Hamnar jag helt fel även på damernas skidskytte nu så ska jag göra vad jag kan för att ta ett break från jaktstarter och det breaket kommer vare sig jag vill eller inte typ.
Ett tänkbart loppscenario tänker jag först presentera innan jag går in på vilka spel det finns värde i enligt mig. Startordning först med de intressanta namnen.
0.00 Andrea Henkel
0.11 Miriam Gössner
0.16 Magdalena Neuner
0.19 Tora Berger
0.25 Teja Gregorin
0.55 Darya Domracheva
0.57 Marie Dorin
1.03 Kaisa Mäkäräinen
1.08 Marie Laure Brunet
1.16 Anna Carin Zidek Olofsson
1.19 Ann Kristin Flatland
1.46 Helena Ekholm
Gössner och Neuner kommer att vara ifatt Henkel väldigt tidigt och de tre kommer sen följas åt till första liggande skyttet. Jag tror inte Berger kommer ifatt även om hon kommer jobba för det, och kommer hon ifatt är det när de tre tyskorna redan kör tillsammans. Utan det lutar mer åt att Teja Gregorin och Berger bildar ett miniteam i spåret. Mäkäräinen kör ifatt Domracheva och de följs sen åt precis som för en vecka sen.
Vad händer sen på vallen då? Omöjligt att svara på men att Berger kommer trycka av snabbt är rätt säkert, blir det bom eller inte är frågan. Jag utgår från att de flesta skjuter fullt i första liggande så vi går direkt till andra skyttet och hur ställningen är efter detta. Jag väger in att det kan finnas lite bommar också efter två skjutningar men inget överdrivet felskytte av någon. Då kan det efter två skjutningar se ut på följande sätt.
Magdalena Neuner leder före Berger med ett 15-tal sekunder, tätt följd av Henkel och Gregorin. Ytterligare ett tiotal sekunder bakom denna trio infinner sig sen Domracheva, Mäkäräinen, Gössner och Marie Dorin. Så det kommer finnas flera med vinstchans. även estniskan Saue har kört upp sig och hänger med Zidek och Brunet inom minuten bakom Neuner.
Sen kommer de två avgörande skjutningarna och här kan det gå lite hur som helst på de flesta håll. Neuner 70% och Gössner 56% kommer med stor sannolikhet att missa en del. Neuner kanske klarar sig med totalt två bom i stående medan Gössner kommer hamna på tre eller fyra. Berger skjuter fullt eller missar ett och Henkel kommer också skjuta i paritet med Berger. Gregorin hamnar på mellan noll och tre bom liksom Domracheva och Mäkäräinen. Här avgörs väldigt mycket för de två sistnämnda tjejerna. Fransysksorna skjuter stabilt men kommer bomma något skott. Helena Ekholm kommer att revanschera sig från det usla skyttet igår och kommer ligga topp 10 efter samtliga skjutningar.
Men hur ser det ut när de lämnar andra stående skyttet och hur ser det ut i mål? Det är extremt många faktorer som ska klaffa någorlunda rätt för att jag ens fortfarande ska vara på banan men låt mig ändå ge en tänkbar ställning inför slutrundan och då är även många andra faktorer medräknade förutom det jag redan nämnt.
Henkel och Berger kommer att gå ut som etta och tvåa i någon ordning inom 10 sekunders marginal. Därefter kommer Neuner att köra ut som trea ett fåtal sekunder bakom. Gregorna och Mäkäräinen ligger runt 35 sekunder efter tillsammans med en av fransyskorna, troligen Dorin. Domracheva och Gössner ligger runt minuten efter, möjligen ligger Domracheva lite bättre till, alternativt att Gössner ligger 75 sekunder efter istället. Ekholm ligger också drygt minuten efter tillsammans med Brunet men efter Gössner.
På slutvarvet kommer de starka åkarna avancera och flera placeringar och min slutställning i dag blir följande. Jag bortser lite från mitt tilltänkta loppscenario här.
Magdalena Neuner
Andrea Henkel
Tora Berger
Darya Domracheva
Helena Ekholm
Kaisa Mäkäräinen
Teja Gregorin
Miriam Gössner
Marie Dorin
Kathrin Hitzer
Jag återkommer med mina spel samt eventuella värde. Måste införskaffa mig lite mat nu.
Följande användare gav Sharp$ för den här posten:
Senast redigerad av rovfisken666 den 2011-02-12 klockan 17:57.
Anledning: Ändrad topp 3
|