Datum: 2011-10-03
Tid: 19:00
Sport: Innebandy
Land: Sverige
Liga: SSL
Match: Kevin Lieback-Asp (AIK) - Johan Jr Eriksson (Sirius)
Period: ft
Spel: Johan Jr Eriksson (Sirius)
Insats: 1.00
Odds: 3.100
Bolag: Svenska Spel
Motivering:
AIK tar emot Sirius idag hemma i Solnahallen och jag väljer att rikta in mig på Svenska Spels head to head mellan Kevin Lieback-Asp och Johan Jr Eriksson.
Kevin Lieback-Asp gör sin första säsong i SSL och har haft en fantastisk inledning med 4 mål på de två första matcherna. När SSL-tränarna fick svara på vem det tror blir årets rookie fick Kevin flest röster så det finns helt klart höga förväntningar på denna kille. I det ”nya” AIK har han dessutom fått förtroende i powerplay och det är där han gjort 3 av sina fyra mål.
Johan Jr Eriksson gör sin andra säsong i Sirius och SSL och förra säsongen blev han lagets bäste målskytt med sina 27 mål på 26 matcher. Han har inlett den här säsongen med 2 mål på de två första matcherna och var också lagets bästa målskytt under försäsongen med 16 fullträffar.
Till dagens match saknar Sirius en del spelare och mycket talar för att man kommer spela med två femmor. Det betyder mycket speltid för Jr Eriksson som troligtvis också kommer spela i powerplay.
Det jag tycker är intressant med denna H2H är att man ställer en back mot en forward. Visst, Kevin har bra tryck i bössan och kommer säkerligen göra en del mål i år från sin backposition men han kommer knappast ha ett snitt på 2 mål/match. Johan är en notorisk målskytt och dessutom passar det hala parkettgolvet i Solnahallen honom perfekt med sitt luriga dragskott.
I mina ögon känns denna H2H jämn på förhand. Möjligtvis liten fördel Kevin p.g.a AIKs förmodade spelövertag. 3.10 på Jr Eriksson är dock för högt och jag testar med 1u.
Matchen kan ni se på Svenska Spels webbsändning kl. 19.00