Datum: 2012-03-06
Tid: 19:00
Sport: Ishockey
Land: Sverige
Liga: Elitserien
Match: Djurgårdens IF VINNARE GRUNDSERIEN -
Period: ft
Spel: Djurgårdens IF VINNARE GRUNDSERIEN
Insats: 100
Odds: 14
Bolag: Svenska Spel
Motivering:
Första spelet i dagboken blir ett säsongsspel på Elitserien.
DIF ska enligt mig vara en av favoriterna att vinna både grundserie och SM-guldet. Jag anser att de har störst chanser till att ta hem grundserien och därav väljer jag detta spel.
Här lyder min "motivering":
Djurgårdens IF
Djurgårdens IF, klubben som vunnit flest svenska mästerskap i hockey.
Förra säsongen placerade man sig på 6:e-plats i grundserien och åkte ut i kvartsfinal mot Luleå efter 3-4 i matcher.
Det var ingen höjdarsäsong för DIF, som i början av säsongen tappade veteranbacken och kaptenen
Marcus Ragnarsson, en sådan spelare som inte går att ersätta. En annan viktig kugge i Djurgårdens lagbygge var
Nils Ekman. Nisse drabbades väldigt tragiskt av en stroke i slutet av December, vilket kan vara slutet för hans karriär. Han kommer inte tillbaka denna säsong, det står väl väldigt klart. Man tappar även
Nichlas Falk som hade ett stort djurgårds-hjärta.
Men det finns fortfarande gott om härförare i DIF:
-
Marcus Nilson, som hade en nästintill magisk säsong 09/10, lite trögare förra säsongen 10/11, men kommer han igång i år igen så kommer det betyda oerhört mycket. Det är en spets-spelare.
-
Jimmie Ölvestad fick en nytändning förrförra säsongen när Hardy Nilsson var tillbaka i båset och gjorde sin bästa säsong i karriären. Ger alltid allt han har och är oerhört tung att möta. Har börjat producera poäng nu med.
-
Kristofer Ottosson är en riktig trotjänare som älskar sitt lag. Väldigt skicklig tvåvägscenter som visserligen börjar bli till åren.
-
Mathias Tjärnqvist hade en riktigt bra säsong i fjol, kommer förmodligen att vara Elitseriens bästa spelare framför mål. Grym på att styra puckar och vara "a pain in the ass" för målvakterna.
-
Christian "Fimpen" Eklund är en trotjänare som alltid ger allt, kommer till jobbet varje dag utan att gnälla även fast han får brunka i en 4:e-kedja.
Man byter upp sig på både målvaktssidan och backsidan då målvakts-succén från förrförra året,
Gustaf Wesslau, kommer tillbaka efter att ha testat lyckan i AHL. "Wesslan" som hade ett magiskt slutspel i DIF 09/10.
Man har lyckats göra en tung värvning i en hemvändare,
Daniel Tjärnqvist. Efter besök i både NHL och KHL har "Tjärna" hittat hem, och denne man kommer nog säkerligen att vara top 3-back i Elitserien.
Man har även värvat hem
Kyle Klubertanz som spelade i föreningen säsong 09/10.
Det råder inga tvivel om att Djurgården kommer att ha en riktigt bra backuppsättning. Den är just nu på pappret, bästa offensiva backuppsättningen i Elitserien.
Defensivt har man nu en, elitserie-mått mätt, bra målvakt att förlita sig på vilket man inte hade under förra säsongs grundserie.
På forwardsidan saknas lite spets, men de har en riktigt bra bredd. Supertalangen
Mika Zibanejad förväntas ta nästa steg i utvecklingen, passa på att njuta av honom, för nästa år lär han vara förlorad till NHL. Likadant med
Patrick Cehlin som visserligen har stannat av i utvecklingen lite grann, men som säkerligen kommer att få testa på hur det är att spela "over there" nästa säsong.
Samt att Hardy i båset gillar ett starkt och hårt jobbande kollektiv där alla är lika värda, så han förespråkar bredd före spets, vilket han nu har fått.
Sammanfattning:
Detta lag ska, i varje fall på pappret, räcka väldigt långt. DIF med starkaste backuppsättningen offensivt, de kommer förmodligen att ha det även när de andra lagen har spikat sina trupper.
Man har en riktigt bra bredd på forwardsidan med unga talanger och trotjänare som Ölvestad och Ottosson.
De vet vart de har sin coach Hardy, en mycket rutinerad och smart tränare som kan pressa ut det där lilla extra av sitt manskap. En riktigt vinnarskalle som kommer att bygga ett lag som jag tror är med och slåss uppe i toppen.
Jag sätter ett litet frågetecken på målvaktssidan och Wesslau. Han kommer från en relativt misslyckad säsong i AHL och har spelat på liten rink nu i en säsong. Visserligen så kommer det förmodligen inte att ta lång tid alls innan han anpassar sig till den stora rinken och det svenska spelet, men jag är osäker på hur han kan prestera efter en dålig säsong samt att han nu har höga förväntningar på sig från säsongen 09/10..
Backup-målisen Tim Sandberg fick testa på 2 matcher i DIF förra säsongen, 33 matcher i allsvenska laget Sundsvall. Osäker backup enligt mig.