Sharps.se - Sveriges bästa sportsbettingforum med rekar, spelförslag och bettingtips

Sharps.se - Sveriges bästa sportsbettingforum med rekar, spelförslag och bettingtips (https://www.sharps.se/forums/)
-   Trav & Galopp (https://www.sharps.se/forums/trav-galopp/)
-   -   ATG reducering (https://www.sharps.se/forums/trav-galopp/63247-atg-reducering/)

puffpuffloco 2026-03-06 07:06

ATG reducering

Hej!
I lördags var jag säker på att vi på vårat tillsammans-system hade fått sju rätt och fått med 8 Nyharajah på systemet efter strykningen av 1 Evangelista face i avdelning sex. Istället flyttades c-hästen 11 in som reserv.

https://www.atg.se/spel/reducerat/20...B7Kez7ozsVv2Yw

Jag förstår vad som har hänt men tycker att det är ett väldigt konstigt sätt för atg:s reduceringsverktyg att reducera. Har någon varit med om detta? Inte fungerar reduceringen så med till exempel joker?

KalleKlut 2026-03-06 12:32

Det ser ut som att ni inte valt reserver själva utan gått på "fallande" rank i procent.
Det finns en ruta där man kan göra reservval, annars spelar det ingen roll att man rankat in vinnaren som 1a reserv.

incitatus 2026-03-06 13:06

Njae ser normalt ut. strykning skall nästa ostreckade häst enl ranken in som reserv

Jag spelade med ATG tidigare, men bytte till Spelatrav för att jag inte gillade hur ATG la in reserverna på sitt reduceringsprogram. på spelatrav kan man ställa in reserverna på sitt konto och vad jag kan se så funkar det som jag tänkt mig

Vet inte om de programmerat om på ATG nu eftersom jag inte ser ngn anledning byte tillbaka till ATG

Mitt krav
strykning jag vill ha nästa häst i ranken

Dvs struken B häst skall jag få in C häst
C häst struken, vill jag ha 1a D häst (eller första ostreckade om jag inte har D hästar)

DVS ranken är viktig för reserverna, inte bara på spikar

Sedan är det kuponger där man har B+ C och b häst struken då vill jag ha in nästa icke streckade in som reserv, ABSOLUT inte A häst in

Det skall funka på A B C system, sedan vet jag att det ibland kan bli lite trixit/slumpmässigt om man kör poäng och sidokrav, tes på startnummer eller kuskar osv..........

KalleKlut 2026-03-06 13:15

Citat:

Ursprungligen postat av incitatus (Inlägg 844817)
Njae ser normalt ut. strykning skall nästa ostreckade häst enl ranken in som reserv

Jag spelade med ATG tidigare, men bytte till Spelatrav för att jag inte gillade hur ATG la in reserverna på sitt reduceringsprogram. på spelatrav kan man ställa in reserverna på sitt konto och vad jag kan se så funkar det som jag tänkt mig

Vet inte om de programmerat om på ATG nu eftersom jag inte ser ngn anledning byte tillbaka till ATG

Mitt krav
strykning jag vill ha nästa häst i ranken

Dvs struken B häst skall jag få in C häst
C häst struken, vill jag ha 1a D häst (eller första ostreckade om jag inte har D hästar)

DVS ranken är viktig för reserverna, inte bara på spikar

Sedan är det kuponger där man har B+ C och b häst struken då vill jag ha in nästa icke streckade in som reserv, ABSOLUT inte A häst in

Det skall funka på A B C system, sedan vet jag att det ibland kan bli lite trixit/slumpmässigt om man kör poäng och sidokrav, tes på startnummer eller kuskar osv..........

Det fungerar exakt lika på ATGs sida förutsatt att man klickat i typ "välj egna reserver"

Strappa71 2026-03-06 15:26

Citat:

Ursprungligen postat av puffpuffloco (Inlägg 844813)
Hej!
I lördags var jag säker på att vi på vårat tillsammans-system hade fått sju rätt och fått med 8 Nyharajah på systemet efter strykningen av 1 Evangelista face i avdelning sex. Istället flyttades c-hästen 11 in som reserv.

https://www.atg.se/spel/reducerat/20...B7Kez7ozsVv2Yw

Jag förstår vad som har hänt men tycker att det är ett väldigt konstigt sätt för atg:s reduceringsverktyg att reducera. Har någon varit med om detta? Inte fungerar reduceringen så med till exempel joker?

Allt beror på hur kupongerna råkar se ut eftersom reserverna är bestämda i förväg på kupong-nivå och inte i efterhand på "reducerat system"-nivå.

För den kupong som har A+B kommer första C-hästen att gå in som reserv. ( Så verkar det ha varit i ditt fall ).

Men om systemet hade "slagit" på en kupong med A+B+C så hade första hästen utanför ramen gått in som reserv.

Det blir alltså olika reserver beroende på om loppet har A, A+B, A+B+C, A+C, B+C, B eller C. Och allt det här är bestämt i förväg och tar ingen hänsyn till om den strukna hästen är A-, B- eller C-häst.

Samtliga reduceringsprogram gör exakt likadant så länge man har valt samma reserv-princip eftersom ATGs reservregler är lika för alla. Dvs reserverna måste sättas ut i förväg.

En "lösning" skulle kunna vara att reduceringsprogrammen inte kompimerade raderna till ett minimalt antal kuponger. Men det ger andra efftekter och andra problem.

puffpuffloco 2026-03-07 06:52

Tack för alla svar!
Fattar jag rätt att det var ren slump att vi inte fick rätt där då?
Att i ett annat lopp där vi hade A+B+C hästar hade vi kunnat få rätt med samma scenario.

Strappa71 2026-03-07 19:58

Citat:

Ursprungligen postat av puffpuffloco (Inlägg 844842)
Tack för alla svar!
Fattar jag rätt att det var ren slump att vi inte fick rätt där då?
Att i ett annat lopp där vi hade A+B+C hästar hade vi kunnat få rätt med samma scenario.

Exakt så är det.

Sammanfattning: Reserver är inte dynamiska på "reducerat-system"-nivå. Reserverna sätts i förväg och blir "nästa rankade" som inte redan är streckad....på varje kupong.