Visa ett inlägg
Gammal 2011-02-14, 00:07   #1
rovfisken666
Banned
 
Reg.datum: jan 2011
Ort: På hemlig ort
Inlägg: 348
Sharp$: 551

Rovfisken- nya regler-1102
Stats: 92 - 131 - 4
ROI: 99.28%
Vinstprocent: 41.00%

Standard

Lite allmänna tankar


När jag surfar runt på sharps.se kan jag ibland bli lite smått irriterad. Vad är det då som gör att den här irritationen infinner sig? Är det att sidan är dålig rent generellt eller är personerna här allmänt tråkiga? Nej! Det är av den enkla anledningen att det känns som vi alla här enbart vill framstå som stora spelexperter och synas och få beröm av andra. Jag ska ge lite exempel på vad jag menar samt hur jag tycker att vi istället borde agera.

Flertalet speldagböcker skrivs i första hand för att vi som skriver dessa verkar tro att just vi är den centrala punkten här på sharps.se. Samma sak gäller alla oss som har egna bloggar eller liknande sajter. Har vi inga läsare eller inte får den respons vi så gärna vill ha så är risken stor att vi lägger ner arbetet bara. Jag har sett det ett flertal gånger och kommer antagligen få se det i framtiden också.

Vi älskar också att skriva ett flertal rekar, gärna flera samma dag i olika ligor och med relativt fattig information. Vidare är vi överallt och berättar om vad vi har spelat och vad vi inte har spelat men hade tänkt spela. Vi kan även visa avundsjuka och älskar ibland att kritisera varandras spel.

Allting härleder till ett enda behov och det är att få synas, få vara den som alla ser upp till. Jag säger inte att det behovet är felaktigt men jag tror vi alla behöver tänka till både en och två gånger på hur vi bör agera och vara som "spelexperter". Enligt mig finns det tillräckligt med spelexperter i traditionell media som är fruktansvärt dåliga - av just samma anledning - det viktigaste är att få synas och kasta ur sig tips till höger och vänster.

Jag vill ge ett tips till oss alla här som jag själv försöker jobba med. Det är att jag ska vara min egen spelexpert och det är till mig själv som jag ska analysera och reka. Jag har min speldagbok i syftet att utveckla mig själv - även om jag är överlycklig ifall andra tycker det jag skriver är bra. Det är ju ett sidomål, det kan jag inte sticka under stol med.

Men jag tycker vi ska bygga från grunden och sen får resan visa vad slutresultatet blir. Vi är på tok för många som börjar i fel ände, nämligen att vi är de fullfjädrade spelexperterna som ska leverera bäst tips hela tiden, och ofta blir det bara pannkaka och ett avslutat användarkonto, en nerlagd blogg eller en dagbok som inte är rolig att skriva längre. Detta, enbart för att vi börjar i fel ände. Bygger vi grunden från början kommer också resan bli bättre och vi kommer inte ha samma behov av att synas, och det kommer med stor sannolikhet generera fler intressanta speldagböcker, bloggar eller vad det nu är.

De rekar som finns på sharps.se känns som jag skrev ovan väldigt fattiga många gånger och en del har säkert väldigt dålig statistik på sina rekar där. Jag har inte orkat gå igenom alla ännu men funderar på att göra det en dag, åtminstone ett par månader bakåt. Visst kan rekarna vara bra även om spelen inte alltid sitter, så fungerar det ju dessvärre. Men vad är syftet när vi skriver en rek? Jag tycker vi samtliga ska ställa oss den frågan. Mitt svar är att när jag väl har något extra bra att komma med, då skriver jag en rek som samtliga kan se utan att leta upp den specifika tråden först. Jag får även enorm prestationsångest kan jag säga när jag skriver en sådan rek, just för att jag inte vill delge något som inte är bra. Efteråt kan jag andas ut och känner mig nöjd, visst jag har fyra av fyra och jag vet att mitt fall kan komma där också. Jag är inte fullfjädrad på min resa men jag försöker att nå dit.

Min tanke är att när vi skriver rekar ska de också vara något extra bra, inte bara något som jag tror har ett litet värde, t ex min miss i dag på Juventus - Inter som jag analyserade fram till över 2.5 mål. Men aldrig att jag skulle skriva ner den som rek till 1.97, men hade den gett 3.20 så hade vi hamnat i ett annat läge.

Jag skriver inte ner detta för att jag ryggat spel som inte suttit eller är sur av annan anledning, men jag har märkt att det kastas ut saker till höger och vänster. Så på samma sätt som vi försöker öka kvalitén i vanliga trådar med lite synpunkter och information varför vi har gjort våra spel, så tycker jag vi kan öka kvalitén på andra områden här på sajten också.

Jag började skriva detta när jag såg att en helt ny medlem skriver en rek det första han gör, inget fel med det men det tar tid att bygga upp ett förtroende eller status. Jag är själv den som kastade in en rek relativt tidigt och det är ett av få sätt att bygga upp sin användarkaraktär på sajten, för vi måste synas för att få vara med i gemenskapen. Jag har mitt sätt att synas på, både på gott och ont antar jag men sådan är jag.

Sen vill jag även att topplistan av flest gjorda rekar ska tas bort då det är en lista som är helt irrelevant. Låt oss istället ha en lista med högst ROI i rekarna som gjorts eller liknande, det ger mycket mer att kolla in.

Tillsammans kan vi göra den här sidan till något väldigt bra, förvisso är den väldigt bra redan och jag trivs här. Men jag tycker vi medlemmar kan öka kraven på oss själva, speciellt när vi enbart skriver i syftet att någon annan ska läsa det.

Kanske vi borde ha två olika "rektrådar", en där vi skriver ner våra normala rekar och en där vi lägger in rekar när vi verkligen har något extra bra att flagga med.

Ordet är fritt ifall någon nu orkat läsa igen det här. Vad har ni för synpunkter på ovan och finns det andra saker som vi tillsammans kan jobba med för att utvecklas både som spelare, spelexperter och gruppmedlemmar? För jag tror att vi alla vill ha en trivsam plats att hänga på och samtidigt dela med oss av det vi har att bjuda på.

Kanske var jag bara uttråkad för att mitt internet inte fungerar som det ska - och av den anledningen började skriva ner det här. Men ingen blev världsmästare utan ett hårt arbete bakom.
Följande användare gav Sharp$ för den här posten:
Chrille123 (+2)
rovfisken666 är inte uppkopplad   Ge poäng