Sammanfattning
Unibet har under det senaste halvåret ordnat en oddstävling där man kunde vinna en resa till Champions League-finalen. Tävlingen bestod av sex kvalomgångar som gick mellan september och december 2015, och sedan en final i mitten av februari för de som lyckades kvalificera sig. Jag har deltagit i denna tävling och känner mig nu i efterhand orättvist behandlad, ljugen för och ifrågasätter hur Unibet sköter sina tävlingar.
Sedan jag kvalificerade mig i december har jag varit i kontakt med Unibets support med frågor gällande finalen. Reglerna för denna publicerades inte förrän fem dagar före finalen och samma dag som reglerna publicerades kontaktade jag supporten för att få regeln för hur poängen skulle räknas bekräftad. Denna regel har de sedan ändrat på efter det att tävlingen är avslutad. Denna regeländring gjorde att jag fick 0 poäng istället för ~641000 poäng när den vinnande poängen var cirka 11000. När jag konfronterade dem med detta har de varit väldigt motstridiga, ljugit och fördröjt hela processen. När de insåg att jag kunde bevisa att de har ljugit erbjöd de mig en kompensation som inte överensstämde med den påstådda summa den skulle kompensera.
Mitt problem är alltså följande:
Anledningen till att jag skriver detta inlägg är att jag inte kommer någonstans i min konversation med Unibets support. Jag får ständigt prata med olika nya personer och aldrig med någon ansvarig. Det känns som att ingen på Unibet har orkat sätta sig in i hela händelseförloppet. Har någon här varit i kontakt med någon kampanjsansvarig eller liknande på Unibet så att man slipper gå via supporten hela tiden?
Jag vet att min mejlkonversation är väldigt lång och bitvis tråkig men jag har valt att publicera den i sin helhet för att vara transparent och öka min trovärdighet. Om ni tar er tid att läsa allt så är jag intresserad av att veta vad ni, som är objektiva, har för åsikter kring Unibets agerande. Jag tycker i alla fall personligen att de har misskött det här ärendet grovt.
Vet någon om man kan vända sig för att ta det här ärendet vidare? Finns det någon som granskar spelbolagen?
Händelseförlopp
Unibet hade en tävling under hösten där man kunde vinna en resa till Champions League-finalen 2016. Man kunde kvala in under hösten till en final som gick den 2016-02-17. Kvalet gick ut på att man skulle få ett så högt odds som möjligt under en veckas Champions League-matcher. Det spelades totalt 6 kvalveckor och varje vecka gick två spelare med högst odds vidare till finalen. Finalen var en live-betting tävling på matcherna Roma - Real Madrid och Gent - Wolfsburg. Här är en länk till kampanjsidan: https://se.unibet.com/promotions/spo...ds-leaderboard
Kvalvecka två var första veckan jag deltog i tävlingen där jag la spel för 2450 kronor och förlorade allt. Här är en screenshot på mina spel: http://i.imgur.com/w9CYYf0.png
Efter det så var jag lite tveksam till om jag skulle fortsätta men den sista kvalveckan beslöt jag mig för att delta där jag la spel för 1700 kronor och ett av spelen gick rätt till oddset 26.75 (screenshot på mina spel: http://i.imgur.com/HfU4bQT.png). På det vann jag 1337.70 kronor och alltså gick jag back 362.30 kronor den veckan. Ungefär en vecka senare fick jag se på deras hemsida att mitt odds räckte för en finalplats men jag fick aldrig någon bekräftelse från deras sida eller information om hur finalen skulle gå till via mejl eller liknande.
Av den anledningen hörde jag av mig till kundtjänst för första gången den 2015-12-30 för att få mer information om finalen. Såhär såg mejlet ut:
Den 2015-12-31 fick jag följande svar där de bekräftade att jag hade kvalat in till finalen och att de skulle komma med mer information efter julledigheten:
Anledningen till att jag hörde av mig var att det inte fanns någon som helst information om finalen annat än att det skulle vara en live-betting-final. Jag visste inte om det var en fysisk final eller om den gick online. Ej heller något om hur själva tävlingen skulle se ut. Eftersom jag väldigt gärna ville vinna tävlingen så är det ju naturligt att jag ville få så mycket information som möjligt så tidigt som möjligt.
