Hoppa till innehållet

Ingen avgift på hästspel

DEBATT. Trots omregleringen av spelmarknaden har trav- och galoppsportens eget spelbolag, ATG, en fortsatt mycket stark ställning på spelmarknaden. En marknadsavgift bedöms därför inte vara svaret på de utmaningar som möter trav- och galoppsporten på den nya spelmarknaden, skriver Anna-Lena Sörenson, särskild utredare i Spelmarknadsutredningen, som den här torsdagen lämnar över sitt förslag till regeringen.

SPEL. Omregleringen av spelmarknaden gav upphov till oro för trav- och galoppsportens framtida finansiering. Två år efter omregleringen kan konstateras att oron över minskade intäkter inte har besannats, skriver Anna-Lena Sörenson.
SPEL. Omregleringen av spelmarknaden gav upphov till oro för trav- och galoppsportens framtida finansiering. Två år efter omregleringen kan konstateras att oron över minskade intäkter inte har besannats, skriver Anna-Lena Sörenson.Foto: Björn Larsson Rosvall

Svensk trav- och galoppsport finansieras sedan 1974 av det egna spelbolaget ATG, som fram till omregleringen av spelmarknaden 2019 haft ensamrätt att erbjuda spel på hästar. Finansieringsmodellen har varit framgångsrik och medelstilldelningen till trav- och galoppsporten har årligen uppgått till stora belopp, under senare år till omkring 2 miljarder kronor årligen. Det är mot denna bakgrund förståeligt att omregleringen av spelmarknaden och därmed avskaffandet av monopolet på hästspel gav upphov till oro för sportens framtida finansiering. När nu snart två år har gått sedan omregleringen av spelmarknaden kan dock konstateras att oron över minskade intäkter inte har besannats. 

Jag har haft i uppdrag av regeringen att överväga och om det är motiverat att föreslå en ny finansieringsmodell för hästnäringen till följd av omregleringen av spelmarknaden. Som bakgrund i utredningsdirektivet anges att förutsättningarna för trav- och galoppsportens finansiering i grunden förändrats efter omregleringen av spelmarknaden eftersom ATG numera inte har ensamrätt att erbjuda spel på hästar. Detta stämmer i teorin men för att avgöra om det är motiverat att införa en marknadsavgift måste de faktiska förhållandena på marknaden beaktas.  

Trots att det efter omregleringen står licensierade spelbolag fritt att erbjuda spel på hästar har ATG en fortsatt mycket stark ställning med en marknadsandel om ca 98 procent (2019). En förklaring till det är ATG:s så kallade poolspel (V75, V86, V64, med flera) som utgör en stark konkurrensfördel gentemot andra spelbolag som erbjuder spel till fasta odds med lägre vinstmarginaler eller spel i mindre pooler. Omregleringen har vidare möjliggjort för ATG att bredda sitt produktutbud och bolaget erbjuder nu även sportspel, nätkasino och online bingo. Trots en hårdare konkurrens på den omreglerade spelmarknaden ökade ATG:s nettoomsättning det första året, 2019, med drygt 6,5 procent, en ökning som till stor del är hänförlig till de nya spelprodukterna.  

En särskild avgift vid spel på hästar förekommer i bland annat Frankrike, Storbritannien och Danmark, men förhållandena i dessa länder skiljer sig från de i Sverige. I Danmark infördes nyligen en sådan särskild avgift på spel på dansk hästkapplöpning i samband med att monopolet på hästspel avskaffades. I bakgrunden låg en utveckling med minskade intäkter från spel på hästar som lett till att hästsporten nått en kritiskt låg nivå i landet. I Sverige är situationen en annan. Den absoluta huvuddelen av en marknadsavgift skulle med rådande marknadsförhållanden i Sverige betalas av sportens eget bolag ATG. Det har mot den bakgrunden varit svårt att se skäl som motiverar införandet av en sådan offentligt reglerad avgift i Sverige. 

Men den svenska spelmarknaden är fortfarande i en utvecklingsfas – kan inte marknadsförhållandena mycket väl ändras i framtiden? På sikt kan det såklart inte uteslutas att konkurrensförhållandena förändras innebärande att andra spelbolag tar en större marknadsandel av spelet på hästar. Med de konkurrensfördelar som ATG har genom framför allt de stora poolspelen och väl inarbetade varumärken är det dock troligt att bolagets dominans inom svensk hästvadhållning kommer att bestå inom en överskådlig tid. Det kan också konstateras att en marknadsavgift enbart skulle gälla på svensk hästkapplöpning. Det betyder att exempelvis den vadhållning som Svenska Spel nyligen introducerat på fransk hästkapplöpning inte skulle omfattas av en eventuell marknadsavgift i Sverige. Mot den bakgrunden – och givet de administrativa kostnader och försämrade tillträdesvillkor som skulle följa av en avgift utöver spelskatten på 18 procent – bedöms införandet av en marknadsavgift i Sverige på svensk hästkapplöpning inte vara försvarbar.

Även om konkurrenssituationen på marknaden för spel på hästar skulle förändras bör trav- och galoppsporten ha goda förutsättningar att på affärsmässiga grunder sluta avtal på kommersiell basis med flera spelbolag om bland annat mediarättigheter, tillgång till uppgifter från sportdatabasen och sponsring på samma sätt som sker inom andra sporter. I dagsläget har ett sådant avtal endast slutits med det egna spelbolaget ATG. Förhandlingar har ägt rum med andra spelbolag men enighet om ersättningsnivån har inte kunnat nås. En förklaring är sannolikt att parterna är avvaktande till dess att frågan om en eventuell marknadsavgift avgjorts. När frågan om införandet av en marknadsavgift nu har utretts och avfärdats, borde förutsättningar för konstruktiva avtalsförhandlingar mellan trav- och galoppsporten och andra bolag än ATG vara mer gynnsamma. 

Omregleringen av spelmarknaden har även inneburit en ändrad relation mellan staten och trav- och galoppsporten. Genom ett särskilt avtal mellan staten och trav- och galoppsportens förbund avsätter sporten 55 miljoner kronor årligen till bredare ändamål inom ramen för Hästnäringens nationella stiftelse, HNS. Medlen fördelas på olika ändamål däribland utbildningsverksamhet, utvecklingsprojekt inklusive barn och ungdom, forskning samt verksamheter vid de så kallade riksanläggningarna. Till följd av omregleringen kan det vara rimligt att se över denna ansvarsfördelning i syfte att säkerställa en långsiktigt hållbar finansiering av HNS:s verksamhet.

Anna-Lena Sörenson

Särskild utredare Spelmarknadsutredningen

Detta är en debatt- och opinionstext. Åsikterna som uttrycks är skribentens egna.
Innehåll från HörmannAnnons

”Folk blir förvånade över hur tyst den är”

Niclas Vinberg är en av Port & Industriservices delägare.
Niclas Vinberg är en av Port & Industriservices delägare.

Säljsuccé, extremt tyst – och hög kvalitet.

Här är detaljerna som gör klassiska garageporten marknadsledande.

– Folk blir förvånade över hur tyst den är, säger Niclas Vinberg hos Port & Industriservice om Hörmanns port.

EXTERN LÄNK: Läs mer om Hörmanns garageportar här 

Färgen på garageporten hade börjat släppa. Kunden hörde av sig till Port & Industriservice i Ljungby där Niclas Vinberg tog emot samtalet.

– På något sätt hade fukt trängt in bakom färgen, kanske beroende på ett stenskott, som gjorde att färgen börjat släppa från portbladet. Jag hörde av mig till Hörmann som svarade direkt: ”Det där är inte förenligt med vår kvalitet, självklart byter vi portbladet.” Till saken hör att porten var 13 år gammal och Hörmanns garanti är tio år, berättar han och fortsätter:

– För mig är det ett lysande exempel på Hörmanns inställning, det är ingen diskussion om något inte fungerar, det ska bara åtgärdas.

Tillsammans med kollegan Magnus Johansson tog han över Port & Industriservice, som installerar och servar Hörmanns produkter, för fem år sedan.

– Vi har själva valt att endast sälja Hörmann-portar till privatkunder. Kvaliteten är outstanding, verkligen top of the line. Man är i princip aldrig ute på ett garantijobb eftersom grejerna håller så bra.

Hörmanns garageportar är marknadsledande i Europa, detta trots att de inte är billigast. Förutom att kunderna är beredda att betala för kvalitet som håller länge pekar Vinberg på en detalj som sticker ut:

– Porten är otroligt tyst. När du öppnar en billigare variant så knarrar och klonkar det. När vi installerat är det vanligaste kunderna säger: ”oj, vilken skillnad mot vår förra”. Det enda man behöver göra är att smörja vartannat år. Så länge man inte kör in i den kommer den hålla i många år.

Magnus Johansson och Niclas Vinberg pekar på hur tysta Hörmanns garageportar är.
Magnus Johansson och Niclas Vinberg pekar på hur tysta Hörmanns garageportar är.

Vad är hemligheten bakom att den är så tyst, tycker du?

– Jag skulle säga att det är gummitätningarna mellan olika smådelar, gångjärnen går mycket mjukare. Det är verkligen tysk ingenjörskonst i sin finaste form. Konkurrenterna har mycket större marginaler i sin mekanik och då blir det inte lika smidigt.

Vinberg, som tidigare själv jobbat på en rikstäckande firma i branschen, beskriver det som att Hörmann är väldigt måna om sina återförsäljare:

– De vill ju att vi ska växa för att de ska kunna växa. De hjälper oss med marknadsföring och förser oss med rätt material hela tiden, så att vi alltid kan fånga upp kundernas behov. Det är väldigt tacksamt för oss.

Du som har erfarenheter från andra företag, vad tycker du utmärker samarbetet med Hörmann?

– Framför allt att de ringer och frågar hur vi har det, vi behöver inte ligga på dem för att få stöd och hjälp. På industrisidan jobbar vi även med andra varumärken och där finns inte den kontakten.

Christian Helgesson är försäljningschef konsument hos Hörmann Svenska AB.
Christian Helgesson är försäljningschef konsument hos Hörmann Svenska AB.

Vilka är då framgångsfaktorerna för Hörmann gentemot återförsäljarna? Christian Helgesson, försäljningschef konsument hos Hörmann Svenska AB, pekar på ett ständigt pågående relationsbyggande med landets cirka 1000 återförsäljare.

– De är vår kanal ut mot kunden, därför är det jätteviktigt att vi hela tiden har en pågående dialog kring hur vi gemensamt kan göra slutkunden nöjd. Tillsammans trycker vi på de mervärden som gör Hörmann framgångsrikt, som kvalitet och snabb support, säger han.

De goda relationerna speglar också av sig i positiva omdömen från de som säljer Hörmanns produkter, menar Helgesson:

– Utifrån vår kundundersökning är man särskilt nöjd med framför allt kvaliteten, supporten och tillgängligheten. Det innefattar även snabba leveranser, vilket också påskyndar processen till att få ett lyckat slutförande på de pågående affärerna.

EXTERN LÄNK: Läs mer om Port & Industriservice 

 

Mer från Hörmann

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Hörmann och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera