| 2011-10-02 17:00 | SSL | Linköping vs Pixbo |
2 |
FT |
2 |
1.900 |
Linköping var helt klart förra årets stora överraskning när man som nykomling tog den sista slutspelsplatsen och sedan också pressade Warberg i kvartsfinalen till fem matcher. Men man brukar säga att andra året är tuffare och så tror jag också det blir i Linköpings fall.
En stor del i Linköpings framgång förra säsongen var spelet på hemmaplan. Man tog 27 av sina 42 poäng hemma i Linköpings Sporthall, en hall som varit mycket kritiserad för sitt dåliga golv. Den sträva golvet är nu utbytt till denna säsong och jag tror att en stor del i Linköpings hemmafördel försvinner i och med det.
Nyförvärv då? Man har värvat in Christian Klintorph från Westervik som gjort helt otroliga 180 poäng på 44 matcher de två senaste säsongerna. Han är dock oprövad på den här nivån och det återstår att se om han kan leverera även i SSL. I övrigt inga nyförvärv bortsett från ett par spelare från dem egna leden.
Spelare som lämnat klubben är Mikael Anderson (Jönköping), lagkapten Mårten Palmefors (slutat) och en personlig favorit Sam Jonsson (MG10, Norge). Även tränaren Stefan Hedlund, utnämnd till Årets Tränare förra säsongen har lämnat klubben.
Man har inlett säsongen med att ta en poäng hemma mot Warberg (5-5) och förlorat borta mot Dalen (8-5). Till matchen mot Pixbo är alla spelare tillgängliga bortsett från Johan Astbrant som är skadad.
Pixbo tror jag mycket på i år. Den anrika klubben från Göteborg har något stort på gång igen och förra året tog man sig till semifinal. Man satsar hårt på att bli bäst i Sverige igen och har från och med i år en heltidsanställd tränare. Man satte upp sin målsättning redan förra säsongen: SM-guld inom tre år.
Man inledde säsongen med en förlust borta mot Helsingborg (6-5 SD). I lördags hade man hemmapremiär och vann då enkelt mot Umeå med 9-0.
Man har även ett par intressanta nyförvärv i år. Patrik Malmström, en av Faluns bästa spelare de senaste åren har plockats in och även den schweiziska landslagsmannen Florian Kuchen. Två mycket intressanta nyförvärv enligt mig. Av spelarna som lämnat bör man nämna trotjänarna Henrik Delborn och Daniel Dahl som valt att varva ner i lägre divisioner.
En annan spelare som nästan får betraktas som ett nyförvärv är Peter Runnestig. Zorrokungen gör visserligen sin 12:e säsong i Pixbo men missade hela förra säsongen p.g.a. en korsbandsskada. Han har inlett säsongen på ett helt strålande sätt med 7 mål på de första 2 matcherna.
Lägg där till landslagsmännen Daniel Calebsson, Martin Östholm och Isak Rosén och spelare som Kalle Brännberg och Emil Julkunen så inser man att Pixbo har ett väldigt kompetent och slagkraftigt lag i år.
Tyvärr är Calebsson borta ett par månader till p.g.a en knäskada men i övrigt är alla spelare tillgängliga inför matchen mot Linköping.
Det skiljde en poäng mellan dessa två lag förra säsongen men i år tror jag det kommer skilja betydligt mer.
2 units spelas på Pixbo