Sharps.se - Sveriges bästa sportsbettingforum med rekar, spelförslag och bettingtips

Sharps.se - Sveriges bästa sportsbettingforum med rekar, spelförslag och bettingtips (https://www.sharps.se/forums/)
-   Trav & Galopp (https://www.sharps.se/forums/trav-galopp/)
-   -   V85 (https://www.sharps.se/forums/trav-galopp/62614-v85/)

Strappa71 2025-10-17 14:18

Citat:

Ursprungligen postat av Shooter (Inlägg 841330)
Korrekt, men jag vill ha full pott om jag sätter åtta rätt och är inte intresserad ändå.

Så du spelar "aldrig" med 2-3 andra kamrater och delar på potten med dem?

Fränt ändå att vara ointresserad av något som väldigt många tycker är en fullt normal "delning".

KalleKlut 2025-10-17 14:33

Jag motsätter mig helt klart konceptet till V85 och tycker att det är jävligt synd att V75 går i graven. Däremot är det ändå ett stort intresse och jävligt spännande (oftast inför) att se loppen. Så ja, jag tänker absolut fortsätta att läsa på och givetvis spela. Däremot i mindre omfattning..

Det som Strappa tar upp är ju faktiskt ett fullkomligt fantastiskt bra sätt att spela "själv" för en mindre slant och ändå ha chans på en bra bit av kakan!

Vi får väl helt enkelt se efter några månader vad utfallet blev..

Shooter 2025-10-17 14:37

Citat:

Ursprungligen postat av Strappa71 (Inlägg 841331)
Så du spelar "aldrig" med 2-3 andra kamrater och delar på potten med dem?

Fränt ändå att vara ointresserad av något som väldigt många tycker är en fullt normal "delning".

Jag gör system för två personer, tidigare för tre och har även gjort för fyra. Det är inte vad jag är ointresserad av, utan spelformen V85, vilket jag skrivit om tidigare; att jag ska övergå till V65 när den möjligheten ges.

Shooter 2025-10-17 14:39

Citat:

Ursprungligen postat av KalleKlut (Inlägg 841332)
Jag motsätter mig helt klart konceptet till V85 och tycker att det är jävligt synd att V75 går i graven. Däremot är det ändå ett stort intresse och jävligt spännande (oftast inför) att se loppen. Så ja, jag tänker absolut fortsätta att läsa på och givetvis spela. Däremot i mindre omfattning..

Det som Strappa tar upp är ju faktiskt ett fullkomligt fantastiskt bra sätt att spela "själv" för en mindre slant och ändå ha chans på en bra bit av kakan!

Vi får väl helt enkelt se efter några månader vad utfallet blev..

Det är väl lite som att spela för att få fem eller sex rätt på V75, om man nu nöjer sig med en mindre bit av kakan. Det är inte det jag försöker lyckas med och det är som sagt skitsvårt att få full pott på V75 ändå på ett litet system.

KalleKlut 2025-10-17 14:45

Citat:

Ursprungligen postat av Shooter (Inlägg 841334)
Det är väl lite som att spela för att få fem eller sex rätt på V75, om man nu nöjer sig med en mindre bit av kakan. Det är inte det jag försöker lyckas med och det är som sagt skitsvårt att få full pott på V75 ändå på ett litet system.

Det finns väl förhoppningsvis ingen som spelar för att inte få alla rätt!
Det som däremot gynnar småspelare är möjligheten att kunna spela ett vettigt system för 2-3 hundra för 30% av den faktiska kostnaden.
Det förutsätter ju såklart att man inte spikar 3-4 favoriter om man siktar på "bra betalt" men exakt så är det ju på V75 också..

Shooter 2025-10-17 15:03

Citat:

Ursprungligen postat av KalleKlut (Inlägg 841335)
Det finns väl förhoppningsvis ingen som spelar för att inte få alla rätt!
Det som däremot gynnar småspelare är möjligheten att kunna spela ett vettigt system för 2-3 hundra för 30% av den faktiska kostnaden.
Det förutsätter ju såklart att man inte spikar 3-4 favoriter om man siktar på "bra betalt" men exakt så är det ju på V75 också..

För dyrt och för många vinstpooler. Man får ändå utgå från att det ordinarie radpriset är 50 öre. Vill man ha en mindre bit av kakan så kan ju köpa in sig på ett färdigt system. Det är så ATG vill ha det, samt Harry såklart. Sen är det upp till var och en hur man spelar och det har jag inga aspekter på. Tycker man att V85 är kul så varsågod. Mig attraherar det inte.

Strappa71 2025-10-17 15:04

Citat:

Ursprungligen postat av Shooter (Inlägg 841333)
Jag gör system för två personer, tidigare för tre och har även gjort för fyra. Det är inte vad jag är ointresserad av, utan spelformen V85, vilket jag skrivit om tidigare; att jag ska övergå till V65 när den möjligheten ges.

Om du spelar med 2 eller 3 andra så är 30%-alternativet fullt rimligt för dig själv. Det är ju i praktiken exakt samma sak, fast du lirar själv.

Att du är emot V85 och inte tänker gå över till det har jag full förståelse och respekt för.

Men att svamla in att 30%-valet skulle vara något man är ointresserad av för att man får 30% av vinsten är bara trams. Du lirade ju redan så på V75.

Det var vad du skrev att du var ointresserad av.

"Korrekt, men jag vill ha full pott om jag sätter åtta rätt och är inte intresserad ändå."

Shooter 2025-10-17 15:09

Citat:

Ursprungligen postat av Strappa71 (Inlägg 841338)
Om du spelar med 2 eller 3 andra så är 30%-alternativet fullt rimligt för dig själv. Det är ju i praktiken exakt samma sak, fast du lirar själv.

Att du är emot V85 och inte tänker gå över till det har jag full förståelse och respekt för.

Men att svamla in att 30%-valet skulle vara något man är ointresserad av för att man får 30% av vinsten är bara trams. Du lirade ju redan så på V75.

Det var vad du skrev att du var ointresserad av.

"Korrekt, men jag vill ha full pott om jag sätter åtta rätt och är inte intresserad ändå."

Nej. V75 är en annan spelform där det krävs sju rätt för att få full pott för 50 öre raden. I V85 krävs åtta rätt för full pott och 50 öre raden. 30 % av 100 % är inte full pott.

mpftrade51 2025-10-17 15:14

Varför inte spela reducerat istället för sänkt insats ? :ful:

Strappa71 2025-10-17 15:16

Citat:

Ursprungligen postat av Shooter (Inlägg 841339)
Nej. V75 är en annan spelform där det krävs sju rätt för att få full pott för 50 öre raden. I V85 krävs åtta rätt för full pott och 50 öre raden. 30 % av 100 % är inte full pott.

Om du spelat med 2-3 andra ( för alla praktiska syften reducerat radpris! ) så fick själv du 1/3 till 1/4 av full pott på V75. Dvs inte full pott här heller!!!

Om du spelar 30%-valet själv så får du själv mellan 1/3 och 1/4 av full pott.

Det är alltså EXAKT likadant för dig med enda skillnaden att du inte spelar med 2-3 andra. Du fick aldrig "full pott" själv när du spelade med dem förr heller.

Shooter 2025-10-17 15:17

Citat:

Ursprungligen postat av Strappa71 (Inlägg 841341)
Om du spelat med 2-3 andra ( för alla praktiska syften reducerat radpris! ) så fick själv du 1/3 till 1/4 av full pott på V75. Dvs inte full pott här heller!!!

Om du spelar 30%-valet själv så får du själv mellan 1/3 och 1/4 av full pott.

Det är alltså EXAKT likadant för dig med enda skillnaden att du inte spelar med 2-3 andra. Du fick aldrig "full pott" själv när du spelade med dem förr heller.

Nej, som jag skrev så gör jag system för två personer och det är ingen skillnad eftersom jag fortfarande kommer att göra system för två personer. Det är klart att om jag sätter sju rätt när jag spelar med två andra personer så får jag full pott på systemet, som jag sedan delar. Det är ju larvigt att försöka trolla bort att poolerna är olika och att 30 %-poolen inte är densamma som 100 %-poolen, oavsett om du spelar med fler eller inte.

Strappa71 2025-10-17 15:19

Citat:

Ursprungligen postat av mpftrade51 (Inlägg 841340)
Varför inte spela reducerat istället för sänkt insats ? :ful:

Reducerat fungerar precis som vanligt. Men det blir med det relativt dyra radpriset 50 öre/rad.

Erbjudandet med sänkt insats ( eg. sänkt radpris ) är fördelaktigt för ENSAM-spelaren.

För den som spelar reducerade system via Tillsammans-sidan blir fungerar det precis som tidigare. Reducerade system är ok. Och reducerat radpris blir det per automatik när man delar på kostnaden med andra.

Strappa71 2025-10-17 15:30

Citat:

Ursprungligen postat av Shooter (Inlägg 841342)
Nej, som jag skrev så gör jag system för två personer och det är ingen skillnad eftersom jag fortfarande kommer att göra system för två personer. Det är klart att om jag sätter sju rätt när jag spelar med två andra personer så får jag full pott på systemet, som jag sedan delar. Det är ju larvigt att försöka trolla bort att poolerna är olika och att 30 %-poolen inte är densamma som 100 %-poolen, oavsett om du spelar med fler eller inte.

Nej. I ditt fall 50% av 100% är EXAKT samma andel av poolen som 50% om du delar med en annan person.

Om du delar med 2 andra är 30% väldigt nära 33% av full pott.

Det är HELT exakt samma sak för dig ( men inte för dina spelkamrater såklart ).

Om du menar att du inte är intresserad av 30%-alternativet när du gör ett spel för 2 personer så går det att förstå. Det blir ju bara 15% av utdelningen istället för 50% av utdelningen.

Om du gjort spel på V75 för 2 personer så har du ju redan fram tills nu spelat med det kommande 50%-alternativet vare sig du inser det själv eller ej.

Skog 2025-10-17 17:03

Citat:

Ursprungligen postat av GGS (Inlägg 841320)
Visst är det kul att få alla rätt ofta, men viktigast är väl ändå ditt ROI i längden. Om du visste att ditt ROI inte skulle förändras till det sämre med V85 skulle du då ändå lägga ner att spela V85?

Jag får väl säga som GW sa till Johan Persson :"Men det var väl en ovanligt korkad fråga". :D För övrigt se svaret nedanför.

Citat:

Ursprungligen postat av Strappa71 (Inlägg 841344)
Nej. I ditt fall 50% av 100% är EXAKT samma andel av poolen som 50% om du delar med en annan person.

Om du delar med 2 andra är 30% väldigt nära 33% av full pott.

Det är HELT exakt samma sak för dig ( men inte för dina spelkamrater såklart ).

Om du menar att du inte är intresserad av 30%-alternativet när du gör ett spel för 2 personer så går det att förstå. Det blir ju bara 15% av utdelningen istället för 50% av utdelningen.

Om du gjort spel på V75 för 2 personer så har du ju redan fram tills nu spelat med det kommande 50%-alternativet vare sig du inser det själv eller ej.

Jag tror mig se "felet" både du och CGS gör. Den springande punkten är just i det här fallet "full pott". Dvs ni fortsätter räkna antal fel och tänker att 0 fel av 8 är lika lätt som 0 fel av 7. Det är stor skillnad även om Du inte kan räkna ut hur stor den är. Precis som det är ordentligt mycket svårare att få 1 fel av 8 jämfört med 1 av 7 osv. När man gör det felet och hävdar att utdelningen kommer vara lika eller bättre på 1 fel av 8 och ROI'en kommer därför vara bättre är man liksom lite snett ute.

Strappa71 2025-10-17 17:27

Citat:

Ursprungligen postat av Skog (Inlägg 841346)
Jag får väl säga som GW sa till Johan Persson :"Men det var väl en ovanligt korkad fråga". :D För övrigt se svaret nedanför.

Jag tror mig se "felet" både du och CGS gör. Den springande punkten är just i det här fallet "full pott". Dvs ni fortsätter räkna antal fel och tänker att 0 fel av 8 är lika lätt som 0 fel av 7. Det är stor skillnad även om Du inte kan räkna ut hur stor den är. Precis som det är ordentligt mycket svårare att få 1 fel av 8 jämfört med 1 av 7 osv. När man gör det felet och hävdar att utdelningen kommer vara lika eller bättre på 1 fel av 8 och ROI'en kommer därför vara bättre är man liksom lite snett ute.

Den totala utdelningen per system som når 7 rätt av 8 kommer att bli högre än den varit för de system som nått 6 rätt av 7.

Men hur då?

Tidigare har det varit 20% + 40% minus alla låg-utd-JPs.

För V85 kommer det att bli 15%+15%+35% minus ett jämförbart antlal låg-utd-JPs.

Helt korrekt kommer det naturligtvis vara något snäpp svårare att pricka 7 av 8 än det varit att pricka 6 av 7. Hur mycket svårare? Återstår att se enligt mig. Att det skulle vara 9 ggr svårare ser jag som hyggligt osannlikt.

Det skulle innebära att utdelningen på 7 rätt av 8 landar runt 4,5 ggr högre än det varit för 6 rätt av 7 hittills. Min gissningsuppskattning är att det inte kommer att slå in.

För övrigt har mitt svar till Shooter exakt noll att göra med din kommentar. Frågeställningen där är hur han tänker kring den del av potten som inte går till honom själv. Om 50% går till mig och 50% går till JP blir exakt samma sak för mig som att 50% går till mig och 50% går till min spelkamrat. Dvs att om jag idag spelar med en kamrat som jag delar potten med....så spelar jag redan idag med 50%-varianten.