Visa ett inlägg
Gammal 2011-05-10, 22:52   #4
KP
Sharpest
 
KPs avatar
 
Reg.datum: dec 2009
Ort: Kebnekaise
Inlägg: 5 830
Sharp$: 45582
Standard

http://media.svenskaspel.se/sv/2011/...stutbetalning/

Citat:
Svenska Spel inför nya rutiner vid vinstutbetalning
2011-03-14 | Taggar: rutiner, Spelkort, Spelkortet, Svenska Spel, vinster, vinstutbetalning

Nu på onsdag den 16 mars införs nya rutiner i samband med vinstutbetalning hos Svenska Spels cirka 2 700 spelombud. De nya bestämmelserna ger en ökad tydlighet gentemot kunden och förenklar hanteringen av kvitton för ombuden.

– Det handlar om en justering i hanteringen av vinstkontroll så att vi i alla lägen och situationer säkerställer att vinster utbetalas korrekt, säger Jan Svensson, chef för spel- och ombudsansvar på Svenska Spel.

De förändringsbehov som Svenska Spel har identifierat handlar framför allt om att vinnarkommunikationen på kvitton och på terminalernas kundskärm kan bli tydligare.

Förutom risken för misstag har även bedrägerier mot kund konstaterats vid några tillfällen på senare år. De viktigaste ändringar som nu görs handlar därför om en tydligare vinstinformation i form av en grattismeddelande på kundskärmen samt en kort melodi. Alla kvitton ska framöver lämnas tillbaka till kunden, inklusive ett nytt totalkvitto med kundens transaktioner och vinstspecifikationer som automatiskt genereras när kundens affärer avslutas. Några av ändringarna har tillkommit efter önskemål från ombuden.

Från och med onsdag kommer även ID-handling begäras av kunden och registreras vid utbetalning av en så kallad mellanvinst (1 001- 20 000 kr). Vid vinst på över 20 000 kr kommer terminalen automatiskt att låsas och åter öppnas först när ombudet kontaktat Svenska Spel och Svenska Spel har fått kontakt med kunden.

– På så vis stärker vi säkerheten för kund och får dessutom en bra spårbarhet av vinstutbetalningar och ett bättre utredningsunderlag om misstag uppstår eller om det finns misstanke om oegentligheter, säger Jan Svensson.

Samtliga förändringar som genomförs den 16 mars:

Tydligare vinstinformation genom ett grattismeddelande i kundskärmen samt en kort melodi.
Mellanvinst höjs till 20 000 kronor (tidigare 10 000 kr). Det innebär att ombudet kan betala ut vinster upp till 20 000 kr om möjlighet finns.
Vid utbetalning av mellanvinst (1 001-20 000 kr) ska ID-handling begäras av kunden och registreras. Om spelet är registrerat med Spelkort kan endast innehavaren av Spelkortet hämta ut vinsten.
Vid högvinst (över 20 000 kr) kommer ombudsterminalen att låsas. Ombudet behöver då kontakta Svenska Spel enligt ny rutin. Svenska Spel öppnar terminalen då kontakt med kunden har upprättats.
Alla kvitton ska lämnas tillbaka till kunden efter vinstutbetalning.
Det nya totalkvittot, som visar en kunds samtliga transaktioner och vinstspecifikationer, skrivs ut automatiskt när kunden avslutas.
Utbyteskvittot tas bort. Om man spelat flerdragningsspel och det återstår dragningar på spelkvittot får kunden efter vinstkontroll tillbaka samma kvitto samt eventuell vinst av ombudet.
Hos spelombud ska vinstkontroll av lotter göras i terminalen direkt när kunden finns vid kassan.

För ytterligare information, kontakta:

Jan Svensson, chef Spel- och ombudsansvar Svenska Spel, 0498-26 39 50.

Johan Tisell, presschef Svenska Spel, 070-322 55 21.
KP är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat