|
|
|
LinkBack | Ämnesverktyg |
|
|
#1 |
|
Reg.datum: jul 2012
Sharp$: 4134Stats: - - ROI: % Vinstprocent: % |
V85 Östersund lucia-lördagen
Startlistan på plats - dags att börja jobba. Betydligt lurigare omgång än förra veckan. Det blir vinterlandskap med någon minusgrad och snö enligt prognosen. Tittar man på V85 Kusktoppen så får man scrolla ner till femte plats för att hitta en kusk som ska delta på lördag, nämligen MAD. Han har bra statistik på Östersund, 17% vinster.
Jag börjar som vanligt med att ta ut en rak dubbel, som dessutom lämnas ensam på min V85-lapp. Det är inte lätt denna vecka men jag lutar åt att spika 8 Kinky Boots i första (avd 7). 14% just nu. Bra läge i spårtrappan och en ganska beskedlig gulddivision. Rikard Nils har ju vunnit med den förut. I sista avdelningen är jag inne på 3 Blue Boy Face som inte blir tränarkörd denna gång utan får arge Örjan i sulky. Redén far upp med tre hästar till Östersund och den här har väl god chans nu när X.O. Kemp fått åttondespår. Men jag får grunna ett varv till innan jag bestämmer mig. Senast redigerad av bosseguldheden den igår klockan 11:30. |
|
|
|
|
|
#2 |
Berglunds tidiga funderingar
Daniel Berglund: "Untersteiner demolerade omgången!"
Hatten av för Johan Untersteiner, men ridå ner för V85-spelarna igen med sämre återbetalning än i Postkodlotteriet. Daniel Berglund idag kl. 15:00 Johan Untersteiner demolerade V85-omgången på Åby i lördags nästan helt på egen hand när han vann med fyra favoriter och en andrahandsfavorit. Sportsligt sett en otroligt vass prestation och verkligen hatten av för Johan och Peter, men för väldigt många V85-spelare var det givetvis en besvikelse när det återigen blev låg utdelning på åtta rätt och jackpott på både fem och sex rätt. Johan Untersteiner toppar därmed segerligan i STL med 37 segrar på 188 starter vilket ger vinst i nästan var femte STL-lopp stallet deltar i. Det är hela nio segrar före listans tvåa Daniel Wäjersten och tolv före Daniel Redén. Jämför man med andra stora tränare i södra delen av landet så har Maria Törnqvist också haft ett starkt år med segrar i drygt 28 procent (17 segrar) av sina STL-starter (klart bäst av alla tränare med över 20 STL-starter under året) men däremot får nog Björn Goop börja larma om han lever. Stall Goop har en segerprocent på 8,7 i STL vilket är solklart sämst av de 20 mest vinnande stallen 2025. Man måste säga att ATG har haft en väldig otur med hur många av V85-omgångarna har gestaltat sig med ovanligt många favoritsegrar och det är självklart inte spelformens fel – det hade varit precis lika tråkigt med V75 när favoriterna radar upp sig. Däremot blir svagheten med V85 tydlig när utdelningen uteblir i två av fyra vinstpooler och enbart 32,5 procent av insatserna går tillbaka till spelarna. En spelform med så pass låg återbetalning är värdelös och omöjlig att gå plus på i längden och i lördags gav V85 sämre återbetalning till spelarna än usla spel som Lotto, Triss, Bingolotto och Postkodlotteriet. På lördag är det alltså jackpott för femte gången av åtta möjliga V85-omgångar och av de 28,8 miljonerna i fem- och sexrättspotten i lördags går lite drygt 23 miljoner vidare till Östersund. Övriga 5,8 miljoner försvinner in i ATG:s fondering som därmed är upp i 48,3 miljoner av spelarnas pengar. Det börjar tyvärr bli lite ”vargen kommer-läge” med alla dessa jackpottar på V85 och det märks också på intresset. I lördags var omsättningen nere på exakt samma nivåer som V75 innan premiären för den nya lördagsupplevelsen. Jag trodde själv att jag hade bäddat ganska bra för att få fin träff i min V85-krönika med spik på två andrahandsfavoriter i Cabin Pressure och Boscha Diablo och även hög rank av omgångens enda skräll Laprisamata, men när 224 sexor och 1035 femmor blev utan ersättning stannade nettovinsten vid ynka 252 kronor. Lite roligare med det lilla systemförslaget för 540 kronor som gav 4.323 kronor tillbaka. Nu hoppas jag att det är slut på favoritparaderna för både ATG:s och Svensk travsports skull eftersom det nog behövs lite drag kring V85 inför Winter Burst om några veckor när spelarna förväntas orka lira V85 i nio av tolv dagar. Passas nästa gång: Extreme A.F. (V85-3) tappade inte helt oväntat en del mark från start från spår fem och till slut satt han som sjunde häst på innerspår när fältet hade formerat sig. Då var loppet kört för sjuåringens del, men en bra spurt i vida spår i sista sväng och målgång med bra tryck skvallrade om fortsatt fin form. Börtas Ankare flaggades nog inte av så många efter V85-6, men såg formstark ut över mål och att han inte skulle hinna med över kort distans var väntat. När Boscha Diablo dessutom avslutade 1.07,5 sista 400 m i ledningen var det omöjligt att ta något till slut. Spännande om nästa start blir över minst ett varv längre distans. Staro Raili i V85-5 och Nash Keeper i V85-7 var två andra lite mer uppenbara ”nästagångare” som visade härlig form med snabba spurter från svåra lägen. Tidiga tankar till V85 Östersund: V85-1: Att 9 D’artagnan Face har överkapacitet för klassen råder inga tvivel om, men han har galopperat i 9 av 14 starter och är inte helt att lita på. Hur påverkas han om det krävs brodd i skorna? 1 Ebbot Rice har bra chans i spets om favoriten gör bort sig. V85-2: 12 Oppgårdsdrängen har visat toppform, men har bara en seger över lång distans och den gynnar nog några motståndare mer. Norske derbyvinnaren 7 Frivoll Gorm är svår från start, men stark till slut och liksom 4 Hibovalle och 6 Svarte Petter distansgynnad. V85-3: Lågklassigt och bara tre av tolv hästar har vunnit mer än ett lopp. 4 Margaux Le Beau kommer med tre segrar i följd och har visat bra inställning, men är inte startsnabb och då brukar det bli tuffare i STL. 7 Global Groovy ser bra ut för sammanhanget. V85-4: SM-tvåan 15 Tekno Tana är bäst i fältet och har gått starkt från liknande utgångslägen på slutet, men alltid tufft att runda stora fält och särskilt om någon kapabel häst som 1 Langlandsballerina, 4 Alm Vinni eller 6 Bato Tösen kommer till ledningen. V85-5: 6 You Go Maya har visat vass form i två segrar efter uppehåll och är startsnabb och obesegrad i spets efter tre försök. Kan spåra hela vägen i ett inte allt för tufft stolopp. 3 Magnitize Me visade talang i tidigare regi och har ett lopp i kroppen nu. V85-6: 2 Fabulous Boy vann V75 över kort distans i somras och matchades sedan mot tufft motstånd i tre starter innan han fick vila. Har siktats hit, men var blek i comebacken och blev utklassad av vasse avslutaren 11 Justin Bieber Sisu som kan bli farlig igen. V85-7: 12 Castor The Star är bästa hästen när silver möter guld i en spårtrappa, men oklar form på den kanten och inte optimala förutsättningar. 6 Kinky Boots har sett formstark ut och den som kommer till tät av 2 Poleposition och 7 Lando Mearas blir farlig. V85-8: Jag trodde på 3 Blue Boy Face mot ett par av dessa hästar senast, men då var han blek utvändigt om vinnande 8 X.O.Kemp. Daniel Redéns hästar var inte som bäst den dagen och studsar Blue Boy Face tillbaka är han mycket bättre än så. Läge för revansch? Spaningen: 6 Capricon Trot var lovande som treåring och besegrade Immortal Doc och var även betrodd mot Fame And Glory i kriteriekval. Han gjorde en start i ny regi som fyraåring, men var sjuk och nu är det comeback efter ytterligare ett års uppehåll. Svårbedömd form och tufft att kräva seger direkt i V85-6. |
|
|
|
|
|
|
|