Jag fick aldrig något svar efter jul så jag hörde av mig igen två veckor innan finalen den 2016-02-02 med samma fråga:
Jag fick till svar i två olika mejl (den 2016-02-02 och 2016-02-03) att Unibet skulle prioritera denna fråga och att information skulle komma inom kort och hade jag inte hört något till mitten av nästkommande vecka så skulle jag höra av mig igen:
Jag fick aldrig något svar via mejl men jag fick följande meddelande (bild: http://i.imgur.com/SEaTTcT.png) på Unibets interna meddelandesystem som länkade till kampanjsidan med uppdaterad information om finalen. Här är den ursprungliga kampanjsidan med reglerna för tävlingen den 2016-02-12:
http://i.imgur.com/CddhlDq.png
Jag hade några frågor gällande reglerna som jag ville ha besvarade för att vara säker på att jag hade förstått dem rätt. Viktigast i just det här fallet är huruvida det var lagda spel eller vinnande spel som gav poäng. Jag skickade då följande mejl till Unibet den 2016-02-12:
Till svar fick jag detta mejl som bekräftade att det var lagda spel som räknades och att de alltså inte behövde vara vinnande för att vara poänggivande:
Unibet har under det senaste halvåret ordnat en oddstävling där man kunde vinna en resa till Champions League-finalen. Tävlingen bestod av sex kvalomgångar som gick mellan september och december 2015, och sedan en final i mitten av februari för de som lyckades kvalificera sig. Jag har deltagit i denna tävling och känner mig nu i efterhand orättvist behandlad, ljugen för och ifrågasätter hur Unibet sköter sina tävlingar.
Sedan jag kvalificerade mig i december har jag varit i kontakt med Unibets support med frågor gällande finalen. Reglerna för denna publicerades inte förrän fem dagar före finalen och samma dag som reglerna publicerades kontaktade jag supporten för att få regeln för hur poängen skulle räknas bekräftad. Denna regel har de sedan ändrat på efter det att tävlingen är avslutad. Denna regeländring gjorde att jag fick 0 poäng istället för ~641000 poäng när den vinnande poängen var cirka 11000. När jag konfronterade dem med detta har de varit väldigt motstridiga, ljugit och fördröjt hela processen. När de insåg att jag kunde bevisa att de har ljugit erbjöd de mig en kompensation som inte överensstämde med den påstådda summa den skulle kompensera.
Mitt problem är alltså följande:
- Unibet ändrar reglerna efter att tävlingen är avslutad. Detta gör att min strategi blir värdelös och jag erhåller 0 poäng i tävlingen.
- När jag konfronterar Unibet gällande regeländringen ljuger dem och påstår att den aldrig har ändrats. Hade jag inte kunnat bevisa att den faktiskt har ändrats hade jag inte ens kommit såhär långt i detta ärende. Det faktum att Unibet ljuger om det gör att de samtidigt tappar all trovärdighet i denna fråga.
- Att den föreslagna kompensationen inte stämmer samt alla nonsenssvar jag har fått från supporten vittnar om total likgiltighet i denna fråga från Unibets sida och att ingen förstår eller inser allvaret av den här situationen.
Anledningen till att jag skriver detta inlägg är att jag inte kommer någonstans i min konversation med Unibets support. Jag får ständigt prata med olika nya personer och aldrig med någon ansvarig. Det känns som att ingen på Unibet har orkat sätta sig in i hela händelseförloppet. Har någon här varit i kontakt med någon kampanjsansvarig eller liknande på Unibet så att man slipper gå via supporten hela tiden?
Jag vet att min mejlkonversation är väldigt lång och bitvis tråkig men jag har valt att publicera den i sin helhet för att vara transparent och öka min trovärdighet. Om ni tar er tid att läsa allt så är jag intresserad av att veta vad ni, som är objektiva, har för åsikter kring Unibets agerande. Jag tycker i alla fall personligen att de har misskött det här ärendet grovt.
Vet någon om man kan vända sig för att ta det här ärendet vidare? Finns det någon som granskar spelbolagen?
Händelseförlopp
Unibet hade en tävling under hösten där man kunde vinna en resa till Champions League-finalen 2016. Man kunde kvala in under hösten till en final som gick den 2016-02-17. Kvalet gick ut på att man skulle få ett så högt odds som möjligt under en veckas Champions League-matcher. Det spelades totalt 6 kvalveckor och varje vecka gick två spelare med högst odds vidare till finalen. Finalen var en live-betting tävling på matcherna Roma - Real Madrid och Gent - Wolfsburg. Här är en länk till kampanjsidan: https://se.unibet.com/promotions/spo...ds-leaderboard
Kvalvecka två var första veckan jag deltog i tävlingen där jag la spel för 2450 kronor och förlorade allt. Här är en screenshot på mina spel: http://i.imgur.com/w9CYYf0.png
Efter det så var jag lite tveksam till om jag skulle fortsätta men den sista kvalveckan beslöt jag mig för att delta där jag la spel för 1700 kronor och ett av spelen gick rätt till oddset 26.75 (screenshot på mina spel: http://i.imgur.com/HfU4bQT.png). På det vann jag 1337.70 kronor och alltså gick jag back 362.30 kronor den veckan. Ungefär en vecka senare fick jag se på deras hemsida att mitt odds räckte för en finalplats men jag fick aldrig någon bekräftelse från deras sida eller information om hur finalen skulle gå till via mejl eller liknande.
Av den anledningen hörde jag av mig till kundtjänst för första gången den 2015-12-30 för att få mer information om finalen. Såhär såg mejlet ut:
Hej!
Jag deltog i er tävling där man kan vinna en resa till Champions League-finalen. På leaderboarden (https://se.unibet.com/betting/leader...-7-156856-tab- 2) kan jag se att jag prickade in ett tillräckligt högt odds för att kvalificera mig till nästa omgång (användar-id: 104508273). Jag har dock ännu inte blivit kontaktade av er angående detta eller hur nästa omgång kommer att gå till. Det står att vi 12 finalister skall göra upp i en live-betting final den 17e februari men kan man få lite mer information om denna?
Jag deltog i er tävling där man kan vinna en resa till Champions League-finalen. På leaderboarden (https://se.unibet.com/betting/leader...-7-156856-tab- 2) kan jag se att jag prickade in ett tillräckligt högt odds för att kvalificera mig till nästa omgång (användar-id: 104508273). Jag har dock ännu inte blivit kontaktade av er angående detta eller hur nästa omgång kommer att gå till. Det står att vi 12 finalister skall göra upp i en live-betting final den 17e februari men kan man få lite mer information om denna?
Hej XXX,
Tack för att du kontaktar Unibets Support.
Grattis till din finalplats!
Ansvarig avdelning kommer att kontakta finalisterna inom kort. Förmodligen kommer detta att ske efter jul och nyår när alla är på plats igen efter julledigheten.
Om du har några andra frågor är du välkommen åter att kontakta oss för vidare hjälp. Förutom via email, når du oss även via livechatt och på telefonnummer 0200-899 933.
Jag önskar dig en fortsatt trevlig kväll! Med Vänliga Hälsningar,
Person 1 - Unibet Support
Tack för att du kontaktar Unibets Support.
Grattis till din finalplats!
Ansvarig avdelning kommer att kontakta finalisterna inom kort. Förmodligen kommer detta att ske efter jul och nyår när alla är på plats igen efter julledigheten.
Om du har några andra frågor är du välkommen åter att kontakta oss för vidare hjälp. Förutom via email, når du oss även via livechatt och på telefonnummer 0200-899 933.
Jag önskar dig en fortsatt trevlig kväll! Med Vänliga Hälsningar,
Person 1 - Unibet Support
Jag fick aldrig något svar efter jul så jag hörde av mig igen två veckor innan finalen den 2016-02-02 med samma fråga:
Hej,
Det börjar närma sig finalen nu och jag har fortfarande inte fått någon mer information gällande denna tävling. Har jag missat något eller när skickas mer information om hur finalen går till?
Det börjar närma sig finalen nu och jag har fortfarande inte fått någon mer information gällande denna tävling. Har jag missat något eller när skickas mer information om hur finalen går till?
Hej XXX,
Tack för att du kontaktar Unibets Support.
Vi har skapat ett brådskande ärende för dig nu, så bör vi få svar under morgondagen som senast angående detta Kontaktar du oss via telefon eller på livechatten innan 1700 bör vi kunna se efter direkt med ansvarige, om du inte hört med oss då.
Tack för ditt samarbete och vi beklagar fördröjelsen.
Om du har några andra frågor är du välkommen åter att kontakta oss för vidare hjälp. Förutom via email, når du oss även via livechatt och på telefonnummer 0200-899 933.
Jag önskar dig en fortsatt trevlig dag! Med Vänliga Hälsningar,
Person 2 - Unibet Support
Tack för att du kontaktar Unibets Support.
Vi har skapat ett brådskande ärende för dig nu, så bör vi få svar under morgondagen som senast angående detta Kontaktar du oss via telefon eller på livechatten innan 1700 bör vi kunna se efter direkt med ansvarige, om du inte hört med oss då.
Tack för ditt samarbete och vi beklagar fördröjelsen.
Om du har några andra frågor är du välkommen åter att kontakta oss för vidare hjälp. Förutom via email, når du oss även via livechatt och på telefonnummer 0200-899 933.
Jag önskar dig en fortsatt trevlig dag! Med Vänliga Hälsningar,
Person 2 - Unibet Support
Hej XXX,
Tack för att du kontaktar Unibets Support.
Vi kommer att skickas ut information inom kort. Om du inte får information till mitten av nästa vecka ber vi dig att kontakta oss direkt.
Om du har några andra frågor är du välkommen åter att kontakta oss för vidare hjälp. Förutom via email, når du oss även via livechatt och på telefonnummer 0200-899 933.
Jag önskar dig en fortsatt trevlig dag! Med Vänliga Hälsningar,
Person 3 - Unibet Support
Tack för att du kontaktar Unibets Support.
Vi kommer att skickas ut information inom kort. Om du inte får information till mitten av nästa vecka ber vi dig att kontakta oss direkt.
Om du har några andra frågor är du välkommen åter att kontakta oss för vidare hjälp. Förutom via email, når du oss även via livechatt och på telefonnummer 0200-899 933.
Jag önskar dig en fortsatt trevlig dag! Med Vänliga Hälsningar,
Person 3 - Unibet Support
http://i.imgur.com/CddhlDq.png
Jag hade några frågor gällande reglerna som jag ville ha besvarade för att vara säker på att jag hade förstått dem rätt. Viktigast i just det här fallet är huruvida det var lagda spel eller vinnande spel som gav poäng. Jag skickade då följande mejl till Unibet den 2016-02-12:
Hej,
Nu har jag fått informationen och läst igenom den och jag har en fråga. Är det lagda spel eller vinnande spel som räknas? Dvs, måste ett spel vara vinnande för att man ska få poäng för det spelet? Är det sina egna pengar man spelar för eller får man en viss summa "låtsaspengar"? Får man några minuspoäng för förlorade spel?
Det gäller alltså denna tävling: https://se.unibet.com/promotions/spo...ekend/highest- odds-leaderboard
Nu har jag fått informationen och läst igenom den och jag har en fråga. Är det lagda spel eller vinnande spel som räknas? Dvs, måste ett spel vara vinnande för att man ska få poäng för det spelet? Är det sina egna pengar man spelar för eller får man en viss summa "låtsaspengar"? Får man några minuspoäng för förlorade spel?
Det gäller alltså denna tävling: https://se.unibet.com/promotions/spo...ekend/highest- odds-leaderboard
Hej ,
Tack för att du kontaktar Unibets Support.
Du spelar för dina egna pengar och det som räknas är lagda spel. Ju mer du spelar för och ju högre odds du spelar på, desto mer poäng får du och större chans att kamma hem allt.
Om du har några andra frågor är du välkommen åter att kontakta oss för vidare hjälp. Förutom via email, når du oss även via livechatt och på telefonnummer 0200-899 933.
Jag önskar dig en trevlig helg! Med Vänliga Hälsningar,
Person 9 - Unibet Support
Tack för att du kontaktar Unibets Support.
Du spelar för dina egna pengar och det som räknas är lagda spel. Ju mer du spelar för och ju högre odds du spelar på, desto mer poäng får du och större chans att kamma hem allt.
Om du har några andra frågor är du välkommen åter att kontakta oss för vidare hjälp. Förutom via email, når du oss även via livechatt och på telefonnummer 0200-899 933.
Jag önskar dig en trevlig helg! Med Vänliga Hälsningar,
Person 9 - Unibet Support