Vad ska jag då skriva om dagens skidskytte? Jag går igenom mina spel samt resultaten och vad som kändes positivt resp. negativt vad gäller det mesta omkring Fort Kent.
Först lyckas jag med något som jag inte riktigt vet hur jag lyckas med. Möjligen var jag helt trött och nyvaken och lyckas lägga ett spel på Martin Fourcade mot Terje Boe med noll fokus, annars vet jag inte vad. Men när kroppen kommit igång så minskar risken för feltryck och annat och det är ju lite mer positivt.
Mina vinnarspel på Greis och Tcherezov kändes kalla när det stående skyttet var avklarat. Tcherezov hade antagligen vunnit loppet utan den där tråkiga bommen men det är inget att hänga upp sig på även om det var en medelinsats till bra odds. Greis kändes allmänt seg även om han ändå gör ett godkänt lopp. Peiffer kom inte till start och Sumann var inte alls lika bra i spåret som jag hade hoppats, det var ett dåligt försök till spel, som tur var fick jag inte det begärda oddset.
H2H satt helt klockrent och att Birnbacher har ok form gjorde att det blev säker marginal ner till både Simon Fourcade och Vincent Jay. Men en hård runda är inget som Jay önskar då han är en för dålig skidskytt men normalt stabil på vallen, men inte ens felfritt skytte (tre bom i dag) av Jay hade räckt för att slå Birnbacher som hade två bom. Nu var han 2½ minut efter med en straffrunda extra, som tar runt 25 sekunder. Simon Fourcade sköt bort sig helt också, och jag har dessvärre inte gått igenom hans lopp noggrannare än så. Det sista H2H som även var mitt första - som jag inte ens hade minne av att jag spelat (snacka om nyvaken) var att Terje Boe skulle vara före Martin Fourcade och för att göra det hela mer spännande tar Boe det lugnt på första varvet och ligger långt efter men på slutet kom han i fatt med felfritt skytte och placerade sig 0.4 sekunder före i resultatlistan. Skönt med marginaler på rätt sida.
Jag hade även ett topp 3 spel på Jacov Fak då han varit hyfsad på slutet och gjorde det bra i Östersund där det också var riktigt kallt. Segern var nära men en bom förstörde det för honom samt för mitt topp 3 spel, riktigt fint odds på 17.5 där annars.
Förra veckan trodde jag rätt hårt på Michael Slesinger och Sergey Sednev men avstår spel på båda dessa i dag och då gör bägge i stort sett topplopp där Slesinger slutar tvåa, sju sekunder efter vinnande Svendsen.
Banan var utslagsgivande åtminstone och det syns extra tydligt, samtidigt kan nog en del av dessa herrar vara i en hård träningsperiod vilket gör det extra tufft att prestera på topp nu. Men det blir svårare att hitta vinnarna vilket gör att oddsen är mer attraktiva. Samtidigt blir H2H rena barnleken också - nä, det behövs tur och marginaler så klart, men det ger en boost för ens självförtroende och det är alltid glädjande.
Daniel Böhm gör ett topplopp och skjuter fullt för en gång skull. Han går alltid ut hårt i tävlingarna och skjuter oftast väldigt bra på det liggande skyttet för att sen rasa. Dock räcker han inte till seger ännu men Tyskland kan snart åter bli dominerande i skidskyttevärlden efter deras generationsväxling då vi alla saknar bl a Sven Fischer.
Maxim Tchoudov vill jag också nämna eftersom jag tänkte spela mot honom i H2H men avstod då det var osäkert hur bägge löparna skulle prestera. Men min aning om att Tchoudov är helt ur slag stämde, och det såg vi även på stafetten förra veckan. I dag blev det 50:e plats, hela 142 sekunder efter vinnaren.
Tomas Sikora undrar jag lite vad som hänt med, från att ha varit i toppen presterar han den här säsongen usla resultat ovanpå varandra. Kan han åter närma sig toppen igen eller är han slut?
Jaktstart och masstart återstår för herrarna men jag gillar sprint och distans lite mer faktiskt även om allt är toppen. Det har sin charm vad man än väljer dock, men just detta med att se tider och förutsäga vad som ska ske gillar jag under loppens gång vilket är klart svårare att skilja sig från mängden när de kör samlat.
Men inför jaktstarten har jag några tidiga tankar. Dels blir det ett getingbo redan på första skjutningen kan jag tänka mig. Daniel Böhm kan mycket väl leda efter två liggande men det känns på förhand att de kommer vara en tre, fyra man som kör samlat faktiskt när de ska in på tredje varvet. En som jag varnar högljutt för redan nu är den som jag hade som topp 3 i dag, nämligen Jacov fak. Han är endast 26 sekunder efter vilket får anses som bra mot dessa toppnamn även om de hade samma antal bom, men han är före namn som Tcherezov och Greis, varav den förstnämnde av dessa är som ett spjut i spåret med bra form (även i dag?). Slår man dessa med samma antal bom blir Fak farlig med bra skytte på jaktstarten. Även hans landsman Klemen Bauer gjorde det bra i dag och är 51 sekunder efter med två bom. Och Birnbacher som är 56 sekunder efter med två bom i dag känns också het i spåret. Men kvarstår kylan så känns dessa som heta kandidater då det kan stressas i första gruppen.
Till sist inför damernas skidskytte i morgon så gäller det att hitta det åkstarka åkarna och Neuner tror jag kan sopa hem det väl enkelt även med två bom i morgon men det är inget tilltalande spel dessvärre. Darya Domracheva och Kaisa Mäkäräinen har dock sett bra ut på sistone och jag lutar åt detta håll och ser ifall o0ddsen är mer tilltalande här. En noggrannare analys kommer under natten eller morgondagen.
Följande användare gav Sharp$ för den här posten:
|