Analysera målsnitt för totaler
Jag har hittills under en 6-veckorsperiod spelat väldigt mycket totaler (över/under antal mål) och min vinstprocent ligger på 56% efter runt 200 spel. Jag anser att jag fortfarande är en rookie och skulle vilja bli bättre.
Det jag i dagsläget kollar är hur mycket mål lagen producerar och släpper in, formen samt historik. Jag vet att skadeläget och andra faktorer är viktiga, men låt oss enbart fokusera på den statistiska delen. Nu är det ingen raketforskning att komma fram till att om Lag A producerar 3.44 mål per match och Lag B släpper in 3.11 mål per match att den förmodligen kommer slutar över 2.5 mål. Det är desto svårare att analysera en match där ligans målfarligaste lag möter ligans tätaste försvar.
Hur mycket fokus bör man lägga på målproduktionssnittet och hur mycket bör man lägga på insläppta? Är det 50/50? Om två bottenlag som möter varandra har usel målproduktion och många insäppta mål, kommer matchen att bli målrik p.g.a. usla försvaren eller målsnål p.g.a. usla anfallen?
Jag har även tänkt mig att kanske använda poissonfördelning för att själv beräkna vad de "korrekta" oddsen bör vara och välja korrekt lina. För att beräkna det, behöver jag ett väntevärde som i det här fallet målsnittet. Jag har testat att köra enbart målproduktionssnittet och jämfört med olika bookies och det är inte alltid jag får liknande odds. Jag tar matchen Fulham - Arsenal som exempel som spelas senare idag.
Fulham: 1.56 mål/hemmamatch
Arsenal: 2.06 mål/bortamatch
Snitt: 3.62
Genom poissonfördelning får jag:
Över 2.5: 1.427
Under 2.5: 3.342
Bet365 har följande odds:
Över 2.5: 1.825
Under 2.5: 2.075
Detta känns lite fel om inte bet365 gjort fel med sin beräkning. Om jag istället tar insläppta mål får jag följande siffror:
Fulham: 1.17 insläppta/hemmamatch
Arsenal: 1.44 insläppta/bortamatch
Snitt: 2.61
Genom poissonfördelning får jag:
Över 2.5: 2.066
Under 2.5: 1.938
Det är lite närmre, dock verkar underspel fortfarande favorit även om alla bookies tycker tvärtom. Vad är det alla bookies har tagit ställning till som jag inte gjort?
Följande användare gav Sharp$ för den här posten:
|