Citat:
Ursprungligen postat av staffanchamp
RobinD
Varför skulle snittoddset bli missvisande? Det du gör när du bokar är att placera en mindre insats (risk) till ett högre odds. Kan du räkna ett odds?
1180/180 = 6.5555556
1180/1000 = 1.18
Hej igen ja jag trodde att jag kunde det någorlunda i alla fall, för mig är det ett annat sätt att uttrycka sannorlikheten (i procent) i decimalform
Hur jag räknar inverterat är jag total kass på hjälpte inte att googla 
men din lilla förklaring här ovan kanske får ett litet liljeholmens att tända.
Skall försöka med ett par övningar så kanske jag lär mig annars tar jag mig friheten att kolla med dig
Vad beträffande missvisande odds.
Om man vill få fram snittoddset på lagda spel så känns det som om det blir missvisande men ska inte grotta in mig i det känns lite som att jag är ute på gung fly nu. Ställde den frågan därför att jag skall lägga in en hel del spel för att få fram olika stats, och ville fråga innan jag bara skrev in hej villt.
Tack för att du tar dig tid och svarar uppskattas enormt 
|
No probs, shoot!
Ja visst du kommer få ett högt snittodds på dina lagda spel om du backar ett och bokar ett vad per objekt när du grönar ut. Men det kvittar, det du isf ska räkna är väl det effektiva oddset på dina vinster i detta exempel ovan:
Back Lag A: 1000 * 2.66 = 2660 - 1180 = 1660 om Lag A vinner.
Din bokning är ju inte en hedge utan endast att du sålde av risken på spelet. Eftersom du bokar samma insats som backade Lag A med så får du ju dra av risken på 180 på nettot om Lag A vinner; alltså 1480 blir det netto om Lag A vinner.
Om Lag A skulle misslyckas med att vinna går du alltså break even genom att bokningen ger dig 1000 sek och backningen kostade 1000.
Alltså har du omsatt 1180 för att få ett netto på 1460 så det effektiva oddset för utfallet att Lag A ska vinna är 2.237 om inte jag är trött efter en halv natts cappning.
Däremot bör man säkert ta hänsyn till de andra två utfallen, vilket jag inte är säker på hur man gör eftersom jag inte tradar seriöst.