![]() |
Nästa-gång taktik
Det man oftast menar med "nästa gång"-spel inom trav är att hitta hästar som i senaste loppet varit instängda, haft otur eller på annat sätt fått en sämre placering än deras verkliga kapacitet.
Det finns en del verktyg för att notera intressanta hästar för att sedan få en påminnelse nästa gång hästen är anmäld till ett lopp. Vi funderar på att lägga till en sådan funktion i vår travoddsservice men frågan är om denna speltaktik verkligen kan vara +EV i längden? Finns det någon som testat >500 skarpa "nästa gång"-spel med positivt resultat? |
Citat:
Jag har inte provat detta men varför inte vara först med en sådan, sharps...?! Den erfarenhet jag har av "nästagångare" är att man kanske måste följa dem i upp till tre starter efter visad toppform och/eller att de suttit fast - det kan ju faktiskt vara så att hästkraken har en värdelös kusk, dåligt läge och/eller sitter fast igen - därför går det inte att enbart köra en "nästagångare" i starten efter, det skulle helt klart vara -EV. Tror att du måste vara väldigt selektiv vad gäller dessa "nästagångare", men att invänta en sådan i två, tre starter bör ju vara klart -EV, hästen måste ju ge skrällodds om det skall bära sig i längden... Men har "nästagångaren" bra kusk, bra läge och passande underlag, samt värmer bra och gör en bra provstart - då borde dessa ge +EV, inte annars... Oddset blir ju oftast därefter... Eller så är det tvärtom - lira hästen när den har dåligt läge, sämre kusk - sämre förutsättningar än favoriterna, helt enkelt - oddsen blir ju då klart över det normala... Njaa, svårt detta! /Badass |
Skulle gärna se en sådan funktion där man lätt kan lägga in häst och få påminnelse!
|
Citat:
|
även travnet.se har en sådan funktion
|
Helt rätt badass det gäller att hänga i, ibland upp till fem starter, innan man ger upp. Oddset ökar ju naturligt nog också med varje bom, jag undrar om det inte kan vara en av de gånger det är idé att köra någon typ av martin gale-system med ökande insatser.
Går ibland in på någon häst på måfå och kollar om man skulle ligga plus om man spelade vinnare vid varje start och väldigt ofta blir det svarta siffror faktiskt (atg-oddsen då naturligtvis) så visst finns det potential om man är lite selektiv med kusarna man väljer. Att gå ifrån en häst när förutsättningarna ser svåra ut tror jag är dumt, oddset ökar med lika mycket och oftast mer än vad som motiveras. Typexempel på detta finns det många av, kommer inte på något bra just nu men tänk Iceland i helgen och även i elitloppet förra året för den delen, går man upp mot hårdare motstånd ställer man iordning deste mer. |