Foto: Bildbyrån/Svenska Spel
Efter några struliga år med SBTech står det idag klart att Svenska Spel byter sportboksleverantör till Kambi. Hos Svenska Spel är det både en känsla av lättnad och ljusare framtidsutsikter.
För Rekatochklart berättar Dan Korhonen, Head of Product Sportsbetting på Svenska Spel, om frustrationen och glädjen, limitering och varför han vågar lova kunderna stora förbättringar framöver.
– Den största nyheten kommer att vara miljön. Vi ska leverera en look and feel som sticker ut mot våra konkurrenter, säger han.
I september 2019 gick statliga Svenska Spel ut med att bolaget valt SBTech som ny leverantör av sportbok. Där och då var förväntningarna höga på att få en internationell aktör med en "sportbok i världsklass" som skulle göra Svenska Spel mer konkurrenskraftiga på den svenska marknaden.
Men ganska snart skulle samarbetet börja skava. SBTech hamnade i blåsväder på den amerikanska aktiemarknaden i samband med att Draftkings köpte upp bolaget 2020. Där valdes dessutom en väg att snarare prioritera B2C än B2B vilket Svenska Spel skulle få känna av på ett negativt vis i form av en svårnavigerad sportbok utan möjligheter att göra några större förändringar i den.
Nu andas Svenska Spel en helt annan morgonluft, menar Dan Korhonen som är Head of Product Sportsbetting på bolaget. Ett längre avtal med Kambi är undertecknat som innebär att Svenska Spels sportbok tas om hand av Kambi samt att front end leds av Shape Games. Stora förändringar är på gång berättar en både lättad och lycklig Korhonen.
– Först och främst vill jag vara helt ärlig och transparent. Den befintliga lösningen levererade inte. Vi hade väldigt svårt att uppdatera och leverera bra erbjudanden till våra kunder. I en sådan här upphandlingsprocess har vi nu hittat det vi tror kommer att ge det bästa kundmötet och bästa look and feel, säger han till Rekatochklart och fortsätter:
– Bettingsajterna är generellt ganska generiska eftersom oddsen levereras av ett fåtal oddsleverantörer. Det som gör att många spelare väljer ett specifikt bolag är i stället en känsla av att känna sig hemma och där både utbud och odds är bra. Men framförallt handlar det om en miljö att trivas i och den tror vi stenhårt på att vi kommer att bygga tillsammans med Kambi och Shape. Från och med 2024 vill vi ha det bästa kundmötet på marknaden.
Projektet för implementering startar omgående med en förhoppning att rulla ut allt nytt så snart som möjligt under 2024.
Vad specifikt var ni inte nöjda med i SBTechs lösning?
– Kunderna var generellt missnöjda med look and feel. Det har varit för svårnavigerat och även svårt för oss att promota bra erbjudanden vilket varit en frustration internt. Vårt erbjudande med ligor och speltyper har varit för dåligt, vi har inte kunnat möta våra kunders önskemål eller rulla ut några nyheter. Klart att det skär i hjärtat att inte kunna erbjuda våra kunder några nyheter under så lång tid.
Processen som till slut landade i ett byte till Kambi har varit ganska lång.
– Vi pratade med flera leverantörer och känner att vi gjort ett gediget arbete. Vad som fällde avgörandet var att Kambi har en bra produkt för vår svenska marknad, och tillsammans med Shapes front end-lösning för att skapa ett unikt kundmöte, var det en jättefaktor i det här valet.
Hur långt är avtalet?
– Det kan vi inte gå ut för det ligger under sekretess men det är långsiktigt samarbete. Jag kan väl säga att intentionen inte är att byta sportbokleverantör varannat år i alla fall, det är ganska jobbigt...
Vilka nyheter kan era kunder förvänta sig?
– Den största nyheten kommer att vara miljön. Vi ska leverera en look and feel som sticker ut mot våra konkurrenter. Är man en excelmänniska som jag så kommer det även finnas möjlighet att välja en klassisk sportboksvy. Vi ska ha något för alla kunder och vi vill lyssna på vad de säger och förbättra oss hela tiden. Det är inte bara vi på Svenska Spel som ska komma på massa idéer, även om vi har ett duktigt team som gör det också, utan vi ska lyssna på kunderna och kunna anpassa vår produkt med hjälp av Kambi och Shape.
Kommer Kambis oddssättning gälla även på svenska serier eller behåller ni egna oddssättare?
– Vi kommer att ha Kambis tjänster för odds och riskhantering.
Betyder det att tjänster kommer att försvinna på Svenska Spel?
– Tittar man på operations så blir det förändringar där. I relation till det kommer vi att jobba ännu hårdare med vårt kundmöte så det kommer krävas fler resurser där. Men ja, det kommer bli förändringar i och med implementeringen.
Betyder det här att ni kommer att börja limitera spelare?
– Som sagt, Kambi kommer att sköta riskhanteringen.
Proffsspelarna kommer kanske inte att jubla över det. Är ni beredda på kritik?
– Ja, absolut. Det förstår jag men vi vill vara attraktiva för merparten av våra kunder. Jag tror att klicken storspelare är ganska få men ack så viktiga. Får de spela är de nöjda, får de inte spela är de missnöjda.
Korhonen tycker att det känns extra bra att gå med Kambi som har sina rötter i Sverige.
– Produkterbjudandet är verkligen bra för våra svenska kunder. Fokus ligger inte på exempelvis NFL och NBA som många andra utan på den marknad som är mest relevant för oss, dvs Sverige och Europa. Med Kambis bakgrund finns det ett hjärta i bolaget och både vi och Kambi är väldigt stolta över det här samarbetet.
Kommer liveoddsmarknaden att förbättras?
– Vi har haft brister i vår tjänst och kommer nu att kunna bredda vårt erbjudande live och pre game tack vare en bättre grundprodukt.
Responsen har varit övervägande positiv under dagen.
– Kommentarerna glädjer mig. Det är väldigt positivt generellt efter ett par tuffa år med produkten. Nu är vår förhoppning att vi till och med ska kunna överleverera mot folks förväntningar.