Sharps.se - Sveriges bästa sportsbettingforum med rekar, spelförslag och bettingtips

Sharps.se - Sveriges bästa sportsbettingforum med rekar, spelförslag och bettingtips (https://www.sharps.se/forums/)
-   Trav & Galopp (https://www.sharps.se/forums/trav-galopp/)
-   -   V75 Solvalla - onsdag 20 aug (https://www.sharps.se/forums/trav-galopp/62425-v75-solvalla-onsdag-20-aug/)

KalleKlut 2025-08-21 00:32

Citat:

Ursprungligen postat av SwedishHorseRacing (Inlägg 839895)
Men HUR kan det INTE vara utdelning på 5 rätt??? :ohmy:
Med inledande dunderskrällen i avd. 1 och skrällen i avd. 3 så är det fullt rimligt med utdelning på alla nivåer.

HUR är det ens möjligt?

Otroligt enkelt förklarat..

● 4 favoriter vinner varav 2 var enorma!
● 1 "konstig" tredjehandare som ändå var mångas spik/förstaval på sos.
● Avd 1,3,7 var på förhand de stora garderingsloppen. 2 skrällar och 1 favorit vann.

Då är det inte konstigt att 5r hamnar under 15kr. Nästan märkligt att 6r fick betalt..

Strappa71 2025-08-21 00:33

Citat:

Ursprungligen postat av SwedishHorseRacing (Inlägg 839895)
Men HUR kan det INTE vara utdelning på 5 rätt??? :ohmy:
Med inledande dunderskrällen i avd. 1 och skrällen i avd. 3 så är det fullt rimligt med utdelning på alla nivåer.

HUR är det ens möjligt?

Då är vi här igen. Jag var inne på att skriva ett inlägg om det här direkt när utdelningen blev klar. Eller t o m inför sista avdelningen.

Nix. Det hade varit helt orimligt med utdelning på 5r.

Utan JP-regler och med ören hade "utdelningen" på 5r blivit 7,45 kr.

Hur kan det då komma sig? Jo, för att det till slut blev 1282371 rader som klarade 5 rätt. Se bilden. https://postimg.cc/vD53CYCV

Det är OOOOOERHÖRT mycket svårare att pricka 7 rätt än 5 rätt.

När 82%+70%+42% vinner så räcker det inte till med 1%+8%+19%+20% för att det ska bli utdelning på 5 rätt.

Nu vann favoriten sista. Men faktum är att det med säkerhet inte ens hade hjälpt med 3ehandaren som var spelade hästen ( 15% ). Det hade inte blivit utdelning på 5r ändå. Och det hade varit "målfoto" på utdelning så långt ner som 6ehandaren som var spelad till 8%. ( Nära utd på den, men förmodligen inte. För att vara "garanterad" utd på 5r hade det nästan helt säkert krävts en vinnare spelad uinder 5%.

Det man först och främst måste sluta stirra på är allarättsutdelningen. Den kan variera oerhört mycket utan att det för den skull blir utdelning på 2 fel.

Strappa71 2025-08-21 00:37

Citat:

Ursprungligen postat av KalleKlut (Inlägg 839897)

● Avd 1,3,7 var på förhand de stora garderingsloppen. 2 skrällar och 1 favorit vann.

Då är det inte konstigt att 5r hamnar under 15kr. Nästan märkligt att 6r fick betalt..

Den "teoretiska" utdelningen på 6r var ca 80 kr.
Verklig utdelning 73 kr.

Om det inte hade blivit utdelning på 6r ikväll så hade det varit OERHÖRT märkligt. Så pass märkligt att den här del-tråden förmodligen hade startats av mig.

Det har aldrig någonsin hänt att 7r-utdelningen landat så här nära den förväntade för radens svårighetsgrad och samtidigt genererat under 15 kr på 6r när det pekade på 70-90 kr. Det skulle ha slagit alla tiders konstighetsrekord i utdelningsväg.

Det hade varit lika onormalt med JP på 6r som det var helt i sin ordning med verkliga utfallet med JP på 5r.

Efterhandaren 2025-08-21 08:57

Citat:

Ursprungligen postat av KalleKlut (Inlägg 839897)

Håller med till 100%. En omgång med flera stabila favoriter och i min värld var det ju avd 1 och 7 som var garderingsloppen på alla storsystem. Överraskande hög 7 rätts utdelning. Ok 1% are kräver ju sina streck men tuffa Clarissan var ju ganska tidig i EM loppet. Stod över streckspelet igår p.g.a. tidsbrist ( pensionärs stress) och 1% aren hade jag definitivt inte fått med.

SwedishHorseRacing 2025-08-21 09:38

Citat:

Ursprungligen postat av Strappa71 (Inlägg 839898)
Då är vi här igen. Jag var inne på att skriva ett inlägg om det här direkt när utdelningen blev klar. Eller t o m inför sista avdelningen.

Nix. Det hade varit helt orimligt med utdelning på 5r.

Utan JP-regler och med ören hade "utdelningen" på 5r blivit 7,45 kr.

Hur kan det då komma sig? Jo, för att det till slut blev 1282371 rader som klarade 5 rätt. Se bilden. https://postimg.cc/vD53CYCV

Det är OOOOOERHÖRT mycket svårare att pricka 7 rätt än 5 rätt.

När 82%+70%+42% vinner så räcker det inte till med 1%+8%+19%+20% för att det ska bli utdelning på 5 rätt.

Nu vann favoriten sista. Men faktum är att det med säkerhet inte ens hade hjälpt med 3ehandaren som var spelade hästen ( 15% ). Det hade inte blivit utdelning på 5r ändå. Och det hade varit "målfoto" på utdelning så långt ner som 6ehandaren som var spelad till 8%. ( Nära utd på den, men förmodligen inte. För att vara "garanterad" utd på 5r hade det nästan helt säkert krävts en vinnare spelad uinder 5%.

Det man först och främst måste sluta stirra på är allarättsutdelningen. Den kan variera oerhört mycket utan att det för den skull blir utdelning på 2 fel.

Tack för bra förklaringar.
Jag blir alltid lika chockad av utdelningen.
En 1%-skräll trodde jag var synonymt med utdelning på 5 rätt.

Strappa71 2025-08-21 13:52

Citat:

Ursprungligen postat av SwedishHorseRacing (Inlägg 839902)
Tack för bra förklaringar.
Jag blir alltid lika chockad av utdelningen.
En 1%-skräll trodde jag var synonymt med utdelning på 5 rätt.

Titta hellre på hur många "lätta" eller "hyggligt lätta" vinnare det finns.

Tänk på hur många system det finns med de rätta vinnarnna i avd 2-7 som har 1-2-3-4-5 eller fler streck i första avdelningen. Det gör att det finns många, många fler med 1 fel.....och helt otroligt många fler som klarar 5 rätt.

En skräll räcker ingenstans för 2-felsutdelningen. Allra helst när två mega-favoriter som många spikar också vinner.

Huvudtes: Allarättsutdelningen är omvänt proportionell mot produkten av Spelprocenten för vinnar-raden. Där är renset "som man tror". Men för 1 och framförallt 2 fel gäller att det inte följer med allarättsutdelningen linjärt.