Sharps är skapad av experter inom spelbranschen och alla rankningar av operatörer på vår sida är gjorda med stor diskretion. Vi hoppas att de online spelbolagen som vi har valt ut faller dig i smaken. När du väljer att klicka på en utgående länk på vår sida, kan vi komma att erhålla provision, dock utan någon kostnad från din sida. Läs hela meddelandet här.
promo
Logga in


Svara
 
LinkBack Ämnesverktyg
Gammal 2014-06-17, 16:53   #1
 
doobs avatar
 
Reg.datum: aug 2011
Ort: Skara, Sverige
Inlägg: 6 998
Sharp$: 838
Standard

Trav och galoppsporten skjuter sig själv i foten!


www.atg.se under fliken "ATG Info" skriver, eller rättare sagt erkänner, Eric Bolander (Totochef ATG) att det var ett felaktigt resultat i V4 avd.1 på Strömsholm i söndags! Vinnare av loppet i en tät slutstrid blev hästen Calvados före favoriten Omoto Sando! Egentligen var det dött lopp!!

Nu blåstes många spelare och man gör inget åt totoresultatet! "Det är beklagligt när det blir felaktigt" är den enda ursäkt spelarna får!

Det är fan i mig skandal och det är inte det enda! Var och varannan dag tillåts ekipage dra ut på starten i flera minuter, i söndags upp till 20 minuter! Tränarna har ingen koll på att utrustningen är i samma skick som hästarna som skall tävla. Autostartbilar går sönder och idag på lunchen på Bergsåker försvann startkommandona!? Starten fick gapa ut dom i megafon!!?

Vad fan är det frågan om?

Jag som spelare känner en sådan stor förtroendekris för hela hästsporten att något måste göras! Det är mycket som inte får gå fel som går fel just nu och det är våra miljoner amatörerna jonglerar med!

På sin plats att vi spelare börjar säga ifrån!

SKÄRPNING!!!
Följande användare gav Sharp$ för den här posten:
Trinity (+3), mackpeter (+3), olle (+1), Fulsprit (+15), boozty (+30), DIF (+5), zamora_79 (+10), Tamuli (+10)

Senast redigerad av doob den 2014-06-17 klockan 18:04.
doob är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2014-06-17, 17:01   #2
 
Migges avatar
 
Reg.datum: jul 2010
Inlägg: 2 866
Sharp$: 3619
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av doob Visa inlägg
www.atg.se under fliken "ATG Info" skriver, eller rättare sagt erkänner, Eric Bolander (Totochef ATG) att det var ett felaktigt resultat i V4 avd.1 på Strömsholm i söndag! Vinnare av loppet i en tät slutstrid blev hästen Calvados före favoriten Omoto Sando! Egentligen var det dött lopp!!

Nu blåstes många spelare och man gör inget åt totoresultatet! "Det är beklagligt när det blir felaktigt" är den enda ursäkt spelarna får!

Det är fan i mig skandal och det är inte det enda! Var och varannan dag tillåts ekipage dra ut på starten i flera minuter, i söndags upp till 20 minuter! Man har ingen koll på att utrustningen är i samma skick som hästarna som skall tävla. Autostartbilar går sönder och idag på lunchen på Bergsåker försvann startkommandona!? Starten fick gapa ut dom i megafon!!?

Vad fan är det frågan om?

Jag som spelare känner en sådan stor förtroendekris för hela hästsporten att något måste göras! Det är mycket som inte får gå fel som går fel just nu och det är våra miljoner amatörerna jonglerar med!

På sin plats att vi spelare börjar säga ifrån!

SKÄRPNING!!!
Mer info om händelsen på Strömsholm finns här: http://www.gamblersvardag.se/category/hattens-kronika
Följande användare gav Sharp$ för den här posten:
doob (+5)
Migge är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2014-06-17, 17:05   #3
 
Reg.datum: sep 2013
Inlägg: 9 089
Sharp$: 21445
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av doob Visa inlägg
www.atg.se under fliken "ATG Info" skriver, eller rättare sagt erkänner, Eric Bolander (Totochef ATG) att det var ett felaktigt resultat i V4 avd.1 på Strömsholm i söndag! Vinnare av loppet i en tät slutstrid blev hästen Calvados före favoriten Omoto Sando! Egentligen var det dött lopp!!

Nu blåstes många spelare och man gör inget åt totoresultatet! "Det är beklagligt när det blir felaktigt" är den enda ursäkt spelarna får!

