Sharps.se - Sveriges bästa sportsbettingforum med rekar, spelförslag och bettingtips

Sharps.se - Sveriges bästa sportsbettingforum med rekar, spelförslag och bettingtips (https://www.sharps.se/forums/)
-   Trav & Galopp (https://www.sharps.se/forums/trav-galopp/)
-   -   V85 (https://www.sharps.se/forums/trav-galopp/62614-v85/)

Efterhandaren 2026-01-12 12:46

Citat:

Ursprungligen postat av Altoc (Inlägg 843462)
Jackpot är inget nytt för V85, det har funnits i över 30 år. Absolut kan man ha synpunkter på den hanteringen, men är inget specifikt för just V85.

Helt rätt Jackpottstölderna är ett gammalt beprövat fulspel från ATG. Men sannolikheten för 8 rättsjackpott är i min värld högre än 7 rätts jackpott på V75. Kanske lite mer specifikt när det gäller 8 lopp.

Strappa71 2026-01-12 20:05

Citat:

Ursprungligen postat av Efterhandaren (Inlägg 843463)
Helt rätt Jackpottstölderna är ett gammalt beprövat fulspel från ATG. Men sannolikheten för 8 rättsjackpott är i min värld högre än 7 rätts jackpott på V75. Kanske lite mer specifikt när det gäller 8 lopp.

Att "hög-utd"-JP skulle inträffa mer ofta än på V75 var absolut en del av designen för V85.

Tanken var att det ska inträffa 5-6 ggr/år istället för 0-2 som gällt för V75.

Att det skulle bli låg-utd-JP så här ofta var definitivt INTE en del av designen. Det har blivit alldeles för många betrodda vinnare jämfört med "simuleringsmaterialet" från de senaste 2 åren.

Utdelningssimuleringen har till i stort sett 100% sett till vilken utdelning det borde bli på 6+5 med den vinnande raden.

Däremot har inte svårighetsgraden alls landat där den legat för V75.

Jag är en stor JP-hatare. För min personliga del skulle det få upphöra på söndag efter total återföring av det som nu finns i fonden.

"Kruxet" är att ATG gjort sig beroende av JP. Det är den enda marknadsförings-ploj som de haft i sin verktygslåda de senaste 15 åren.De kan inget annant.

Så att de helt skrotar alla former av kampanj-omgångar där pengarna går till allarättspotten kommer helt enkelt inte att hända.

Visst hopp finns för att det kanske, kanske kan bli en annan insamlingsmodell framöver. Men risken är stor att ATG inte har tillräckligt mod och kreativitet för det.

incitatus 2026-01-13 15:05

Citat:

Ursprungligen postat av Strappa71 (Inlägg 843478)
Att "hög-utd"-JP skulle inträffa mer ofta än på V75 var absolut en del av designen för V85.

Tanken var att det ska inträffa 5-6 ggr/år istället för 0-2 som gällt för V75.

Att det skulle bli låg-utd-JP så här ofta var definitivt INTE en del av designen. Det har blivit alldeles för många betrodda vinnare jämfört med "simuleringsmaterialet" från de senaste 2 åren.

Utdelningssimuleringen har till i stort sett 100% sett till vilken utdelning det borde bli på 6+5 med den vinnande raden.

Däremot har inte svårighetsgraden alls landat där den legat för V75.

Jag är en stor JP-hatare. För min personliga del skulle det få upphöra på söndag efter total återföring av det som nu finns i fonden.

"Kruxet" är att ATG gjort sig beroende av JP. Det är den enda marknadsförings-ploj som de haft i sin verktygslåda de senaste 15 åren.De kan inget annant.

Så att de helt skrotar alla former av kampanj-omgångar där pengarna går till allarättspotten kommer helt enkelt inte att hända.

Visst hopp finns för att det kanske, kanske kan bli en annan insamlingsmodell framöver. Men risken är stor att ATG inte har tillräckligt mod och kreativitet för det.

Betrodda vinnare säger du ?

Gjorde bara en snabbkoll

Största favoriten har vunnit 5 ånger o förlorat 6
Däremot har näst största favoriten vunnit ofta på V85, 8 infriade o 3 förluster
3 är 6 vinster o 5 förluster
4e favoriten är 4 vinster o 7 förluster

Jag vet inte hur ATG simulerar, mer avancerat än mitt excel hoppas jag

Konstaterar bara att utfallet på den 4 mest streckade är helt normalt, omgångens näst högst streckade favorit har vunnit någon gång för mkt, men det kan vara tvärtom om 5 omgångar

De flestabehöver 2, gärna 3 spikar, oftast blir i vart fall 1 av spikarna en streckfavorit, typ devisen 1 trolig och en rolig

Utfallet på de 4 med höst % i tabellen är helt normalt, skulle jag påstå
28 har viunnit
24 har förlorat
Mitt estimate har alltid varit 505 vinner 50 % torskar,
De svagaste favoriterna, under 30% vinner mer sällan men V85 har oftast 4 eller fler favoriter på mer än 35%, dyr spelform o mångar hamnar på samma spikar

PS min gamla statistik böärjar på Sprintermästaren 2013 sedan dess har jag info om de 4 mest streckade, %en och om den vann eller inte

Strappa71 2026-01-13 21:07

Citat:

Ursprungligen postat av incitatus (Inlägg 843490)
Betrodda vinnare säger du ?

Gjorde bara en snabbkoll

Största favoriten har vunnit 5 ånger o förlorat 6
Däremot har näst största favoriten vunnit ofta på V85, 8 infriade o 3 förluster
3 är 6 vinster o 5 förluster
4e favoriten är 4 vinster o 7 förluster

Jag vet inte hur ATG simulerar, mer avancerat än mitt excel hoppas jag

Konstaterar bara att utfallet på den 4 mest streckade är helt normalt, omgångens näst högst streckade favorit har vunnit någon gång för mkt, men det kan vara tvärtom om 5 omgångar

De flestabehöver 2, gärna 3 spikar, oftast blir i vart fall 1 av spikarna en streckfavorit, typ devisen 1 trolig och en rolig

Utfallet på de 4 med höst % i tabellen är helt normalt, skulle jag påstå
28 har viunnit
24 har förlorat
Mitt estimate har alltid varit 505 vinner 50 % torskar,
De svagaste favoriterna, under 30% vinner mer sällan men V85 har oftast 4 eller fler favoriter på mer än 35%, dyr spelform o mångar hamnar på samma spikar

PS min gamla statistik böärjar på Sprintermästaren 2013 sedan dess har jag info om de 4 mest streckade, %en och om den vann eller inte

Jag har all data från 2011-11-21 och framåt. Men det räcker med de senaste åren om du vill räkna på samma siffror som ATG har gjort.

Deras formler för teoretisk utdelning har stämt exakt för låg-utd-JP-fallen under V85-eran. Den har inte missat en enda gång.

Den formeln visade på låg-utd-JP ungefär 1 av 7 när man använde lördagarnas V75% från de senaste åren kompletterat med V4-4.

Utfallen på V85 har blivit lättare än så. På svenska innebär det att det blivit JP ändå om man kört vidare med V75.

När man räknar på förväntad utdelning är rankordning inte alls inblandad. Man använder enbart Spel%en på vinnarraden. Inget annat.

Gotland 2026-01-13 21:48

Citat:

Ursprungligen postat av Gotland (Inlägg 843458)

Jag grottade lite i olika systemupplägg kring spelen med reducerad insats och det är inte helt enkelt att hitta en vettig systemkonstruktion med gällande regler tycker jag.

Missförstå mig rätt, teoretiskt GILLAR jag att man kan spela med reducerad insats. Det blir att "spela andel med sig själv" vilket jag kan tycka är en OK lösning för spelformen (som i övrigt mest verkar byggd för att göda ombudsjättarna).

Vad kör ni för systemupplägg ni som spelar matematiska spel med reducerad insats? Tre spik? Fyra??

Att träffa TVÅ spik i en och samma omgång är svårt. Att träffa tre??

Med åtta lopp blir strecken snabbt VÄLDIGT dyra. Även med reducerad insats...

:KO:

Ställer frågan igen då endast Altoc kom med ett förslag på konstruktion. Jag vill ha fler inspel på hur man kan lira vettigt för de 2000 raderna.

Hur lirar ni?

1x1x2x2x4x5x5x5 känns inte så slagkraftigt direkt. 1x1x1x2x5x5x5x8 kanske ger lite mer punch MEN att lösa tre spik och ett lås är SVÅRT! Att pricka minst två singelprocentare på 5x5x5x8 är ingen barnlek det heller.

Svårt!!

Strappa71 2026-01-15 06:46

Citat:

Ursprungligen postat av Gotland (Inlägg 843506)
Ställer frågan igen då endast Altoc kom med ett förslag på konstruktion. Jag vill ha fler inspel på hur man kan lira vettigt för de 2000 raderna.

Hur lirar ni?

1x1x2x2x4x5x5x5 känns inte så slagkraftigt direkt. 1x1x1x2x5x5x5x8 kanske ger lite mer punch MEN att lösa tre spik och ett lås är SVÅRT! Att pricka minst två singelprocentare på 5x5x5x8 är ingen barnlek det heller.

Svårt!!

"Vettigt" vet jag inte. Men det är som gjort för att spela väldigt brant.

Där jag har 4-5-6 hästar tar jag bort 1-2 betrodda.

I en del 2-hästars ratar jag favven.

Då biter det den dag det sitter och det blir en lapp som man normalt inte spelar för fullt radpris.

Efterhandaren 2026-01-15 14:06

Citat:

Ursprungligen postat av Gotland (Inlägg 843506)

Hur lirar ni?

Svårt!!

Ja du Gotland svårt är bara förnamnet när det gäller att tippa 8 lopp. På V75 var det vanligtvis 2 spikar som gällde och 1 eller 2 lås samt 4 garderingslopp. Men naturligtvis varierar streckandet om omgången känns favoritbetonad eller att det möjligen finns personliga chans stänkare.
V85 har jag bara spelat sporadiskt och då mindre chanssystem. 8 rätt är för svårt.
Två spikar känns som minimum helst 3 eller rentav 4. Och minst 2 garderingslopp med typ 5-8 hästar. M
Men jag har ingen bra lösning. Därför står jag över stora system på V85.
Andelsspel är inte min grej och kompis spelandet är nedlagt sedan länge när arbetslivet upphörde.

GGS 2026-01-15 17:16

Citat:

Ursprungligen postat av Strappa71 (Inlägg 843527)
"Vettigt" vet jag inte. Men det är som gjort för att spela väldigt brant.

Där jag har 4-5-6 hästar tar jag bort 1-2 betrodda.

I en del 2-hästars ratar jag favven.

Då biter det den dag det sitter och det blir en lapp som man normalt inte spelar för fullt radpris.

Är inne på samma spår, brukar tänka att den här kupongen är en del i ett riktigt stort reducerat system med vissa villkor, och då vet jag ungefär hur lappen ska byggas och se ut.

Gotland 2026-01-15 17:34

Citat:

Ursprungligen postat av Efterhandaren (Inlägg 843531)
Ja du Gotland svårt är bara förnamnet när det gäller att tippa 8 lopp. På V75 var det vanligtvis 2 spikar som gällde och 1 eller 2 lås samt 4 garderingslopp. Men naturligtvis varierar streckandet om omgången känns favoritbetonad eller att det möjligen finns personliga chans stänkare.
V85 har jag bara spelat sporadiskt och då mindre chanssystem. 8 rätt är för svårt.
Två spikar känns som minimum helst 3 eller rentav 4. Och minst 2 garderingslopp med typ 5-8 hästar.
Men jag har ingen bra lösning. Därför står jag över stora system på V85.
Andelsspel är inte min grej och kompis spelandet är nedlagt sedan länge när arbetslivet upphörde.

Det är lite det här jag menar.

Jag har alltid ÄLSKAT att bygga intressanta systemkonstruktioner tidigare. Men med förutsättningarna som nu råder på V85 så hittar jag inga riktigt smidiga varianter att jobba med.

Tre spik är (för mig) nästan inget alternativ då sannolikheten att träffa något snabbt blir för låg OM man inte spikar korrekt streckade megalampor hela tiden (vilket jag hatar). Fyra spik passar mig än mindre.

