![]() |
Citat:
|
Citat:
Att V85 är svårare och inte känns bra för alla är o-omrunkeligt. MEN.....att 30%-alternativet skulle vara ointressant för att man inte får "hela vinsten" är det jag menar är trams och feltänk. När man spelar tillsammans med andra. T ex 50% eller 33% så spelar man redan med reducerat radpris. Vare sig man inser det själv eller ej så har man redan använt sig av den möjligheten. Skillnaden med det Shooter och 50%-alternativet är att man inte behöver spela med den andra personen. Man kan fortsätta att spela med den andra personen för fullt radpris, vilket för alla praktiska syften är 50% av radpriset för en person. Eller så väljer man 50%-alternativet och spelar med 50% av radpriset för en person. Dvs exakt samma sak. Men återigen. Det här är två helt olika saker. Att vara emot V85 för att man gissar att det kommer att kännas för svårt är en verklig och naturlig reaktion. Det är upp till var och en att känna efter och självklart något att respektera. Men att döma ut 50%- eller 30%-alternativen för att man "inte får hela potten" är tramstänk om man redan idag spelar tillsammans med andra eftersom det är exakt samma sak som att spela med reducerat radpris. |
Jag upplever inget problem med att man kan välja radpris själv med motsvarande del av utdelningen. Det som stör mig med V85 är att 50% av vinstpotten går till de som har 5 eller 6 rätt jämfört med tidigare 60%. Det blir ju inte lättare att få 5 eller 6 rätt bara för att det är ytterligare ett lopp att tippa. Det gynnar de som har alla 8 rätt så klart men det är ju inte så många som har det.
Men DIF hade en intressant idé, att man tar ut en rak DD och sen spikar man de två i V85-loppen och tar ut system som vanligt i övriga sex lopp. Jag är medveten om att många kanske inte fattar grejen med det eftersom det innebär att man spikar i två lopp man kanske inte hade tänkt spika i. Men då får man vara extra noga med att analysera DD-loppen och ta hänsyn till startpoäng, spår och formkurva för hästar och kuskar när man plockar ut de två DD-spikarna. Sen ska du tippa en V6:a dessutom, med eller utan spikar och dessutom välja radpris. Det här låter roligare än V85. Vi kan kalla det för V63 + DD. Ett nytt spännande spel från ATG. Jag ska prova det i alla fall ;) |
Citat:
Jackpott-frekvensen justeras in mha 5 kr som lägsta utdelning istället för 15 kr. På V75 var det i teorin 60% till de som klarade 6 o 5 rätt. Men i praktiken blev över tid på tok för ofta 26% eller t o m NOLL % tillbaka för 6 o 5 rätt. Pengar som sedan skyllades över till allarättsvinnarna i andra omgångar. På V85 kommer det att bli 50% till de med 6 o 5 rätt i de flesta av omgångarna. Runt var 7e ( ordinarie ) omgång blir det bara 15%, och nästan väldigt sällan noll %. Det låter såklart jätte-LÅGT med 50%....men dessa 50% kommer ( tack vare sänkningen av JP-gränsen ) oftast att BLI 50% med sällsynta 15%-omgångar och nästan aldrig 0%. Hela tänket med att "separera" V85-lappen i ett V6543-block och ett DD-block ( där man beroende på utfall för V6543-blocket har chans på tröstpriser med ett eller två DD-fel ) är HELT RÄTT sätt att attackera ett "SVÅRT SPEL" med jättehöga toppvinster. Det kommer inte att bli full bricka särskilt ofta. Men risken att man är helt rätt ute i omgång med extrem-dålig utdelning minskar när vi går från 7 avdelningar till 8. |
Antar att svaret redan finns i tråden men hittade inget ... måste väl vara möjligt att lämna in ett 30% system (eget) + ett större jokersystem (med vänner)?
|
Citat:
30% gäeller 1 matematiskt system. Basta! Om jag tolkar det rätt. |
Citat:
Sedan får du delta i upp till 4999 andra system. Antingen ensamspel eller tillsammans med andra. Det enda som är begränsat till ETT...är den ytterst fördelaktiga varianten med sänkt radpris. |
Citat:
|
Citat:
Jo, det är just det som det blir. Det blir lite lättare att få 6 av 8 med samma radantal och en spik i "extra-avdelningen". Dels kan du pricka 6 av 7 i de avdelningar som inte är extra-avdelningen. Det är rimligen exakt lika lätt/svårt som att pricka 6 av 7 på V75. Sedan får du extrachansen att pricka rätt på spiken i extra-avdelningen de ggr du bara har 5 av 7 på de avdelningar som inte är extra-avdelningen. Ovanstående torde vara tämligen solklart och har inget med tärningstänk att göra. Att man sedan kan fördela om det antal rader man har tillgängligt och ibland krångla till det för sig själv och andra ggr göra det bättre för en själv är en helt annan femma. Men det kommer att vara lättare att pricka 6 av 8 med samma antal rader än det varit tidigare att pricka 6 av 7. |
Citat:
|
Citat:
Citat:
Det finns ett sätt att runda reglerna. Säg att du gör ett stort jokersystem på 20 kuponger. Hitta 20 spelkompisar som lämnar in varsin kupong med 30 öres insats. Vid ett värde av 8:an på 200.000 får varje spelare 6000:-. Det kan ju vara kul. |
Citat:
|
Citat:
Insatsen per rad är 15 öre vid 30%-alternativet. Inte 30 öre. Att ha 5% av ett system är i minsta laget för de flesta här på Sharps. Men inte för alla. I mitt ( numera proppfyllda ) nystartade V85-lag på Tillsammans är grundandelen så låg som 2%. Dvs 50 andelar. Ett par st har 10 andelar var. En har 6 andelar. Sedan har resten 1-3 andelar vardera. 2-6% av systemet. Spelar för 10000 kr när det är JP och 5000 kr i ordinarie omgångar utan JP. ¨ En del kanske fnyser åt det. Andra fnyser inte alls. Jag kommer att vara helt nöjd med att ha 20% av det stora systemet och 30% av mitt 2000-raders med 30%-valet. |
Hur aktiverar du V85 på tillsammans? jag har inte ens det alternativet.
|
Citat:
Strappa är lite före sin tid. |