Citat:
Ursprungligen postat av Redbull
Intressant. Är riktigt sugen på att rygga men måste fråga: Är det inte bättre för hörnspel att lag kör med en rak 4-4-2 uppställning? Anfalla med renodlade yttrar? Komma på kanten och slå inlägg som antigen styrs ut av back eller målvakt vid inlägg. Ett 4-3-3 system brukar innebära ett mer centralt spel och då får man hoppas på många avslut (skott) som styrs ut av målvakt alternativt back. Är jag helt fel ute i mitt resonemang? Övertyga mig 
|
Jag tror inte du behöver stirra dig blind på siffrorna här, ta tottenham som exempel. Skapar mängder av hörnor och spelar oftast 4-4-1-1 eller 4-5-1 eller vad man ska kalla det. Arsenal skapar mängder och spelar snarare 4-2-3-1 och Aston Villa skapar i sitt 4-4-2.
Rätt material på rätt plats bäddar för hörnor. PSV har Lens och Dzudzak på kanterna och Toivonen centralt som tar avslut. På det har de Berg som spets allt som oftast och de anfaller från alla håll. Rangers kommer pack ihop det centralt och låta PSV gå på kanterna då Rangers bör ha ett övertag i inläggsspelet. Bör kunna bli många rensningar till hörnor då Rangers inte lär vara så rädda för fasta situationer.