Det är fan i mig skandal och det är inte det enda! Var och varannan dag tillåts ekipage dra ut på starten i flera minuter, i söndags upp till 20 minuter! Man har ingen koll på att utrustningen är i samma skick som hästarna som skall tävla. Autostartbilar går sönder och idag på lunchen på Bergsåker försvann startkommandona!? Starten fick gapa ut dom i megafon!!?

Vad fan är det frågan om?

Jag som spelare känner en sådan stor förtroendekris för hela hästsporten att något måste göras! Det är mycket som inte får gå fel som går fel just nu och det är våra miljoner amatörerna jonglerar med!

På sin plats att vi spelare börjar säga ifrån!

SKÄRPNING!!!
Finns det inte någon "Statens kontrollant"?
mackpeter är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2014-06-17, 19:00   #4
 
Reg.datum: sep 2013
Inlägg: 9 089
Sharp$: 21445
Standard

Bra att du uppmärksammat detta doob!
Jag fattar inte, att ATG samt Trav- och Galoppförbunden inte lägger sig ner och gör en pudel.De intar en översittarattityd. Engblom - ryttaren på den vinnande hästen - har dömts till böter på 2000 kronor. Den där Överdomstolen borde ju överse med om han möjligen med något hårda ord talade om för dom, att dom dömt fel. J-la översittare! Självklart blev han förbannad.
ATG borde åtminstone återbetala de ca 1,1 miljoner kronor, som spelats i loppet, där den felaktiga domen gjordes. Ingen bryr sig om spelarna ett dugg! Kanske döms ATG i domstol att betala böter till staten, om någon orkar åtala. Men spelarna får stå där lottlösa. Även de som spelade på vinnaren!

Tack igen doob för att du lagt din näsa i blöt!
mackpeter är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2014-06-17, 19:12   #5
 
Migges avatar
 
Reg.datum: jul 2010
Inlägg: 2 866
Sharp$: 3619
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av mackpeter Visa inlägg
Bra att du uppmärksammat detta doob!
Tack igen doob för att du lagt din näsa i blöt!
Nu var det iofs Hatten & inte doob som har grävt fram fakta & kontaktat berörda parter i Strömsholms-skandalen!

Hatten ska ha beröm för sitt sätt att granska spelmonopolet i Sverige, läs Hattens olika inlägg här: http://www.gamblersvardag.se/category/hattens-kronika
Följande användare gav Sharp$ för den här posten:
Gb (+10), Flickepojken (+5)
Migge är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2014-06-17, 19:55   #6
 
doobs avatar
 
Reg.datum: aug 2011
Ort: Skara, Sverige
Inlägg: 6 998
Sharp$: 838
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Migge Visa inlägg
Nu var det iofs Hatten & inte doob som har grävt fram fakta & kontaktat berörda parter i Strömsholms-skandalen!

Hatten ska ha beröm för sitt sätt att granska spelmonopolet i Sverige, läs Hattens olika inlägg här: http://www.gamblersvardag.se/category/hattens-kronika
Så sant! Jag hade inte ens läst Hattens krönika utan reagerade först när jag läste om skiten på atg.se idag.

Däremot handlar inte min ilska om specifikt just den händelsen utan det är en allmän slapphet och inkompetens inom hästsporten idag som mer eller mindre påverkar resultat på daglig basis och det är våra pengar dom leker med! Spelsäkerheten är i gungning rejält och det är fan inte bra!

Något måste göras!
Följande användare gav Sharp$ för den här posten:
Fulsprit (+5)
doob är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2014-06-17, 20:17   #7
 
Viroids avatar
 
Reg.datum: jan 2012
Inlägg: 2 896
Sharp$: 16080
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av doob Visa inlägg
www.atg.se under fliken "ATG Info" skriver, eller rättare sagt erkänner, Eric Bolander (Totochef ATG) att det var ett felaktigt resultat i V4 avd.1 på Strömsholm i söndags! Vinnare av loppet i en tät slutstrid blev hästen Calvados före favoriten Omoto Sando! Egentligen var det dött lopp!!

Nu blåstes många spelare och man gör inget åt totoresultatet! "Det är beklagligt när det blir felaktigt" är den enda ursäkt spelarna får!

