Och nu för att skriva lite om det som jag startade tråden för.
På senare tid har flera stora HYIPs scammat. Powerful Strategy gick upp i rök helt utan vidare. Safe Depositary, som räknades som en gigant på marknaden, fick problem med utbetalningarna och efter att deras admin samt kundsupport varit över en vecka offline stängdes siten vilket resulterade i att många förlorade stora pengar. Särskilt dem som återinvesterat länge (eftersom detta bolag varit online nästan lika länge som Reprofinance).
Macrotrade, som räknas som en av "the big three" (Macrotrade, Safe Depositary, Reprofinance) har börjat få problem att godkänna stora withdrawals, även om dem alltid erhållit "instant withdrawal". Kunder/klienter med mer än 1 000 USD som de vill ta ut får sk. "pending withdrawal" där det inte godkänns. Många tror att detta kan vara slutet eller åtminstone början till slutet för Macrotrade.
Hypercompound tros bli en ersättare för Safe Depositary men personligen tvivlar jag på detta då deras script är ganska genomskinligt då det ger alldeles för hög avkastning. Jag har svårt att tro att dem kommer hålla mer än två månader till då dem varit online i snart fyra månader.
Uinvest är också oerhört populära nu eftersom deras utbud är mycket mer diversifierat än resterande marknaden. Frågan är bara om dessa aktier de påstås sälja är fiktiva eller verkliga. Jag tror på det förstnämnda eftersom i min värld kan inte östeuropeiska aktier ge så hög avkastning i form av ren vinst på bolaget, inte bara det uppkomna marknadsvärdet på dem.
Hursomhelst har många stora och små HYIPs scammat på senare tiden i en större omfattning än vad som är brukligt. Detta tror jag beror delvis på att Liberty Reserve och Alert Pay har tagit åt sig hårdare av kritiken från deras kunder om hur de handskas med dessa bluffbolag och deras sekretess i förhållandet till kunderna. Man har pratat om att "black december" (den svarta månaden på HYIP-marknaden som brukar ske i veckorna kring jul och nyår) redan har varit nu i oktober men den allmänna stämningen är att man ska vara oerhört rädd om vart man placerar pengarna åtminstone till nästa år. Detta eftersom man inte vet hur marknaden kommer bete sig dem här sista månaderna.
Ett bolag, som jag själv inte har pengar i, som också har fått mycket positiv uppmärksamhet är Eurextrade. Detta eftersom dem är mer öppna mot sina klienter än andra HYIPs. Dem redovisar till och med vinsterna och har ett registrerat Forexkonto som man får granska om man vill. Som jag dock nämnt har jag inte mina egna pengar i detta bolag men kanske ska prova på dem i framtiden om dem visar sig hålla måttet.
Kommer med mer nyheter och tips (om jag får utan att bli anklagad för att göra reklam) senare när jag är än mer uppdaterad.
Over and out!
/Gällivares Guldgruva - Ludd3emm