Och med två spik räcker ALDRIG kvarvarande radantal till annat än rena chanslappar där variansen kommer äta upp en långt innan man får till en träff.

Visst, man kan se spelandet som ett rent nöje där man betalar och hoppas på att fru fortuna löser variansen åt en i tid men att lira seriöst och hålla en positiv ROI på sikt är helt enkelt för svårt.

Nej, jag fortsätter nog stå över spelformen tills man tillåter mig att reducera mina 2000 rader. Då j*vlar!!

olle 2026-01-15 18:03

Citat:

Ursprungligen postat av Gotland (Inlägg 843533)
Det är lite det här jag menar.

Jag har alltid ÄLSKAT att bygga intressanta systemkonstruktioner tidigare. Men med förutsättningarna som nu råder på V85 så hittar jag inga riktigt smidiga varianter att jobba med.

Tre spik är (för mig) nästan inget alternativ då sannolikheten att träffa något snabbt blir för låg OM man inte spikar korrekt streckade megalampor hela tiden (vilket jag hatar). Fyra spik passar mig än mindre.

Och med två spik räcker ALDRIG kvarvarande radantal till annat än rena chanslappar där variansen kommer äta upp en långt innan man får till en träff.

Visst, man kan se spelandet som ett rent nöje där man betalar och hoppas på att fru fortuna löser variansen åt en i tid men att lira seriöst och hålla en positiv ROI på sikt är helt enkelt för svårt.

Nej, jag fortsätter nog stå över spelformen tills man tillåter mig att reducera mina 2000 rader. Då j*vlar!!

Jag väntar också på det . Med åtta lopp är det sällan man vill betala lika mycket för alla i garderingsloppen . Hade varit mycket roligare att jobba fram ett reducerat och då finns också mycket större möjlighet att täcka upp några lopp bättre .
Dödfött att lira V85 med tre favoritspikar . Massor av värdelösa rader man då betalar för. Ett matematiskt 2000 raders för 300 kr kräver nästan att åtminstone en av de tre spikarna inte är favorit . Men gäller då också att ha med hästar i övriga lopp som drar upp värdet .

Efterhandaren 2026-01-15 18:56

Citat:

Ursprungligen postat av olle (Inlägg 843534)
Dödfött att lira V85 med tre favoritspikar . Massor av värdelösa rader man då betalar för.

Så är det, men man kan ju vända på steken och påstå att är det någon gång man ska lira med 3 favoritspikar så är det väl på V85. Det kan ju vankas 5 skrällar i övriga lopp.

Strappa71 2026-01-16 01:54

Väljer man 3 favvespikar så får man nog helsteka favvarna i gardloppen.

incitatus 2026-01-16 19:12

Skaffa ett andra ATG konto så du kan spela 2 system köra med reducering,

Då kan man i vart fall spela ett system med

2 spikar och sedan utgång i 2 lopp dvs 1 av 2 , behöver givetvis inte vara 2 spikar men 1 el 2 A hästar o så 2 - 3 B -hästar/ garderingar bakom
sedan 70% kanske lägre radpris ändå, två system a 500 kr

Behöva köra med 3 spikar för mig är det inte längre seriöst travspel för travintresserade, inslaget av tur (slump) har blivit för dominerande i de produkter ATG erbjuder

Den stora hypade V75/V85 påNyårsafton har de senaste 2 åren, 2024 o 2025, vunnits av 2 Harry Boy,
320 000 000 miljoner har omsatts En stor chans harry tog 100 millar och senaste en Harry ensam på 7 rätt är det Trav eller Lotto vi spelar på

PS
Kan verkligen ATG hitta om man har ett 2a konto i Fruns namn. Eller spelar med kompisar

Lite försiktighetsåtgärder inte använda samma kreditkort, lösenord för påloggning .......

snasl 2026-01-17 04:14

Citat:

Ursprungligen postat av incitatus (Inlägg 843560)
Skaffa ett andra ATG konto så du kan spela 2 system köra med reducering,

Då kan man i vart fall spela ett system med

2 spikar och sedan utgång i 2 lopp dvs 1 av 2 , behöver givetvis inte vara 2 spikar men 1 el 2 A hästar o så 2 - 3 B -hästar/ garderingar bakom
sedan 70% kanske lägre radpris ändå, två system a 500 kr

Behöva köra med 3 spikar för mig är det inte längre seriöst travspel för travintresserade, inslaget av tur (slump) har blivit för dominerande i de produkter ATG erbjuder

Den stora hypade V75/V85 påNyårsafton har de senaste 2 åren, 2024 o 2025, vunnits av 2 Harry Boy,
320 000 000 miljoner har omsatts En stor chans harry tog 100 millar och senaste en Harry ensam på 7 rätt är det Trav eller Lotto vi spelar på

PS
Kan verkligen ATG hitta om man har ett 2a konto i Fruns namn. Eller spelar med kompisar

Lite försiktighetsåtgärder inte använda samma kreditkort, lösenord för påloggning .......

Jag har funderat på det här ett tag och kommit fram till en låt kalla det genväg. Idén är att ett system reduceras till kuponger med max 2000 rader och att kupongerna sen lämnas in var för sig. Eftersom varje kund bara får lämna in en kupong med begränsad insats måste systemet spridas på flera olika kunder. Att skapa flera konton, om det nu går, sorterar nog under rubriken bedrägeri. Men att låta ett kompisgäng (eller mamma, pappa, styvhäst) lämna in var sin kupong kan knappast vara bedrägligt. Att det sen är ett reducerat system går inte mot reglerna, det framgår ingenstans att inlämnade kuponger med begränsad insats inte får ingå i ett större reducerat system! Typexempel:

Jag har min favorit, trekupongers där minst en av tre U-hästar måste vinna. Normalt halverar det ungefär systemkostnaderna, men med den här idén reducerar det kostnaderna betydligt. Exempel:

Ett system med 1,1,2,4,4,4,5,8 hästar landar matematiskt på 5120 rader eller 2560 kr (med normal 50-öresrad). Trekupongsreducerat landar det på 2432 rader eller 1216 kr. Om man då lämnar in kupongerna var för sig med 30% insats landar det istället på 365 kr. 5120 rader för 365 kr är inte illa, men kravet på minst en U-häst kvarstår ju i reduceringen.

Ett sätt att se det på. Sen återstår det att hitta kompisar som själv inte tippar trav, i synnerhet inte reducerat, och övertyga dem om att de måste skaffa konto :D.

Strappa71 2026-01-17 07:16

Citat:

Ursprungligen postat av snasl (Inlägg 843567)
Jag har funderat på det här ett tag och kommit fram till en låt kalla det genväg. Idén är att ett system reduceras till kuponger med max 2000 rader och att kupongerna sen lämnas in var för sig. Eftersom varje kund bara får lämna in en kupong med begränsad insats måste systemet spridas på flera olika kunder. Att skapa flera konton, om det nu går, sorterar nog under rubriken bedrägeri. Men att låta ett kompisgäng (eller mamma, pappa, styvhäst) lämna in var sin kupong kan knappast vara bedrägligt. Att det sen är ett reducerat system går inte mot reglerna, det framgår ingenstans att inlämnade kuponger med begränsad insats inte får ingå i ett större reducerat system! Typexempel:

Jag har min favorit, trekupongers där minst en av tre U-hästar måste vinna. Normalt halverar det ungefär systemkostnaderna, men med den här idén reducerar det kostnaderna betydligt. Exempel:

Ett system med 1,1,2,4,4,4,5,8 hästar landar matematiskt på 5120 rader eller 2560 kr (med normal 50-öresrad). Trekupongsreducerat landar det på 2432 rader eller 1216 kr. Om man då lämnar in kupongerna var för sig med 30% insats landar det istället på 365 kr. 5120 rader för 365 kr är inte illa, men kravet på minst en U-häst kvarstår ju i reduceringen.

Ett sätt att se det på. Sen återstår det att hitta kompisar som själv inte tippar trav, i synnerhet inte reducerat, och övertyga dem om att de måste skaffa konto :D.

Eller så kan man samla ihop totalt 9 andra personer ( där du inte ens behöver känna alla övriga 9 ) och startar ett Tillsammans-lag.

Där spelar man sedan reducerat precis som man känner för det.

Enda gången 30%-valet är något man "behöver" är när man spelar helt själv.