Visa ett inlägg
Gammal 2011-07-21, 16:06   #367
rico

ricos avatar

Reg.datum: apr 2010
Sharp$: 499

Sharps.se VM-tävling 2014
Stats: 1 - 0 - 0
ROI: 183.30%
Vinstprocent: 100.00%

Standard

Det är ju en klassiker att sjukskriva sig på semestern och spara en semestervecka till vinterresan. jag trodde alla gjorde det?
Om inte något drastiskt hänt nyligen i arbetsrätten så gäller väl det vanliga att man torskar 1 karensdag och sedan utgår sjuklön i en vecka, dvs ytterligare fyra arbetsdagar (om man har fem dagars arbetsvecka). Du behöver inget läkarintyg för första sjukveckan(om du inte nu har slavdrivare till arbetsgivare, har man varit sjukskriven vid många tillfällen senaste tiden tror jag de faktiskt kan efterfråga läkarintyg vid specialfall).

Låt säga att du är sjuk en vecka(fem arbetsdagar) så sparas dina 5 semesterdagar, beroende på era interna överenskommelser kan du bli tvungen att ta ut dessa innan nästa års avräkning. Ni kan ha regler om att man endast kan spara tex 5 semesterdagar/år.

Man är väl lagstadgat tvungen att va ledig 4 veckor under ett år har jag för mig. Nåja, skulle du välja att INTE ta ut dina 5 sparade (sjuk)semesterdagar så kommer dom omräknas till cash vid nästa avräkningstillfälle, alltså får du 5 arbetsdagar + semesterlön utbetalade tillsammans med aprillönen(vanligtvis). Kan vara skönt när det rasslar till ordentligt på lönekontot på våren
Följande användare gav Sharp$ för den här posten:
linusjkpg (+1)
rico är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat