![]() |
Lördag 23/8 - Örebro - V75 mm
Måndagsdragen
V75 1) 8 Jubii Vang Distansgynnad rackare och Christoffer upp i jollen. V75 2) 10 Icebreaker Pellini Gått som tåget hela året. Bara tuggar på oavsett läge och distans. Grym skalle på den filuren. V75 3) 4 Eol Svårslagen rackare. Dessutom skoryck. V75 4) 4 Nicole Shermer Kan duga i som vanligt vidöppen stodivision. V75 5) 2 License To Lead och 4 Pivot Express Tvåhästarslås. V75 6) 1 Global Got It All Den där Wallin vinner ju med allt nuförtiden. Gäller även Jepson. 20% och 28 miljoner inkört. V75 7) 6 Bedazzled Sox Rätt motstånd. Smack. |
TTT -tidiga torsdagstankar:
Avd 1 Provar nog att återigen spika 10 King Only the One. Får Lennartsson i sulkyn nu. Tyckte den blev bortkörd av Eriksson i lördags och har vunnit många lopp över lång distans. Avd 2 10 Icebreaker Pellini fixade det i lördags och det känns inte direkt svårare emot denna vecka. Eventuellt dubblar jag med 2 Great Time Trot som ju har bättre läge. Avd 3 Spik på 4 Eol. Kanonspår och kanonkusk! Avd 4 15 ston, volt med tillägg. Ett "ingen kan vinna"-lopp så jag hoppas på skräll och tar allihopa hästarna. Avd 5 Går på Törnqvist igen och spikar 9 Pac Man. "Pac Man (lopp 9) gjorde ett helt okej lopp senast i Halmstad. Han hade varit borta ett par månader innan det, så normalt har han gått framåt en del inför den här starten. På sistone har han tränat på bra, han var faktiskt riktigt positiv i fredagsjobbet. Jag tycker att det ser ut som ett ganska öppet och svårtippat lopp på förhand. Löser det sig från niondespåret kan vår häst säkert vara med och hugga till slut, så pass bra kunnande är det i honom. En tänkbar ändring: Urryckare för första gången." säger Maria. Avd 6 Framgångsrike Fredrik har med två hästar. 1 Global Got it All och 6 Bonsse Garde får plats på kupongen men petar även med 5 Love to the Limit som fick bästa spåret (om Björn låter positiv på kollen). Avd 7 känns upplagt för 6 Bedazzled Sox så det får bli ytterligare en spik. Fyra spikar, ja ja det kan gå men jag kanske kryddar på lite. |
Björn Goop kör Erwin Boots 4 EOL i avd. 3, men inte Erwin Boots 3 NELSON GREENWOOD i avd. 2.
I avd. 2 kör Björn istället 2 GREAT TIME TROT. Sedan kör istället den evigt unge Jorma Kontio 3 NELSON GREENWOOD. Hur ska man tolka det? Har Björn möjligen blivit tillfrågad att köra 3 NELSON GREENWOOD men istället valt 2 GREAT TIME TROT? Frågan är väl lite retorisk, för inte så lätt att svara på kan jag tänka. Vi får se vad han säger i Björnkollen. Sänder kanske en del signaler om att han tror mer på 2 GREAT TIME TROT. Vi får se vilka ekipage som Björn släpper över bron om han får ledningen. |
Citat:
I anmälningarna hade Stenströmmer Goop som enda önskekusk medan Bot hade Jorma och Rikard N som önskemål. På EOL hade Bot endast Björn som önskekusk. Min gubbgissning är att Björn redan lovat Stenströmmer att köra och att han tackat ja till en tidig förfrågan om EOL. |
Citat:
Omgångens mest svårtippade lopp, omöjligt att ranka. Jubii Vang kom från ett bottennapp som betrodd på Jägers och Kingen kom med toppform. Jubii Vang är kapacitetsmässigt den bättre av de två, men form slår ibland klass och Stoffe haussade sig själv och Kingen före Jubii och Örjan. När loppet gick kändes det som Stoffe i sin iver att vinna glömt bort att distansen var 2.640m och inte 1.640m. Tokpressade på ledaren för spets ett helt snabblopp för att 800 m senare svimma totalt och hamnade bland råttorna i god tid före snöret. Jubii fick ett pisslopp hittade inte ner i andra ytter och harvade väldigt länge i tredje ytter och togs upp av kloke Örjan och hamnade väl sist i andraspår(?). Stoffe hade kanske ätit något olämpligt och hade kanske bråttom till muggen, därför blev styrning tokig och han körde