Citat:
Ursprungligen postat av Pro_Patria
Skriver nästan under på allt du skriver faktiskt. Men samtidigt så får mig veterligen även utslagna länder rösta i finalen (kan dock ha fel här!) sedan oavsett vad, bosniska är ett språk som är väldigt väldigt likt slovenskan,kroatiskan,serbiskan,makedonskan men även ryskan och samtliga språk man talar i östeuropa. Sedan detta i kombination med att man har en enorm diaspora i väst (vilket serbien inte har) borde göra att han plockar en hel del röster.
Sedan precis som du säger, vissa fick upp ögonen för honom redan 1999 när han sjöng med den där fransyskan och så pjåkig placering var det väl ändå inte då, topp 10?
Han skrev väl dessutom Haris låt för några år sedan som faktiskt placerade sig som 3:a....Bästa bosniska placeringen någonsin.
Definitivt så kan han prestera bättre, är helt med dig på detta med.
Skall bli intressant men tror på en topp 5!
|
Du har helt rätt men jag menade mer att ju fler länder från forna Jugoslavien desto fler att slåss mot om poängen. Blir det bara Bosnien och Serbien så blir det högre poäng från Slovenien, Makedonien och Kroatien men kommer Slovenien och Makedonien också vidare så blir det mindre.
Men som du skriver så är det stor diaspora (och nu när Turkiet och Albanien inte gick vidare som också har stor diaspora blir det bättre) och det kan Bosnien verkligen tjäna på.
Forna Sovjetstater har en tendens att mest fokusera på sina forna bröder än jugoslaverna men jag har gärna fel.
Och "Lejla" är klart den bästa låten som BiH tävlat med. Den där Dino kan skapa magi han. Nej, nu blev jag för nostalgisk. Kan finnas ett par fem-sex-sju låtar i tävlingen som är för "bra" jämfört med Dinos låt och därför höjer jag varningens finger om att topp-5 inte känns så givet för min del. Men tur vi har lite olika åsikter i alla fall!