13:06

Kuskförstärkt !!! eller ....?

Jeppson upp på Pingis! Något som är lite intressant är att senaste sex starterna som Carlito har rattat den har det blivit seger, ofta helt överlägset som senast. Senaste sex starterna då den rattats av erfaren proffs kusk, Stefan Persson, Jorma, Erik A har som bäst getts en femteplats. Visst, det har då handlat om 100k-lopp men tidsmässigt har det inte heller varit bättre, snarare sämre. Dessutom är det ju lättare att göra bra tider ju större lopp det är då det brukar vara mer fart i såna lopp. Tycker det är smått chockartad statistik. Jag vet inte än hur jag ska tackla detta lopp, nån med bra ideer? Ska man spika Boschan till 6%, dags snart för seger där igen. Eller vinner Pingis?

bosseguldheden 2025-06-04 15:33

Citat:

Ursprungligen postat av kjel (Inlägg 837823)
Jeppson upp på Pingis! Något som är lite intressant är att senaste sex starterna som Carlito har rattat den har det blivit seger, ofta helt överlägset som senast. Senaste sex starterna då den rattats av erfaren proffs kusk, Stefan Persson, Jorma, Erik A har som bäst getts en femteplats. Visst, det har då handlat om 100k-lopp men tidsmässigt har det inte heller varit bättre, snarare sämre. Dessutom är det ju lättare att göra bra tider ju större lopp det är då det brukar vara mer fart i såna lopp. Tycker det är smått chockartad statistik. Jag vet inte än hur jag ska tackla detta lopp, nån med bra ideer? Ska man spika Boschan till 6%, dags snart för seger där igen. Eller vinner Pingis?

Intressant iakttagelse! Carlos o Pingis verkar trivas ihop. Speciellt om det inte är så höga prispengar. Konstig favorit! Bra att den drar på sig många streck i sista avdelningen.Den ska med på en garderad kupong men jag rankar både Dats Tore och Boscha Diablo före. Utah Southwind verkar oxå bli underbart bortglömd.

Nicklas 2025-06-04 15:56

Citat:

Ursprungligen postat av kjel (Inlägg 837823)

Sedan 2024 har han vunnit 1 av 4 lopp från bakspår på 2140 meter. Gjorde det för 3 starter sedan mot typ klass2 hästar. Han vinner i regel när han tidigt får överta ledning.

Nu ser det ju oklart ut vem som kommer köra i ledning men tveksamt om han slår tex Dexter ors utvändigt.
Skulle han komma igenom tidigt och få överta ledning så vinner han nog.

Om Calle har sin travexpert med sig så vet han ju att han måste fram och överta ledning. Den kanske går bättre i dödens också iofs. En chans-spik eller gardering.

bosseguldheden 2025-06-06 11:42

Fredagsfeeling

Avd 1
4 Greenhill´s Dancer är snabb ut och skulle Pieters få ledningen här blir han svår att knäcka. Barfota runt om.Jag chansspikar. 15%

Avd 2
3 Go Kenneth Go blir nästa spik. Johan är både kusk- och tränarchampion på Tingsryd och kan banan. Spets o slut! 37%

Avd 3
Här blev min spik struken och jag hade väl en tre fyra hästar på delad andrarakning. Men eftersom det är Tingsryd, där spåren spelar mindre roll, fastnade för att spika 10 Bengan som endast har 11% av strecken i nuläget. Han är härdad i Frankrike och borde kunna springa fort i ett varv.

Fyra svåra lopp kvar att lösa (tur att det inte är fem).

Shooter 2025-06-06 11:54

Citat:

Ursprungligen postat av bosseguldheden (Inlägg 837901)
Fredagsfeeling

Avd 1
4 Greenhill´s Dancer är snabb ut och skulle Pieters få ledningen här blir han svår att knäcka. Barfota runt om.Jag chansspikar. 15%

Avd 2
3 Go Kenneth Go blir nästa spik. Johan är både kusk- och tränarchampion på Tingsryd och kan banan. Spets o slut! 37%

Avd 3
Här blev min spik struken och jag hade väl en tre fyra hästar på delad andrarakning. Men eftersom det är Tingsryd, där spåren spelar mindre roll, fastnade för att spika 10 Bengan som endast har 11% av strecken i nuläget. Han är härdad i Frankrike och borde kunna springa fort i ett varv.

Fyra svåra lopp kvar att lösa (tur att det inte är fem).

Intressant då jag är inne på att spika Exuma Bi och Miyagi. Jag tror att Exuma tar ledningen. Miyagi får väl köra fram i tid och ta dem på upploppet.

bosseguldheden 2025-06-06 12:13

Citat:

Ursprungligen postat av Shooter (Inlägg 837902)
Intressant då jag är inne på att spika Exuma Bi och Miyagi. Jag tror att Exuma tar ledningen. Miyagi får väl köra fram i tid och ta dem på upploppet.

3 Exuma Bi (Mats E Djuse) är ny för Sverige och det är en väldigt bra häst. Hon kan starta mycket snabbt, kan ta ledningen och hålla hela vägen. Senast var hon lite sjuk så hon fick en paus, men nu tränar hon bra igen och vi är optimistisk kring hennes möjlighet. Det blir barfota runt om, jänkarvagn och öppet huvudlag, säger Alessandro Gocciadoro.

Sverigepremiär och har varit lite sjuk. Dessutom känns det som Greenhill´s har bättre tider i kroppen. Men du har förmodligen rätt, Jag är påverkad av att jag är ett Törnqvist-fan. Streckar oftast hennes hästar.
Miyagi känns livsfarlig, Kanske dubblar mitt system! Stenströmer är grym just nu och Jepson giftig från alla lägen.

Shooter 2025-06-06 13:48

Citat:

Ursprungligen postat av bosseguldheden (Inlägg 837904)
3 Exuma Bi (Mats E Djuse) är ny för Sverige och det är en väldigt bra häst. Hon kan starta mycket snabbt, kan ta ledningen och hålla hela vägen. Senast var hon lite sjuk så hon fick en paus, men nu tränar hon bra igen och vi är optimistisk kring hennes möjlighet. Det blir barfota runt om, jänkarvagn och öppet huvudlag, säger Alessandro Gocciadoro.

Sverigepremiär och har varit lite sjuk. Dessutom känns det som Greenhill´s har bättre tider i kroppen. Men du har förmodligen rätt, Jag är påverkad av att jag är ett Törnqvist-fan. Streckar oftast hennes hästar.
Miyagi känns livsfarlig, Kanske dubblar mitt system! Stenströmer är grym just nu och Jepson giftig från alla lägen.

Det är en liten chansning, men en rätt vettig sådan på förhand då jag inte vill gå på storfavoriten i guld.