som en biltjuv, samt dömdes till böter för oljud under loppet? Sen över upploppet visade Jubii att bottennappet på Jägers bara var en dålig dag och formen var intakt som målfotoslagen när jätteskrällen Big Little Man vann från 5:e eller 6:e utvändigt med ett noshår. Utan det struliga loppet hade Jubii Vang vunnit plättlätt. Avd 1 är ett svårtippat lopp och visst skulle jag kunna tänka mig att rygga EH drag, men inte från pissmyrespåret 8 i volt från tillägg. Tror något mer på Stoffes andra häst med Pelle, Elins drag av de båda som drog det långt mer vinstrika spåret 10 och lär sitta bra till direkt. Som ung fattig student hade jag bara spelat de 4 tilläggshästarna och spekulerar i omstart. På den kloka tiden valde jag oftast att bara spela en av volterna och oftast skrällde det från första volten, så vid gardering blev det alla i någon av volterna. Nu tycker jag att de 4 bakspåren med minsta flyt borde runda gänget utan tillägg. Att ta alla hästar i loppet finns också i skålen, men eftersom det är avd 1 och vi hinner se värmningarna innan start, väntar jag med att ta beslut. Tror endast B.T.’s Vencor får svårt att vinna, men tar jag alla blir det alla, då jag alltsom oftast cyklar i badkaret med mina profetior gällande trav. Hursomhelst, kul och svårtippat lopp med renspotential. God tur med spelbesluten |
Tack för en utförlig fundering ang V75 1 lösningen Jajjan. Håller med i nästan allt du redovisar. Men jag tror att Lill Gustav med 7 Opening Night är farlig att glömma.
7-8-9-10-11 känns änna helgarderat. Min stänkare i omgången är Humanity Pellini i V75 2. Dagen innan Pellini vann på Åby Kungapokalsdagen i våras på en 09 tid var vi uppe och hälsade på Hajom Christoffer. Naturligtvis ville vi ha lite stalltips men Christoffer är ju en försiktig gentleman. Sade dock lite i skymundan att Pellini har knallform och är nog min bästa chans. 9ggr pengarna satt som en smäck. Jag tror det kan bli en Åby vinst igen trots surt läge och dunkel form. Silver känns öppet och klurigt. Psst återigen har jag hamnat under Palmen på Kreta tillsammans med min Älskling. Bara så ni vet :p Varm och skönt är bara förnamnet. |
Citat:
Jobbade 6 veckor på Naxos som windsurfinginstruktör tidigt 80-tal, ett fantastiskt kul jobb med benefits:). Tyska landslaget tränade även där i slutet av juli och några veckor in i augusti, det brallade på rejält i vindarna och surfingen var fantastisk. Ta hand om frugan nu och underskatta inte skuggan. Jajjan |
Fredags Funderingar
Medans vi väntar på att temperaturen ska sjunka något innan kvällens heta restaurang besök fördriver jag tiden med travtrams. Idag har vi haft över +35° hela dagen. Men inget gnäll det är självförvållat, det är ju frivilligt att besöka Kreta för femtio elfte gången. V75 1) Jag ryggar Jajjan delvis. Hästarna på 20 volten bör bevakas och dessutom 7 Opening Night. V75 2) 1-2-10-11. Klurigt lopp men går på magkänsla. V75 3) 3 Eol är nog hästen att slå. V75 4) 4 Nicole Shermer. Uffe har nog aldrig kört en Ebbinge tränad häst. Rick brukar ju ratta själv för det mesta. Men nu är det dags. Detta är min fredagsspik i vidöppet stolopp. Fixar Uffe volten så jäklar kan det gå vägen. V75 5) Ännu ett klurigt lopp. 2 och 4 är mina måste streck. Men visst är det garderingsvänligt. Får se vad Euro kursen står i imorgon :p V75 6) Tråkspik är nr 1. Bakom är det vidöppet. 9st andrahästar. V75 7) 6 Bedazzled missar väl inte detta ganska ihåliga 150 tusen lopp ? Karaten är värst emot men Bedazzled är nog en tuffare kuse. Ok alla lopp ska köras och positioner är viktiga i Miljonhästarnas uppgörelse. Jamas :drunk: |
Citat:
Och vi har solen i ögonen och spilld mjölk överallt Men vi har skuggorna bakom oss trots allt :thumbup: |
avd1. Oppet inledning!
