Visa ett inlägg
Gammal 2011-10-15, 01:46   #983
Stekel
 
Stekels avatar
 
Reg.datum: jan 2010
Ort: Karlstad
Inlägg: 12 153
Sharp$: 26721
Standard

En krönika jag hittade idag som jag tycker trycker på en av de viktigaste byggstenarna inom sportsbetting överhuvudtaget:

Citat:
Mitt namn är Sebastian och min första bekännelse är att jag inte är någon travsamuraj. Jag kommer nog aldrig bli det heller. Tyvärr. Det ligger nog lite för långt från min natur. Sanningen är att jag aldrig ens använt uttrycket travsamuraj tidigare.

Varför då börja yra om samurajer på en travsajt? Jag ska förklara. För att bli en riktigt duktig spelare krävs mer än att kunna mycket om trav, att vara duktig på att analysera lopp, att få bra stalltips eller att kunna sin spelteori. För att bli en toppspelare krävs ett särskilt förhållningssätt till de beslut man tar och utfallet av besluten. Det optimala förhållningssättet är att endast fokusera på att ta rätt beslut utan någon som helst hänsyn till utfallet. Man ska helt enkelt strunta i hur det sedan går. Blir det ingen vinst så rycker man på axlarna. Blir det vinst så rycker man precis lika likgiltigt på axlarna.

Detta mindset är närmast identiskt med det som de bästa samurajerna hade. De kunde strida perfekt för de var inte rädda för att dö. För dem var det likgiltigt om de vann striden eller om de dog. Det viktiga var perfektion i deras stridskonst. I det ögonblicket de började oroa sig för hur det skulle gå, var de förlorade. Den rädslan som de då kände påverkade deras beslut. Rädslan suboptimerade deras rörelser undermedvetet. Och mot en likvärdig motståndare var det lika med att dö.

Jag kommer senare att skriva mer om detta förhållningssätt som är detsamma som är framgångsrikt inom poker. Det har till och med skrivits böcker om det inom poker (exv The Poker Mindset). Men jag kan konstatera att jag själv inte lyckas med mina intentioner, och så länge jag inte gör det kan jag inte bli en toppspelare. Hoppas du lyckas bättre än jag.
__________________

To view links or images in signatures your post count must be 10 or greater. You currently have 0 posts.
Följande användare gav Sharp$ för den här posten:
the_mirage (+1)
Stekel är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat