Div 4 Småland Elit Östra: Älmeboda/Linneryd - BAIF
Tycker jag hittat ett bra spel i denna serie även denna helgen. På lördag 24 möts Älmeboda/Linneryd och Bergkvara AIF i näst sista omgången.
Nordicbet erbjuder oddset 3 på bortaseger (BAIF) och 1,70 på hemmaseger.
Jag tycker att mycket talar för minst en pinne för bortalaget och oddset 3 för BAIF-seger känns mycket lockande.
Varför?
BAIFs form är mer än bra; 7 segrar på de senaste 8 matcherna. Då har man ändå mött de två lag som ligger i topp. Enda förlusten på dessa åtta matcher var hemma mot Högsby. I den matchen hade BAIF två solklara lägen som "normalt" varit mål. Högsby vann matchen med ett slumpmål; långskott som tar på en back och ändrar riktning, målvakten halkar i det blöta gräset och bollen skruvar sig sakta in vid bortre stolpen. Men, även sådana mål räknas. Sett till hela matchen var dock BAIF värda minst en pinne.
BAIF ställer, så vitt jag vet, upp med starkast möjliga lag. Mittfältsmotorn Jesper Blomberg-Ternow är tillbaka efter avstängning och den kanske viktigaste spelaren Jon Björklund är tillbaka efter familjeangelägenheter (läs bröllop). Björklund tar hand om de flesta frisparkarna på offensiv planhalva och är en skicklig framspelare samt även bollhållare och markvinnare. Hans spelstil genererar även en hel del frisparkar inom 20-30 meter från mål vilket kan avgöra en förväntad tät match.
Hemmalaget ligger på 6: e plats med 34 poäng och bortalaget på 3:e med 38 poäng. Vid hemmavinst har laget en bra chans att knipa en positiv kvalplats och vid bortavinst har det laget en möjlighet att rentav bli direktuppflyttade. Så matchen är viktig för bägge lagen och motivation saknas inte.
Min slutsats är alltså att med hänvisning till BAIFs hysteriska form och att de ställer upp klart förstärkta jämfört med flera av de tidigare matcherna plus att de visat stark moral i avgörande lägen så är 3 för bortaseger klart intressant.
Kanske även 1,80 för X2 kan vara av intresse.
|