Avdelning 1 – V75 (Örebro) Vårt upplägg i loppet 1️⃣ Förstahäst: Nr 7 Opening Night Har visat toppform, senast fast med gott om krafter kvar i ett riktigt tufft fyråringslopp. Bra spår, allround, tål både offensivt upplägg och smygresa. Med rätt lopp kan han blåsa ner allt. 2️⃣ Andrahäst: Nr 11 Jongleur Magnus A Djuse upp, rejäl startraket som ofta är med där framme. Senast blev det för tuff öppning, men kapaciteten är hög. Skulle tempot bli jämnare nu är han med i segerstriden. Nowhere Fast – Kul skrällidé! Den här femåringen har visat att han kan springa tider som räcker långt i den här klassen. I somras blixtrade han till med 1.12,5/2140a och 1.11,9/1640a, prestationer som verkligen sticker ut. Spår 5 i volt är ingen barnlek, men klarar han starten och hittar ut i rätt ryggar – då smäller det. Formen har tidigare varit sylvass, och får vi se samma gnista igen kan han blåsa ner många till slut. Örebros korta upplopp är alltid en faktor, men med rätt resa är Nowhere Fast precis den typen av häst som kan slå till när ingen räknar med det. Ingen spik, men en kittlande skräll att plocka med för värdet. Avd 2 – Vi låser på 1, 2 och 10 Här känns det klokt att stänga in loppet på 1 Triton, 2 Great Time Trot och 10 Icebreaker Pellini – tre hästar som sticker ut på förhand. ⭐ Roliga draget – Triton (nr 1) Han har smygläge innanför värsta hotet, och med rätt volt bakom bilen kan det bli spets och slut. Triton har öppnat bra tidigare och Örebros korta upplopp gynnar verkligen en häst som får bestämma där framme. Skulle han få bestämma tempot första 500 meterna är det här loppet helt enkelt över för övriga. Så vinner Triton: – Snabbt iväg från start, svarar ut 2:an. – Får överta eller försvara ledningen. – Håller jämn fart, höjer tempot 600 kvar. – Ingen hinner förbi över 178 meters upplopp. ⚡ Sammanfattning: Vi låser på 1–2–10 men lyfter fram Triton som loppets riktiga skrällspets – kan leda det här runt om om han prickar starten. Avd 3 – Eol showtime! Här behöver vi inte krångla – nr 4 Eol med Björn Goop ser ut att ha allt i sin hand. Han har redan visat att han är okörd i sina spetssegrar, och från spår 4 bakom bilen är vägen till ledningen öppen. På Örebros korta upplopp (178 m) är det guld värt att sitta i spets. Goop vet exakt hur man kör den här typen av lopp: – Laddar resolut till ledningen. – Får dämpa en bit mitt i. – Skruvar upp farten sista 600. – Sedan är det bara att hålla i sig när konkurrenterna jagar förgäves. ⚡ Eol är helt enkelt loppets kung – och känslan är att han bara vinner om han prickar starten. Avd 4 – Tre vägar till segern 1 Grazzhopper Allt talar för att hon tar hand om ledningen direkt. Hon öppnar snabbt från spår 1 i volten, och med tidigare segrar runt 1.14,5–1.15 full väg är det upplagt för spets och slut. På Örebros korta upplopp (178 m) måste konkurrenterna vara riktigt bra för att plocka ner henne. Ska räknas som loppets givna förstahäst. 4 Nicole Schermer Travsäker och rejäl – nu dessutom med Ulf Ohlsson i sulkyn. Hon går jämt 1.14-tider över distansen och känns som hästen som tål att gå i dödens om det krävs. Hon är loppets stora utmanare om Grazzhopper får tryck. 13 Golden Opportunity – skrällen! Här har vi värdet i loppet. Hon har fått lite luriga lägen på slutet, men kapacitet finns. Hon har visat 1.13,5–1.14 tider över medeldistans i tuffare gäng och står faktiskt fint inne i loppet. Får hon draghjälp in i sista sväng kan hennes speed bita bra även på kort upplopp. Ingen man kan räkna hem på förhand – men perfekt skräll att sitta med när andra räknat bort henne. ⚡ Sammanfattning: 1 Grazzhopper – kan leda runt om. 4 Nicole Schermer – stabilt motbud med Uffe upp. 13 Golden Opportunity – smygläget som kan ge hög utdelning om hon får rätt ryggar. Avd 5 – Omgångens bästa drag! 3 Je t’aime Legacy Här kommer en riktig värdeknall. Hon är 3 av 3 i spets – obesegrad när hon fått bestämma i ledningen. Precis där växer hon flera klasser och har visat att hon kan springa stabila 1.13–1.14-tider över medeldistans utan att förta sig. Med spår 3 bakom bilen är chansen stor att hon laddas för fullt. När hon väl sitter i ledningen är det inte många i det här gänget som kan plocka ner henne, särskilt inte på Örebros korta upplopp (178 m). Varför spik? Obesegrad i spets (3/3). Har utvecklats rejält i sommar – ser ut att växa minst två klasser i ledningen. Lågspelad (endast ca 6 %) → enormt värde om hon levererar igen. Perfekt spår för att nå ledningen direkt. ⚡ Sammanfattning: Det här är omgångens fräckaste värdespik. Je t’aime Legacy (3) kan mycket väl sitta i ledningen efter 500 meter – och då är loppet över. Till blott 6 % är det ett drag som kan spränga kuponghögarna och ge riktigt bra betalt. Vi spikar utan att blinka. Avd 6 – Unghästarnas kamp 8 Sassy But Classy Hon är loppets mest spännande kort. Trots spår 8 kan hon öppna riktigt kvickt och visade redan som 2-åring sin klass när hon vann Svampen på Örebro. Har visat kapacitet för 1.12-tider över kort distans, vilket räcker väldigt långt i det här gänget. Får hon laddas iväg och lyckas braka till ledningen – då kan loppet vara över tidigt. Spetschans även från detta läge, och i så fall är det hästen att slå. 1 Global Got it All Perfekt spår och också startsnabb. Kan hålla upp ledningen eller få drömläget i rygg på ledaren. Har visat stabila 1.13-tider/1600 m och har styrkan att avgöra om luckan kommer i tid. Ett måste på kupongen. 5 Love to the Limit Klassig sort som går jämnt 1.13–1.14 full väg och tål att gå i spåren. Perfekt läge för en fin resa i andra-tredje utvändigt, och med tempo på loppet kan han blåsa ner många sista biten. ⚡ Sammanfattning: 8 Sassy But Classy → Katapult ut, Svampen-vinnare, kan leda runt om. 1 Global Got it All → Perfekt spår, kan få spets eller drömloppet i rygg. 5 Love to the Limit → Starka avslutaren, profitera på hårt tempo. Vi låser loppet på 1–5–8, med 8 Sassy But Classy som den riktiga nyckeln – får hon ledningen igen kan hon mycket väl upprepa succén från fjolåret! Avd 7 – Kort distans, hög puls! 6 Bedazzled Sox – Toppchansen Klasshästen i fältet. Har sprungit 1.10–1.11 över kort distans mot hårdare motstånd och kan avsluta sista 700 på 1.08–1.09. Sitter han rätt på det – utvändigt om ledaren eller andra utvändigt – så är han svårslagen. Örebros korta upplopp gynnar honom om han redan är framme i kön. Hästen att slå. 2 Chapuy – Draget Startkatapult som kan öppna 1.06–1.07 första 500. Får han ledningen är han giftig över kort distans. Frågan är om han står emot 6 sista 100, men som drag är han oerhört intressant. 3 Karat River – Outsidern Perfekt spår och kan få en drömresa i rygg på Chapuy eller Bedazzled Sox. Har visat kapacitet för låga 1.11-tider över kort distans och tål att gå i spåren. Kan bli riktigt farlig om det blir körning mellan 2 och 6. Ett roligt garderingsstreck som många glömmer. 1 Coquaholy Sitter bra till från innerspåret, risk att bli över men kan få en smygresa. Har tider ner mot 1.11–1.12/1600m och kan profitera på överpace. 12 Letsdoit Tråkigt läge men har styrka och har visat 1.11-tider bakifrån. Behöver tempo och klaff, men i ett överpacat lopp kan han blåsa ner många sista 200. ⚡ Sammanfattning: 6 Bedazzled Sox → Toppchans, bäst kapacitet. 2 Chapuy → Spetsbudet, kan leda länge. 3 Karat River → Perfekt smygläge, kan skrälla om de två favoriterna kör för hårt. 1 Coquaholy → Smyger med, kan profitera. 12 Letsdoit → Outsider från svårt läge men speed nog om tempo bjuds. Avslutningen blir sannolikt en duell mellan 2 och 6 – men både 3 Karat River och 1 Coquaholy kan profitera på körningen, medan 12 Letsdoit är skrällhålet från kön. Lycka till... |
Klanke
Stort tack för genomgången. Pallar inte spricka på Thereisnolimit, borde ha släppt Nunciosonen för länge sedan, men vinsten brukar komma på en häst jag bevakat över tid i samma start som jag givit upp. Epson AS är också riktigt spännande, men spåret är Svarte Petter. Är det inte 500 m för långt för 11-årige Chapuy (4/47) som drog ett drömspår? Åke släpper tömmarna till Lindblom till fördel för Power Doc. Guldtanden brukar väl köra den han tror mest på? Nu kan hästar tända till något överj…… på ålderns höst i guld och jag har bara råd med 4 hästar i guld och kryssar de spårgynnade 1,3,5,6 och ber en bön om att överleva på dem. |
Ska på jobb idag,därav tidig inlämning,!
12 pix! 1.6.9.11 3 NELSON GREENWOOD 4 EOL 1.11 3 JE T'AIME LEGACY 1 GLOBAL GOT IT ALL 1.5.6 KKK KZN WSL GOOD LUCK!:popcorn: |
[Varför Chapuy kan vinna till 3 % på Örebro
Startsnappt vapen – Chapuy är extremt snabb från start och har ett perfekt innerspår (2). – På Örebros korta upplopp (175 m) blir ledningen ofta guld värd → svårt för bakspårshästar att hinna fram. Banan gynnar spetsare – Statistik visar att vinnare från spets har klart högre procent på Örebro än genomsnittet. – Chapuy kan få just det scenariot: tidig ledning och sedan kontroll. Läget i fältet – Favoriterna (Bedazzled Sox och Mizai) är beroende av rätt resa bakifrån. – Om det går för långsamt där framme → Chapuy kan rinna undan i ledningen. Överraskningsfaktor – Med bara 4 segrar på 47 starter blir Chapuy ofta underskattad av spelarkollektivet. – Men hästar med spets som främsta vapen kan vinna ”på banprofil” snarare än råkapacitet. Balans/vagn-ändringar (om det blir offensiv balans, barfota eller amerikansk vagn) – Små utrustningsdetaljer kan höja hästens prestation från spets, särskilt på kort upplopp. Procent kontra chans – Spelvärde: Bara 3 % på Chapuy medan segerchansen realistiskt kan vara 8–10 % om han får spets. – En klassisk lågprocentare med scenario-bonus → hög ROI i systemspel. Trots det svaga totalfacitet (4/47) kan Chapuy vara en farlig skräll: Startsnappt vapen + Örebros korta upplopp + spetsläge = oslagbar kombination när allt klaffar. Kan leda väldigt länge, och i rätt tempo hålla undan för favoriterna. Till bara 3 % är han klart spelvärd som ”banprofil-skräll”. |
Gulddivisionen
Mitt måndagsdrag 6 Bedazzled är fortfarande min första häst trots att Walmann baissar lite ang formen. Men visst finns det motbud för den garderingsugne. 1 Coquaholy har dunkel form men bra läge och skaplig kusk. Den där Hagoort brukar ställa iordning starthästarna. 3 Karat River gör alltid sitt jobb. Har dock lite svårt att sätta nosen först trots motbeviset senast. 9 Epson As brukar jag bevaka och är nog på väg mot gammal fin 3 års form. Detta är en meriterad herre med bra gener. Men läget är oddshöjande. Övriga jagar nog matlappar. Det surras en del om gamlingen 2 Chapuy men är nog kraftigt missgynnad av medeldistans och detta motstånd. Korta upploppet blir nog för långt för sprintern. |
Det blev billigt idag:
V75 Inlämnat: 2025-08-23, 10:35 Örebro Avd 1: 10 King Only the One (7, 11) 2: 10 Icebreaker Pellini (2, 1) 3: 4 Eol (3, 8) 4: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15 (1, 4) 5: 9 Pac Man (4, 1) 6: 1, 5, 6 (9, 8) 7: 6 Bedazzled Sox (3, 1) 1x1x1x15x1x3x1 = 45 rader 45 x 1 x 0,50 kr = 22,50 kr. Totalt: 22,50 kr. Rättningskod: TSP VBH DDC Lycka till idag! |