![]() |
V64 Bergsåker tisdag 24 mars (2026)
Gällande Wäjerstens hästar.
Det är lätt att tänka att det är "bara att spika" just hans uppsittning. Sedan står man där med långnäsa när någon annan av hans andra hästar i loppet vinner. Frågan är hur man ska tänka här. Kan man förvänta sig att han själv alltid kör bästa hästen? |
Citat:
Ägarförhållanden kan göra att de enligt reglementet är tvungna att välja en viss häst. Sedan väljer en tränare ofta att själv köra en mer svårkörd häst, som hen själv känner bäst. Detta utan att det fördenskull behöver vara den med bäst vinstchans. |
Särskilt med Wäjerstens hästar är att de OFTAST ( men inte alltid ) körs extra försiktigt i årsdebuter/inledning av säsonger och då också när han kör en av flera hästar själv.
Det betyder dock INTE att de aldrig vinner eller placerar sig bäst av stallets ekipage. Det enda det betyder är att du inte bör väga in "kör den hästen själv" som någon särskilt stark parameter åt varken ena eller andra hållet. |
Alldeles oavsett, det är min klara uppfattning INTE ok att köra på det viset vederbörande gör med Lando. Har sett han agera så pass extremt förut och förstår, först och främst inte syftet med att ta ut en häst i ett tävlingssammanhang där det dessutom förekommer spel och sedan UPPENBART ”kväva” hästen genom HELA loppet. Det där beteendet skulle t o m få det mest förhärdade av oss som gillar hästar och lir samt gjort så de sista 35-40 åren att släppa pennan, vända blicken och helt pyssla med något helt annat. Förstår ICKE beteendet, punkt! Möjligen ursäktas sådant vedervärdigt beteende och fullkomligt brist på respekt genom INNAN löpet, tydligt, gå ut med att typ ’hästen kommer endast att köras till slut” eller någon av de andra förtäckta flosklerna, vilka alla åtminstone tydligt pekar åt samma håll. NEJ Mr Wäkersten, det där håller inte, du får ta tjuriga nuna och skärpa till dig. Glöm inte att du förutom ditt eget lilla ego verkar i ett publikt sammanhang, den får du åtminstone överväga att ta hänsyn till. Lyckligtvis är detta väldigt sällsynt men lämnade en elak j-vla smak i munnen.
|
Instämmer. Haft ett ont öga till denna skumma grabben sedan han skällde ut Robin Hedström på ett märkligt sätt efter ett lopp. Finns ej på kartan han vågat göra det mot någon mer etablerad reporter (det inträffade för 5-10 år sedan).
|
Citat:
Däremot ingår det som spelare att förstå vilka tränare som absolut inte kör minsta lilla offensivt från start. Personligen lärde jag mig den läxan förra året..... Fram t o m slutet av maj brände jag 50-100k på V4or och V5or på Bergsåker där jag ENBART sprack i ett lopp.....på DW-favoriter. För den som sett DWs styrningar med 2-3-åringar samt debutanter de senaste åren är det här ingen nyhet. Tragiskt nog fick jag inte ihop det ändå ikväll. Får ca 50-60k totalt med Eclipse As.....som däremot körs på ett sätt som absolut inte gick att förutspå.... |