Följande singel spelas i ukrainska Vyscha Liga:
Metalurg Donetsk-Karpaty 1 2.50@Ladbrokes
Jag förstår inte det höga oddset på Metalurg Donetsk och med dagens förutsättningar förstår jag det än mindre. Det känns därför självklart för mig att spela den raka 1:an.
Ligaåttan Metalurg Donetsk (10 4 1 5 10-13 13) började säsongen på ett miserabelt sätt. De fyra senaste matcherna i liga och cup har däremot resulterat i vinster. Senast i cupen blev det vinst borta mot ligakollegorna Tavriya (7:a i Vyscha Liga) med 2-0. Före det har det blivit vinster i ligaspelet mot i tur och ordning Oleksandria (3-1 h), Obolon (1-0 b) och Volyn (2-0 b). Vi talar inte om några topplag men det är ju inte heller den här upplagan av Karpaty. Metalurg ska/bör tillhöra den bättre hälften av lagen i Vyscha Liga. 0-0 mot suveränerna Dynamo Kiev visar också att laget inte är så dåligt. Statistiken talar också för Metalurg Donetsk då man har fem raka vinster i liga och cup hemma i Donetsk mot just Karpaty. Enligt de sidor jag har varit inne och tittat på ska laget inte ha några avstängningar och på skadefronten ser det också ljust ut. Vi talar om ett internationellt lag som utöver de inhemska spelarna har spelare från Portugal, Brasilien, Armenien, Serbien, Mali och Bulgarien. Det har inte blivit så många mål men målskyttet är utspritt på en mängd spelare. Mest namnkunnig är nog anfallaren Traoré som har hyfsade meriter från bl.a. den ryska högstaligan.
Karpaty (15:e) gjorde bra ifrån sig förra säsongen men nu efter tio omgångar ligger laget i botten av tabellen (10 1 4 5 7-13 7). På bortaplan är man utan vinst så här långt (5 0 2 3 3-7 2). Två kryss har det blivit på slutet men de två poängen har tagits mot bottenlagen Oleksandria (1-1 b) och Obolon (0-0 h). En vinst på tio matcher är i vilket fall som helst mycket svagt. I cupen förra veckan lyckades men emellertid vinna med 1-0 mot Poltava. Man ska hursomhelst inte dra för stora växlar av den segern då Poltava är ett mediokert lag från andraligan. I den senaste ligamatchen mot Obolon drabbades laget av en utvisning och ett antal varningar villket ledde till att tre spelare nu är avstängda till dagens drabbning. Mittbacken Artem Fedetskiy (8/0), mittfältaren Oleg Golodyuk (7/0) och brasseanfallaren William Batista (4/1 ligamål) är därför inte med i kvällens match mot Metalurg Donetsk. Saknas gör också den andre ordinarie mittbacken Ivan Milosevic (6/0) då han är skadad. Fedetskiy, Milosevic och Golodyuk får betecknas som riktigt stora defensiva avbräck.
Jag skrev ju tidigare om Karpatys dåliga statistik mot Metalurg i Donetsk med fem raka förluster. Donetsk verkar inte vara någon bra plats för Karpaty då man även mot stadens storlag Shakhtar har usel statistik med sju raka förluster. Jag hoppas att traditionens makt fortsatt är stark.
Singeln spelas med ganska hög insats. Spelstopp 18.45.
Följande användare gav Sharp$ för den här posten: Lazlo (+2)
Senast redigerad av soulman den 2011-09-26 klockan 15:22.
|