Visa ett inlägg
Gammal 2011-02-24, 02:08   #82
rovfisken666
Banned

Reg.datum: jan 2011
Sharp$: 551

Rovfisken- nya regler-1102
Stats: 92 - 131 - 4
ROI: 99.28%
Vinstprocent: 41.00%

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Soap Visa inlägg
Här kommer lite konstruktiv (som jag ser det) kritik från en utomstående på några av gårdagens spel från din sida.

För det första så kan det vara värt att poängtera att du och jag har helt olika spelstil. Jag förlitar mig allt som oftast på några få bankers under en helg eller matchdag med många spel, samt en del mindre sidospel med klart mindre insats. Jag tycker att statistik, skador och form är av yttersta vikt samt spelar nästan aldrig på att en match kryssar.
Jag tackar för ditt inlägg och ska redogöra lite för hur jag såg på det hela samt hur jag värderar normalt. Jag ska även förklara lite i varför informationen är fattig vad gäller mina spel här. Jag vill ha färre matcher per dag men jag går igenom en mängd matcher och kapar efterhand men vissa dagar känner jag att jag inte vill avstå värde - som jag ser det. Samtidigt vill jag vara relativt bred fortfarande för att på sikt bli smal. Jag vill hitta det stabila och vinnande vägvalet helt enkelt. Jag är beredd på att allt inte går bra men inte att allt ska gå dåligt. Variansen finns där helt klart. jag gör uppföljningar och försöker se var jag hamnar snett och om jag är fel ute i mina analyser.

Som jag sagt tidigare så värderar jag in skador och andra orsaker till att spelare saknas av runt 5% bara. Det är målvakter och eventuellt en enorm anfallare som värderas högre. Annars tycker jag inte det har så stor betydelse rent allmänt. En del lag kan säkert gå ner sig mentalt ( t ex när Foppa slutade i Colorado- igen) men normalt så är detta av väldigt liten betydelse. Hur laget mår mentalt är mycket mer avgörande men det är väldigt svårt att veta för bilden målas alltid upp som att den mentala hälsan är bra i ett lag - för de vill inte ge motståndarna några gratispoäng. Den största fienden i en match är hur man uppfattar motståndarna och inte hur bra dessa är. Du presterar också (enklare) på topp ju jämnare en match faktiskt är på förhand. Underskattning och överskattning gör att man oftare underpresterar faktiskt.

Jag kommer säkert lägga om min "taktik" vad gäller urval av matcher samt vilka insatser dessa ska ha men samtidigt kan jag inte blunda helt för att det gått bra under drygt 1½ månad med att ha ett stort antal matcher. Dock tror jag att det ökat på senare tiden. Sen gillar jag inte att spela kryss själv heller av den anledningen att det är mentalt jobbigt - åtminstone när du följer en match. Men ser jag ett bättre värde i krysset spelar jag hellre det.

I min tråd här så har jag satt upp regler att jag ska skriva lite om matchen för min egen skull så att jag enklare kan följa upp det. Jag har mängder med tankar och information i mitt huvud som ibland även kommer ner på papper. Dock går det inte att få ner allt här om en match. Då har jag valt att dra linjen i att när jag gör en rek så tar jag med all väsentlig information så att andra kan ta till sig det medan vid vanliga matcher (halvrekar) så skriver jag ytligt om matchen - då jag vill följa upp det på ett enklare sätt. Så det som står här är oftast av inget eller litet värde för övriga, det är jag väl medveten om. Av den anledningen funderar jag som sagt på att skriva mer om en match varje dag som jag kallar dagen spel där det blir mer som en "riktig" rek.

viktiga faktorer: statistik (både formmässigt och över säsongen samt inbördes möten en längre tid bakåt), mental hälsa, momentum
mindre viktiga faktorer: skador, avstängningar: skiftande av cup o turnering

det är så jag ser det.

Citat:
Rushden & Diamonds - Eastbourne Borough

Innan matchen är EB näst sämst i the Conference på bortamatcher, utöver att de är seriejumbo. Du skriver inget om skador hos något av lagen - såvida detta inte är info du utelämnar i din inför analys? Vidare skriver du att "Det skiljer lite mellan lagen"... vad syftar du på då? R&D är serieåtta inför denna match. EB har två kryss och tre förluster på sina senaste fem. De två senaste mötena lagen emellan innan gårdagen har slutat med 2-0 till hemmalaget. EB har släppt in 74 mål säsongen 10/11, en marginal på 10 till det näst sämsta laget Altrincham FC.

Nog för att ditt bet gick åt skogen i 90e minuten, men pre-game ser jag inget som talar för ditt spel, bortsett från ev. skadelägen.
Jag ska förklara lite i hur jag tänkte här. Jag är medveten om att EB är sist i tabellen samt är näst sämst på bortaplan. Dock är det på slutet som de rasat ihop helt - vilket är en viktig faktor. Dock får de en poäng (visserligen hemma mot Histon) senast men jag väger in att den här poängen är av betydelse rent mentalt efter att ha förlorat 11 raka seriematcher varav de nio senaste av dessa varit med två mål eller mer (förutom vid ett tillfälle). hade de förlorat mot Histon hade jag inte sett något värde. På bortaplan har de tagit poäng eller endast förlorat med uddamålet 7 av 15 gånger. Tack vare poängen senast så anser jag att det kan vara en vändning in i en positiv trend där de inte får 6-1 i baken som senaste matchen borta. De borde även ha slagit ner sig helt efter den matchen och börjat bygga upp på nytt och poängen mot Histon ger de nytt hopp.

R&D har sju vinter samt åtta matcher där de tappat poäng på hemmaplan. Fyra av vinsterna var med uddamålet. Det är alltså 3 av 15 matcher som du vunnit med två mål eller mer som krävs här. Samtidigt har de fyra poäng på de fem senaste hemmamatcherna. De kommer med en 0-2 förlust på hemmaplan och väger jag ihop allt detta så anser jag att runt 60-65% av matcherna så antingen vinner Eastbourne, eller spelar de lika alternativt förlorar med ett mål mot R&D som förutsättningarna är nu. Möjligen är jag fel i min analys här men det är vad jag baserat detta på.

Citat:
Aberdeen - Hamilton Academical
Här lägger du en insats på 6/10 ("-Standardbet med skaplig edge") på SPLs nästa sämsta bortalag som förlorat fem av sina senaste sex matcher. De tre senaste mötena lagen emellan har alla slutat med vinst för Abderdeen. Ett lag som i matchen dessförinnan hade två skadade ur ordinarie startelva men ändå pulveriserar fjärdeplacerade Kilmarnock. Jag hittar inte den skapliga edgen i din inför motivering.
Min insats här är för hög och det skrev jag redan innan, den är jag inte nöjd med. Men jag står fast vid att det även finns värde här om än mindre. Jag är fullt medveten om att Hamilton kommer att gå mållöst från runt 50% av matcherna här. Men de kommer också göra mål i runt hälften av dessa matcher. Sen är de relativt målsnåla bakåt även om de har snittat två insläppta. Men i 5 av 12 matcher på bortaplan har de tagit poäng. jag är medveten om att de flesta av dessa kom tidigare på säsongen. Men det kändes lite som antingen tar de poäng eller förlorar de med ett par mål. Dock ifall de endast förlorar med ett så får jag tillbaka halva insatsen.

Aberdeen har ingen strålande statistik och har endast vunnit var tredje match på hemmaplan. Senast vann de dock med 5-0 och det kan ge två utslag som jag ser det. Antingen är de enormt taggade och är i ett längre momentum och vinner med liknande siffror i dag eller så går de ut och känner att "vad skönt vi ska möta jumbon idag" även om de kan låtsas vara taggade i omklädningsrummet. Men risken för underprestation ser jag som stor här. Hade de haft tre raka segrar med 3-0 3-1 och 5-0 hade läget varit annorlunda, men de är ett mittenlag på undre halvan och av en viss anledning.

Det fanns antagligen bättre spel här såsom under 2.5 eller resultatspel på 0-0 och 1-1 men det hamnar på ett spel med mindre värde än vad min insats gör gällande och det är jag besviken på mig själv.

Citat:
Viking - Esbjerg

Varför spelar du över 3.5 när rekaren kör på över 2.5? Hittade du egen info som talade för över 3.5 ist? Isf: varför skrev du inte den i dagens tråden och tipsade oss andra?
Hittar ingen motivering till det högre spelet i din db. Egna analyser i all ära men detta känns - utifrån - som ett rent impulsbet.
Jag går enbart på vad icash skrev och det jag utläste här var att det kunde lika gärna sluta 2-5 som 1-2 och får jag då 2.8 istället för 1.8 så tar jag det på över 3.5 faktiskt.

Citat:
AFC Bournemouth - Sheffield Wednesday

"Matchen gav mig dåliga vibbar i går"... ? All statistik jag och Vlad öste ut talade för en hemmavinst. Var det någon sorts magkänsla att AFC B inte skulle prestera? Jag hittade noll info som talade till Wednesdays fördel utöver Ben Williamsons skada.

Att du sedan lägger 6/10 i Skottska matchen mellan Aberdeen och Hamilton men bara 4/10 på matchen ovan är för mig fullkomligt obegripligt med all info fanns att tillgå samt båda lagens form.
Jag kunde se ett liknande mönster som Newcastle har (min favoritklubb) och det är att de blandar och ger med sina resultat. Från vinst med 6-2 till förlust med 5-1 t ex. Det är just de sju raka förlusterna på bortaplan som till sist gör att jag likväl väljer spel här men det fanns mycket känsla för att detta kan sluta 1-4 också. De tog dock 13 poäng på deras åtta första bortamatcher. Samtidigt har de fyra segrar och två likamatcher på sina sex senaste hemma så allt detta avslöjar att de är absolut inget dåligt lag. Varför skiljer det så mycket mellan hemma och borta just nu? Jag blev osäker men väljer likväl att rygga. Jag analyserade inte matchen lika mycket som mina egna spel och hängde på tåget så Bournemouth ändå verkar vinna sina matcher om än bara med uddamålet.

Min stora svaghet kan vara att jag ibland blir väl subjektiv i hur jag analyserar en match. Ibland snöar jag in på ett spår och sen kan jag se mycket av den statistiken som finns framför mig som övervägande åt "rätt hålL". Dock försöker jag hela tiden se vad som talar för det andra hållet och då jag väger allt i en vågskål som är halvt trasig så blir antagligen värderingarna på en del matcher fel då jag har ett stort antal i vågskålen - även om jag rengör den emellan.

Då allting är tidskrävande, dels från att leta spelobjekt, att få in dem i sitt sheet samt att skriva om dessa i speldagboken så väljer jag att lägga minst tid på texten här. Detta för att jag vet ungefär hur mina tankegångar gått om matchen samma dag när jag gör en kort analys om jag är nöjd med spelet eller inte. Dock kan även jag vara ute och snurra ifall jag går tillbaka i tiden och försöker få ut något av texten men det är inte tanken som det ser ut nu. Minskar jag ner antalet spel kommer texten att öka markant också.

Jag tackar åter igen för dina kommentarer och jag hoppas att mina svar inte blev för långa och luddiga men det är mycket tankar som flyger genom mitt huvud när jag analyserar en match. Jag får se det som en dålig dag detta och se ifall det upprepar sig igen men några justeringar har redan gjorts.
rovfisken666 är inte uppkopplad   Ge poäng