Vad vissa inte förstår med betfair också är ju att det handlar om totala nettovinsten på marknaden, inget med hur mycket jag omsätter.
T.ex en match som Inter-Bayern idag. Där man kansker förväntar sig att oddsen rör sig inom ett lite spann för Inter. 2.48/2.50 nu- Där kan jag ta 10K på Inter nu, laya den när den gått ner lite, sen ta 10 nya lakan på inter, laya den igen,, om och om igen hur nu min stategi är. Kanske omsätter 500.000 på matchen tillslut men hamnar på en nettovinst på 50 kronor. Då betalar jag ju komisson på de 50 kronorna (dvs mindre än den som satsar en hundralapp rakt av) . Hur jag t.ex skulle kunna trada den hos asienbookies och göra vinster på ett odds som bara rör sig 0.02-0.04 inom mindre tidsramar förstår jag inte, men jag är villig att lära mig. Mer trading på forumet.
20% Premium charge drabbar ju i 99.9% av fallen just traders. Pga av att de omsätter enorma pengar men betalar väldigt liten del komission. En spelare/bettare/gambler som låter spelen löpa och inte plockar hem massor av småvinster utan i mer klassisk stil har vinster eller förluster drabbas aldrig av premium charge, utan får med tiden bara rabatt på sin komission.
Nu vill jag inte försvara premium charge på något sätt, det är sjukt sniket av betfair att extraskatta duktiga aktörer, men det är inte riktigt så illa som det låter.
Men de är trots allt som alla andra bolag, vinnande spelare är ett stort problem för dem med. Alla pengar som tas ut från betfair är pengar som i slutändan hade hamnat i deras ficka i form av komission eller pc annars, så gå inte på deras lögner om att de gillar vinnare.
EDIT: Skall tilläggas att jag oerhört sällan använder betfair just för att lägga spel. När vi handlar om att just bara rygga någon eller lägga ett spel så ligger alltid asienbok eller någon eurobookie över vad bf ger efter komission.
EDIT2: Någon säljer en 100.000 post på Inter medans jag skriver här och puttar upp oddset rejält. Där missa man en fin trade, alternativt kom undan med blotta förskräckelsen