Citat:
Ursprungligen postat av doob
På www.atg.se under fliken "ATG Info" skriver, eller rättare sagt erkänner, Eric Bolander (Totochef ATG) att det var ett felaktigt resultat i V4 avd.1 på Strömsholm i söndags! Vinnare av loppet i en tät slutstrid blev hästen Calvados före favoriten Omoto Sando! Egentligen var det dött lopp!!
Nu blåstes många spelare och man gör inget åt totoresultatet! "Det är beklagligt när det blir felaktigt" är den enda ursäkt spelarna får!
Det är fan i mig skandal och det är inte det enda! Var och varannan dag tillåts ekipage dra ut på starten i flera minuter, i söndags upp till 20 minuter! Tränarna har ingen koll på att utrustningen är i samma skick som hästarna som skall tävla. Autostartbilar går sönder och idag på lunchen på Bergsåker försvann startkommandona!? Starten fick gapa ut dom i megafon!!?
Vad fan är det frågan om?
Jag som spelare känner en sådan stor förtroendekris för hela hästsporten att något måste göras! Det är mycket som inte får gå fel som går fel just nu och det är våra miljoner amatörerna jonglerar med!
På sin plats att vi spelare börjar säga ifrån!
SKÄRPNING!!!
|
Jag kan inte annat än att hålla med. Om travet och galoppen skall tas seriöst kan man inte hålla på med den ena malören efter den andra.
Det saknas kompetens på en hel del håll, ganska många banors utrustning är helt eller delvis i ett bedrövligt skick, reglementena är inte uppdaterade så att man kan låta det sunda förnuftet råda, och de aktivas utrustning lämnar också en del övrigt att önska.
Kompetensen kan höjas en del, och när de här små banorna som blott har enstaka dagar per år skall köra vore det mer än önskvärt med en riksfunktionär närvarande så att man slipper blunders. Det var förutom målfotomalören en start i V4-3 på Strömsholm som släpptes iväg trots att flera hästar hakade i varandra och kom 100-150m efter.
Utrustningen på banorna behöver pengar. Det sägs att ATG ligger runt 3% över budget, och det låter alldeles utmärkt om man kan få loss pengar till att börja uppdatera utrustning som i många fall är 40-50 år gammal och förväntas fungera felfritt varje dag. Mikrofoner, högtalare, fotoceller, målkameror, belysning, startbilar etc.
Jag vet att en del banor talat om att erbjuda "fullservicepaket" till tävlande hästar med gästbox, utselning och hyra av utrustning i bra skick för en inte alltför saftig slant.
Det vore också intressant om man kunde införa en paragraf om sunt förnuft, så att uppenbara felaktigheter kan rättas. Idag saknas ju de möjligheterna både inom trav och galopp. Det var kanske OK i en tid då man hade 2kr-bongar, men idag när ett lopp kan ingå i en rad olika spel med en sammanlagd omsättning över 100Mkr måste man kunna få det rätt. Risken är ju annars att det blir kostsamma civilmål i tingsrätterna när spelare och ägare börjar föra talan om de ansvariga.