Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-03-21, 21:09
  #1
Medlem
the head honchos avatar
Sammanfattning
Unibet har under det senaste halvåret ordnat en oddstävling där man kunde vinna en resa till Champions League-finalen. Tävlingen bestod av sex kvalomgångar som gick mellan september och december 2015, och sedan en final i mitten av februari för de som lyckades kvalificera sig. Jag har deltagit i denna tävling och känner mig nu i efterhand orättvist behandlad, ljugen för och ifrågasätter hur Unibet sköter sina tävlingar.

Sedan jag kvalificerade mig i december har jag varit i kontakt med Unibets support med frågor gällande finalen. Reglerna för denna publicerades inte förrän fem dagar före finalen och samma dag som reglerna publicerades kontaktade jag supporten för att få regeln för hur poängen skulle räknas bekräftad. Denna regel har de sedan ändrat på efter det att tävlingen är avslutad. Denna regeländring gjorde att jag fick 0 poäng istället för ~641000 poäng när den vinnande poängen var cirka 11000. När jag konfronterade dem med detta har de varit väldigt motstridiga, ljugit och fördröjt hela processen. När de insåg att jag kunde bevisa att de har ljugit erbjöd de mig en kompensation som inte överensstämde med den påstådda summa den skulle kompensera.

Mitt problem är alltså följande:
  1. Unibet ändrar reglerna efter att tävlingen är avslutad. Detta gör att min strategi blir värdelös och jag erhåller 0 poäng i tävlingen.
  2. När jag konfronterar Unibet gällande regeländringen ljuger dem och påstår att den aldrig har ändrats. Hade jag inte kunnat bevisa att den faktiskt har ändrats hade jag inte ens kommit såhär långt i detta ärende. Det faktum att Unibet ljuger om det gör att de samtidigt tappar all trovärdighet i denna fråga.
  3. Att den föreslagna kompensationen inte stämmer samt alla nonsenssvar jag har fått från supporten vittnar om total likgiltighet i denna fråga från Unibets sida och att ingen förstår eller inser allvaret av den här situationen.
Hela tävlingen känns väldigt amatörmässigt arrangerad och jag har tappat all tillit till företaget.

Anledningen till att jag skriver detta inlägg är att jag inte kommer någonstans i min konversation med Unibets support. Jag får ständigt prata med olika nya personer och aldrig med någon ansvarig. Det känns som att ingen på Unibet har orkat sätta sig in i hela händelseförloppet. Har någon här varit i kontakt med någon kampanjsansvarig eller liknande på Unibet så att man slipper gå via supporten hela tiden?

Jag vet att min mejlkonversation är väldigt lång och bitvis tråkig men jag har valt att publicera den i sin helhet för att vara transparent och öka min trovärdighet. Om ni tar er tid att läsa allt så är jag intresserad av att veta vad ni, som är objektiva, har för åsikter kring Unibets agerande. Jag tycker i alla fall personligen att de har misskött det här ärendet grovt.

Vet någon om man kan vända sig för att ta det här ärendet vidare? Finns det någon som granskar spelbolagen?

Händelseförlopp
Unibet hade en tävling under hösten där man kunde vinna en resa till Champions League-finalen 2016. Man kunde kvala in under hösten till en final som gick den 2016-02-17. Kvalet gick ut på att man skulle få ett så högt odds som möjligt under en veckas Champions League-matcher. Det spelades totalt 6 kvalveckor och varje vecka gick två spelare med högst odds vidare till finalen. Finalen var en live-betting tävling på matcherna Roma - Real Madrid och Gent - Wolfsburg. Här är en länk till kampanjsidan: https://se.unibet.com/promotions/spo...ds-leaderboard

Kvalvecka två var första veckan jag deltog i tävlingen där jag la spel för 2450 kronor och förlorade allt. Här är en screenshot på mina spel: http://i.imgur.com/w9CYYf0.png
Efter det så var jag lite tveksam till om jag skulle fortsätta men den sista kvalveckan beslöt jag mig för att delta där jag la spel för 1700 kronor och ett av spelen gick rätt till oddset 26.75 (screenshot på mina spel: http://i.imgur.com/HfU4bQT.png). På det vann jag 1337.70 kronor och alltså gick jag back 362.30 kronor den veckan. Ungefär en vecka senare fick jag se på deras hemsida att mitt odds räckte för en finalplats men jag fick aldrig någon bekräftelse från deras sida eller information om hur finalen skulle gå till via mejl eller liknande.