Det är fan i mig skandal och det är inte det enda! Var och varannan dag tillåts ekipage dra ut på starten i flera minuter, i söndags upp till 20 minuter! Tränarna har ingen koll på att utrustningen är i samma skick som hästarna som skall tävla. Autostartbilar går sönder och idag på lunchen på Bergsåker försvann startkommandona!? Starten fick gapa ut dom i megafon!!?

Vad fan är det frågan om?

Jag som spelare känner en sådan stor förtroendekris för hela hästsporten att något måste göras! Det är mycket som inte får gå fel som går fel just nu och det är våra miljoner amatörerna jonglerar med!

På sin plats att vi spelare börjar säga ifrån!

SKÄRPNING!!!
Jag kan inte annat än att hålla med. Om travet och galoppen skall tas seriöst kan man inte hålla på med den ena malören efter den andra.

Det saknas kompetens på en hel del håll, ganska många banors utrustning är helt eller delvis i ett bedrövligt skick, reglementena är inte uppdaterade så att man kan låta det sunda förnuftet råda, och de aktivas utrustning lämnar också en del övrigt att önska.

Kompetensen kan höjas en del, och när de här små banorna som blott har enstaka dagar per år skall köra vore det mer än önskvärt med en riksfunktionär närvarande så att man slipper blunders. Det var förutom målfotomalören en start i V4-3 på Strömsholm som släpptes iväg trots att flera hästar hakade i varandra och kom 100-150m efter.

Utrustningen på banorna behöver pengar. Det sägs att ATG ligger runt 3% över budget, och det låter alldeles utmärkt om man kan få loss pengar till att börja uppdatera utrustning som i många fall är 40-50 år gammal och förväntas fungera felfritt varje dag. Mikrofoner, högtalare, fotoceller, målkameror, belysning, startbilar etc.

Jag vet att en del banor talat om att erbjuda "fullservicepaket" till tävlande hästar med gästbox, utselning och hyra av utrustning i bra skick för en inte alltför saftig slant.

Det vore också intressant om man kunde införa en paragraf om sunt förnuft, så att uppenbara felaktigheter kan rättas. Idag saknas ju de möjligheterna både inom trav och galopp. Det var kanske OK i en tid då man hade 2kr-bongar, men idag när ett lopp kan ingå i en rad olika spel med en sammanlagd omsättning över 100Mkr måste man kunna få det rätt. Risken är ju annars att det blir kostsamma civilmål i tingsrätterna när spelare och ägare börjar föra talan om de ansvariga.
__________________
Alternativet till utveckling är förr eller senare avveckling.
Viroid är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2014-06-17, 23:29   #8
 
Reg.datum: nov 2011
Inlägg: 1 670
Sharp$: 2636
Standard

Det är väl bara att anställa ytterligare nån fårskalle från Viasat så blir säkert alla problem med spelsäkerheten lösta på nolltid......
Följande användare gav Sharp$ för den här posten:
Fulsprit (+1)
tomtom2 är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2014-06-18, 00:41   #9
 
Reg.datum: jan 2011
Inlägg: 658
Sharp$: 5535
Standard

Jag har förövrigt grävt fram ytterligare information gällande spelskandalen på Strömsholm i söndags. In och läs unik information på http://www.gamblersvardag.se/spelska...tromsholm-del2
Följande användare gav Sharp$ för den här posten:
Fulsprit (+5), Migge (+1)
hatten1 är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2014-06-18, 07:25   #10
 
Reg.datum: jan 2012
Ort: Norrland
Inlägg: 589
Sharp$: 9847
Standard

Är det bara jag som tycker det är märkligt att en måldommare som rapporterar fel vinnare i ett lopp får behålla jobbet medans måldommaren (var det i skellefteå?) som för några månader sen gjorde nåt fel i resultat rapporteringen (inte vinnande häst och i ett lopp utanför dom större spelen) fick sluta direkt (trots att han var fd riksfunktionär)?
Följande användare gav Sharp$ för den här posten:
Fulsprit (+1)
boozty är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2014-06-18, 07:53   #11
 
Viroids avatar
 
Reg.datum: jan 2012
Inlägg: 2 896
Sharp$: 16080
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av boozty Visa inlägg
Är det bara jag som tycker det är märkligt att en måldommare som rapporterar fel vinnare i ett lopp får behålla jobbet medans måldommaren (var det i skellefteå?) som för några månader sen gjorde nåt fel i resultat rapporteringen (inte vinnande häst och i ett lopp utanför dom större spelen) fick sluta direkt (trots att han var fd riksfunktionär)?
Galoppen har inte Petter Johansson som chef, han basar bara över travets funktionärer. Men ja, det är kanske märkligt. Men jag kan förstå varför det blev som det blev. Man är på en bana som har EN tävling per år. Det är svårt att få till bra målbilder, och dessutom skall man denna dagen TV-sändas och hålla ett tajt tidsschema. Den eller de som sattes som domare klarade inte av det. Jag vet inte om det var erfarna människor som sattes som domare, eller några som inte har erfarenhet av ta beslut utifrån intetsägande suddiga bilder under tidspress.

Lite kvalitetssäkring á la ISO9000 är inte så dumt ibland.
__________________
Alternativet till utveckling är förr eller senare avveckling.
Viroid är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2014-06-18, 10:08   #12
DIF
 
Reg.datum: maj 2012
Ort: Mariehäll - gräddhyllan
Inlägg: 1 847
Sharp$: 1678
Standard

Tragiskt att det ska bli så här, när det gäller galoppen litar jag ej på någon, bara närmast sörjande sitter på rätt kort. Skulle aldrig spela 1 krona på den sporten.
Att inte spelarna får återbetalning är ju stöld. Hur kan dom arrangera spela för många miljoner utan att ha på fötterna?
Igår på v64 på valla, i andra v64-loppet. Först 2 omstarter, sedan släpper dom den 3:e och vi står exakt i linje med startpålen, kan ta gift på att 2 djur var typ 1-2 meter över linjen, men man släpper den ändå, varför? orkar man ej ha fler omstarter? Antingen är det fel och då bryter man, annars kunde dom du släppt någon av de första istället.
Finns 0 konsekvens, väntar ännu på att någon bana ska göra en likadan diskning som Conrad råkade ut för häromåret, men det var tydligen just bara han som skulle ha en åthutning och straffas hårt.
Vad gäller spelfördelar för utlandet är det också tragiskt mot oss svenskar, varför ska vi missgynnas? Usch!
DIF är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2014-06-18, 10:14   #13
 
Reg.datum: jan 2012
Ort: Norrland
Inlägg: 589
Sharp$: 9847
Standard

Oavsett hur dålig bilden är så känns det som att jag inte skulle kunna ropa ut en vinnare jag inte är 100% säker på, är jag inte 100% säker så får det bli dött lopp, borde väl inte vara så svårt oavsett erfarenhet och tidspress?

Kan bara hålla med om att det är sjukt tragiskt att de berörda spelarna inte kompenseras!

EDIT: Jag har dessutom mycket svårt att tro att det var banans egna funktionärer som jobbade utan dom lär nog ha varit inlånade från andra banor likt som sommarbanor tex hoting och lycksele gör.
Följande användare gav Sharp$ för den här posten:
Fulsprit (+1)

Senast redigerad av boozty den 2014-06-18 klockan 10:15.
boozty är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2014-06-18, 10:36   #14
 
Viroids avatar
 
Reg.datum: jan 2012
Inlägg: 2 896
Sharp$: 16080
Standard

Jag vet inte riktigt vad det var för funktionärer på Strömsholm. Man släppte t.ex. iväg den här starten, och det är nästan en lika stor skandal det:
http://www.atgplay.se/lopp/20140615-stromsholm-v4?id=3

Det var en del som inte fungerade i Söndags, och därför är det viktigt att man går till botten med allt och inte bara hänger någon som får bära hundhuvdet för en inkompetens som är vida spridd i organisationen.
__________________
Alternativet till utveckling är förr eller senare avveckling.
Följande användare gav Sharp$ för den här posten:
Flickepojken (+5), Fulsprit (+1)
Viroid är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2014-06-18, 12:03   #15
 
Reg.datum: jan 2014
Inlägg: 1 636
Sharp$: 61
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Viroid Visa inlägg
Jag vet inte riktigt vad det var för funktionärer på Strömsholm. Man släppte t.ex. iväg den här starten, och det är nästan en lika stor skandal det:
http://www.atgplay.se/lopp/20140615-stromsholm-v4?id=3

Det var en del som inte fungerade i Söndags, och därför är det viktigt att man går till botten med allt och inte bara hänger någon som får bära hundhuvdet för en inkompetens som är vida spridd i organisationen.
Enormt kul om inte annan. Kommentatorn vet liksom inte riktigt hur han skall prata kring detta
Flickepojken är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Svara



td