Av den anledningen hörde jag av mig till kundtjänst för första gången den 2015-12-30 för att få mer information om finalen. Såhär såg mejlet ut:
Den 2015-12-31 fick jag följande svar där de bekräftade att jag hade kvalat in till finalen och att de skulle komma med mer information efter julledigheten:
Anledningen till att jag hörde av mig var att det inte fanns någon som helst information om finalen annat än att det skulle vara en live-betting-final. Jag visste inte om det var en fysisk final eller om den gick online. Ej heller något om hur själva tävlingen skulle se ut. Eftersom jag väldigt gärna ville vinna tävlingen så är det ju naturligt att jag ville få så mycket information som möjligt så tidigt som möjligt.

Jag fick aldrig något svar efter jul så jag hörde av mig igen två veckor innan finalen den 2016-02-02 med samma fråga:
Jag fick till svar i två olika mejl (den 2016-02-02 och 2016-02-03) att Unibet skulle prioritera denna fråga och att information skulle komma inom kort och hade jag inte hört något till mitten av nästkommande vecka så skulle jag höra av mig igen:
Jag fick aldrig något svar via mejl men jag fick följande meddelande (bild: http://i.imgur.com/SEaTTcT.png) på Unibets interna meddelandesystem som länkade till kampanjsidan med uppdaterad information om finalen. Här är den ursprungliga kampanjsidan med reglerna för tävlingen den 2016-02-12:
http://i.imgur.com/CddhlDq.png

Jag hade några frågor gällande reglerna som jag ville ha besvarade för att vara säker på att jag hade förstått dem rätt. Viktigast i just det här fallet är huruvida det var lagda spel eller vinnande spel som gav poäng. Jag skickade då följande mejl till Unibet den 2016-02-12:
Till svar fick jag detta mejl som bekräftade att det var lagda spel som räknades och att de alltså inte behövde vara vinnande för att vara poänggivande:
Citera
2016-03-21, 21:10
  #2
Medlem
the head honchos avatar
Jag hade några ytterligare frågor som dock inte är särskilt relevanta i det här fallet men för fullständig transparens publicerar jag all korrespondens jag har haft med Unibet.

Nu den 2016-02-17 var det dags för finalen och efter att ha läst reglerna noggrant och noterat att de lagt till en rad som sa att det endast var singelspel som räknades (Jag tog dock ingen skärmdump från detta tillfälle) kom jag fram till att den bästa strategin för att få så många poäng som möjligt och vinna tävlingen var att satsa så mycket som möjligt på så höga odds som möjligt. Formeln för att räkna ut poängen var som ni kan se i bilden på reglerna: Odds * Insats för alla lagda spel. Så satsar man 100 kronor på ett odds på 3 så ger det 100 * 3 = 300 poäng. Satsar man 100 kronor på ett odds på 250 så ger det 100 * 250 = 25000. Som ni kan se så är det senare en överlägsen strategi för att samla poäng till tävlingen. Man kommer sannolikt att förlora hela insatsen när man bara spelar högoddsare men det spelade ingen roll för mig eftersom det enligt reglerna inte behövde vara vunna spel och jag endast var intresserad av att vinna resan.

Det högsta oddset som finns i Unibets oddsklient är 1000 så min plan innan matcherna började var att spela så mycket som möjligt till oddset 1000. När matcherna väl hade börjat märkte jag att jag inte fick satsa 100 kronor på 1000-oddsare, vilket var minimuminsats för att få poäng i tävlingen, så jag spelade så högt odds jag var tillåten att spela. Min limit varierade beroende på marknad och match. Jag fick satsa mer på Roma - Real Madrid än Gent - Wolfsburg och jag fick satsa mer på 1X2-marknaden än exempelvis slutresultatmarknaden. Här är alla mina spel jag la under finalen:
http://i.imgur.com/YgTI7V0.png

Totalt la jag 23 spel med en total insats på 2621,42 kronor och samlade ihop 641 158,75 poäng. Jag kände mig nöjd på min insats och väntade spänt på besked. I reglerna stod det att det kunde ta upp till 7 arbetsdagar innan vinnaren meddelades. 7 arbetsdagar efter tävlingen den 2016-02-26 uppdaterades kampanjsidan med vinnaren som inte var jag. Jag var lite besviken men även nyfiken på hur nära jag hade kommit att vinna tävlingen så jag hörde av mig till Unibet för att höra vad de andra deltagarna hade fått för poäng:
Jag fick till svar samma dag att de inte valde att publicera deltagarnas poäng:
Jag var besviken på Unibets avsaknad av transparens i denna tävling men jag var fortfarande intresserad av vad vinnaren hade fått för poäng eftersom det inte hade publicerats ännu. Därför hörde jag återigen av mig till Unibet gällande detta:
Jag fick till svar samma dag den 2016-02-26 att de hade skickat vidare min fråga till ansvarig avdelning för att se om de kunde få fram denna information:
Jag fick aldrig något svar men upptäckte själv att de hade uppdaterat kampanjsidan (Bild här: http://i.imgur.com/DGuwnC4.png, tagen 2016-03-02) och publicerat den vinnande poängen den 2016-03-01 som var 10 925 poäng, alltså långt under den poäng jag hade samlat ihop. Detta gjorde att jag blev fundersam till varför inte jag hade vunnit så jag hörde återigen av mig till Unibet för att få reda på hur många poäng jag hade fått enligt deras beräkningar:
Jag fick till svar att de har efterfrågat min poäng hos berörd avdelning:
Under tiden jag väntade på svar såg jag att de i efterhand hade ändrat reglerna till att endast vinnande spel var poänggivande. Med denna regeländring förstod jag att Unibet givit mig 0 poäng i tävlingen. Jag har markerat regeländringen i denna bild från 2016-03-02:
http://i.imgur.com/uQE3Fsb.png

På kvällen dagen efter den 2016-03-02 hade jag fortfarande inte fått svar så jag hörde återigen av mig till Unibet för att få bekräftat hur många poäng jag hade fått enligt dem:
Jag fick till svar samma kväll att jag inte hade fått några poäng:
Eftersom att jag visste att den regeln inte fanns med från början frågade jag Unibet när denna regeländring lades till:
__________________
Senast redigerad av the head honcho 2016-03-21 kl. 21:18.
Citera
2016-03-21, 21:10
  #3
Medlem
the head honchos avatar
Jag fick till svar att den regeln inte hade ändrats och att de beklagar att supporten hade gett mig den informationen via mejl:
Att den regeln inte lades till i efterhand är en uppenbar lögn då den inte finns med i de ursprungliga reglerna (se http://i.imgur.com/CddhlDq.png). Varför Unibet ljög om detta vet jag inte men jag antar att de antog att jag inte hade en skärmdump på de ursprungliga reglerna och kunde bevisa att de visst hade ändrats. Eftersom att jag hela tiden hade fått pratat med olika personer på Unibets support och det kändes som att ingen hade orkat sätta sig in i hela händelseförloppet valde jag att skriva ett längre sammanfattande mejl den 2016-03-03.
Jag fick till svar samma dag att de inte hade några standardlösningar men att de skulle undersöka vad som hade hänt och att ärendet har skickats till deras chef:
Dagen efter den 2016-03-04 fick jag till svar att jag skulle få tillbaka pengarna jag förlorade i finalen samt en bonus på 1000 kronor.
Det märks att de inte har satt sig in i fallet särskilt noga eftersom jag enligt deras beräkningar endast förlorat 1261.72 kronor i finalen, vilket inte stämmer. Eftersom jag även har förlorat pengar under de båda kvalomgångarna jag deltog i samt investerat mycket tid i denna tävling som har pågått i ett halvår känns denna kompensation skrattretande. Hade jag inte varit så noggrann hade jag inte kunnat bevisa att de har ljugit.

Jag var irriterad över Unibets svar. För att informera Unibet om min åsikt skickade jag följande mejl den 2016-03-04 där jag förklarar att jag inte anser att kompensationen de erbjuder är tillräcklig samt att summan de har tagit fram inte stämmer. Jag efterfrågade även att få prata med någon ansvarig istället för att bollas runt i kundtjänst.
__________________
Senast redigerad av the head honcho 2016-03-21 kl. 21:22.
Citera
2016-03-21, 21:19
  #4
Medlem
the head honchos avatar
Till svar får jag dagen efter den 2016-03-05 ett standard kundtjänstsvar där de säger att de har betalat ut de förlorade insatserna från finalen och att de anser detta vara en tillräcklig ersättning.
Trots att jag i mitt mejl hade påpekat att den förlorade summan inte stämde så bemöter dem inte denna punkt. Det är uppenbart att de inte bryr sig om det här fallet och saknar helt intresse av att sätta sig in i situationen.

Jag skickar ett nytt mejl den 2016-03-05 där jag återigen efterfrågar att få direktkontakt med någon ansvarig:
Till svar får jag dagen efter den 2016-03-06 att de har sett mitt svar och skickat vidare det till kampanjavdelningen.
Två dagar senare den 2016-03-08 skickar jag ytterligare ett mejl för att påskynda svar:
Samma dag fick jag till svar att de har återöppnat ärendet och ber mig ha tålamod:
Slutligen den 2016-03-10 får jag ett svar där de hänvisar till det tidigare erbjudandet om kompensation:
Där är jag nu. Problemet är alltså att Unibet ändrar reglerna för en tävling efter att den har avslutas. När jag konfronterar dem med detta ljuger de och påstår att regeln aldrig har ändrats och när jag skickar bevis på att den faktiskt har ändrats försöker de sopa problemet under mattan med en undermålig kompensation som dessutom inte ens stämmer. När jag fortsätter att driva ärendet är de motstridiga, långsamma och uppvisar en total avsaknad av intresse och insikt i situationen.

Frågeställning
Vad har ni för åsikter kring Unibets agerande? Vet någon om man kan vända sig för att ta det här ärendet vidare? Finns det någon som granskar spelbolagen? Har någon här varit i kontakt med någon kampanjsansvarig eller liknande på Unibet så att man slipper gå via supporten hela tiden?
__________________
Senast redigerad av the head honcho 2016-03-21 kl. 21:31.
Citera
2016-03-21, 22:49
  #5
Medlem
Stod ju redan klart och tydligt på länken du bifogade att endast vinnande spel räknades.
http://i.imgur.com/CddhlDq.png


Punkt 6 nedifrån. Så vad är ditt problem??
Citera
2016-03-21, 22:53
  #6
Medlem
Vilken sörja! Tråkigt att du hamnat i denna situation, frustrerande. Cred till din ihärdighet och jag ber dig att inte sluta skriva till Unibet, fortsätt med dina sakliga mail och var en jobbig jävel (ännu mer).
Det är tydligen lätt att slänga ut massa lyxiga tävlingar som innehåller resor till höger och vänster, men vart tar engagemanget efter det vägen?

Jag slutar härmed att nyttja Unibet och hoppas fler skriver upp på detsamma. Råder nästa inga tvivel om att det inte finns någon vinnare av resan och dem huxflux skickar ut en påhittad högsta score, och inser senare att det var dumt.
Försöka kontakta tidningar, visserligen många som gör liknande när det kommer till spelbolagens fusk men kan ändå se framför mig att det finns ett nyhetsvärde i att "Unibet blåste mig på CL-resa".

Enda rimliga ersättningen är att du får en resa till Milano.
Citera
2016-03-21, 23:05
  #7
Medlem
the head honchos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Joker_B
Stod ju redan klart och tydligt på länken du bifogade att endast vinnande spel räknades.
http://i.imgur.com/CddhlDq.png


Punkt 6 nedifrån. Så vad är ditt problem??
Tack för att du läst inlägget och vet att det är rätt mycket att sätta sig in i men den punkten du refererar till gäller inte för finalen. Ovanför den står det i fetstil:

"DE REGLER OCH VILKOR SOM FÖLJER EFTER DENNA PUNKT GÄLLER INTE FÖR FINALEN. DET ÄR ENDAST DE VILLKOR DU KAN LÄSA OVANFÖR DEN HÄR PUNKTEN SOM TILLÄMPAS I FINALEN."
(punkt 14 uppifrån).

Punkten du refererade till gällde endast för kvalet till finalen och i kvalet placerade jag mycket riktigt ett vinnande spel.
__________________
Senast redigerad av the head honcho 2016-03-21 kl. 23:18.
Citera
2016-03-22, 09:37
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av the head honcho
Tack för att du läst inlägget och vet att det är rätt mycket att sätta sig in i men den punkten du refererar till gäller inte för finalen. Ovanför den står det i fetstil:

"DE REGLER OCH VILKOR SOM FÖLJER EFTER DENNA PUNKT GÄLLER INTE FÖR FINALEN. DET ÄR ENDAST DE VILLKOR DU KAN LÄSA OVANFÖR DEN HÄR PUNKTEN SOM TILLÄMPAS I FINALEN."
(punkt 14 uppifrån).

Punkten du refererade till gällde endast för kvalet till finalen och i kvalet placerade jag mycket riktigt ett vinnande spel.

Du har helt rätt.
Fyfan för unibet detta är ju skandal!
Bedragare
Citera
2016-03-22, 12:38
  #9
Medlem
framtands avatar
Hatar sånt här, inkompetens som ska skakas av som om ingenting har hänt och ingen har ansvar för något. Usch för Unibet!
Citera
2016-03-22, 12:47
  #10
Medlem
the head honchos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av unleashit
Vilken sörja! Tråkigt att du hamnat i denna situation, frustrerande. Cred till din ihärdighet och jag ber dig att inte sluta skriva till Unibet, fortsätt med dina sakliga mail och var en jobbig jävel (ännu mer).
Det är tydligen lätt att slänga ut massa lyxiga tävlingar som innehåller resor till höger och vänster, men vart tar engagemanget efter det vägen?

Jag slutar härmed att nyttja Unibet och hoppas fler skriver upp på detsamma. Råder nästa inga tvivel om att det inte finns någon vinnare av resan och dem huxflux skickar ut en påhittad högsta score, och inser senare att det var dumt.
Försöka kontakta tidningar, visserligen många som gör liknande när det kommer till spelbolagens fusk men kan ändå se framför mig att det finns ett nyhetsvärde i att "Unibet blåste mig på CL-resa".

Enda rimliga ersättningen är att du får en resa till Milano.
Tack för att du har tagit dig tid att läsa det långa inlägget och för att du håller med mig om Unibets usla beteende. Att fortsätta tjata på deras support känns dock i dagsläget hopplöst då det är som att tala till en vägg. Att kontakta tidningarna vore ett alternativ men även där känns det svårt då de inte vill riskera att förlora reklamintäkter från Unibet och andra spelbolag. Särskilt kvällstidningarna känns beroende av dessa intäkter då jag bara har läst positiva saker och aldrig något negativt om spelbolagen. Men jag ska ha det i tanken i alla fall.

Är det någon annan i tråden som vill dela med sig av sin syn på saken?
Citera
2016-03-22, 14:10
  #11
Medlem
pancoitalianos avatar
Sportsbook Review ger Unibet betyget C, så det är inte sådär dunderbra. Sen kan spelbolag göra lite som de vill, om spelbolag kan blockera vinnande konton utifrån mycket oklara kriterier, så kan de också ändra tävlingsregler lite hur de vill. Från det du beskriver så verkar den riktiga meningen med denna tävling ha varit att hitta ett kreativt sätt att suga pengar av sina kunder. Det är tråkigt det du råkat ut för, samtidigt är det ok att de har gett tillbaka en del av det du har förlorat. Mitt råd är att ta ut pengarna, extrahera pengarna från bonusen med bonus bagging och börja lira på exchanges eller hos asiatiska oddsättare. Själv litar jag aldrig på det något spelbolag säger och min grundregel är att alltid göra tvärtemot det spelbolagen föreslår (om de säger att jag bör spela på tävling X, så undviker jag det). Av vad jag vet, finns det inte heller någon lag som tvingar spelbolag att betala ut vinster.
Citera
2016-03-22, 15:10
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av the head honcho

Är det någon annan i tråden som vill dela med sig av sin syn på saken?


Har läst igenom allt. Tyckte först att upplägget med att man i princip ska blåsa mest pengar på omöjliga vad för att vinna var så skumt så du borde dubbelkollat det både två och tre gånger, fast o andra sidan är det ju samma sak som omsättningstävlingar på slots. Och svaret du fick var ju glasklart.

Hade ju varit intressant att se hela resultatlistan från finalen för att se om fler gick på den här niten. De som gick till final borde ju vara såpass seriösa att de oxå ville ha reglerna klara för sig. Fick de kanske se den "riktiga" listan med regler innan finalen? Annars borde ju alla spelat enbart galna bets.

Unibet hade väl som vanligt klämt in paragrafen som säger att de när som helst utan förvarning kan ändra reglerna för bonusar o kampanjer, men att ändra i efterhand känns magstarkt.

Jävligt tråkig soppa för dig.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback