Datum: 2011-10-27
Tid: 15:00
Sport: Ishockey
Land: Ryssland
Liga: KHL
Match: Avtomobilist Yekaterinburg - Sibir Novosibirsk
Period: ft
Spel: Under 5.5
Insats: 8.15
Odds: 1.810
Bolag: Pinnacle
Motivering:
Det är dags för lite utav ett bottenmöte i KHL's Eastern conference mellan jumbon Avtomobilist och bortasvaga Sibir, jag tror helt klart att vi har en defensiv match att vänta och förstår inte varför Pinnacle har lagt oddset på 1.81 när mer eller mindre alla andra bolag ligger kring 1.70.
Avtomobilist ligger sist i KHL och däromkring kommer de garanterat hålla till hela säsongen, det brukar sägas att andra året är svårast för nykomlingar och så är också fallet här. När de då slutade 4:a från slutet ifjol så va det svårt att se hur det skulle bli mycket sämre i år men man har hittills förlorat 12 av 15 matcher och man har bara gjort 23 mål på dessa 15 matcher, man har bara gjort mer än 2 mål i 3 av 15 matcher. Offensiven hotar inte många lag och formen är mycket klen med bara 8 gjorda mål de senaste 6 matcherna så jag tror laget får det mycket tufft att "måla" när defensivt starka Sibir kommer på besök.
Sibir kan vara det lag i ligan som påverkas/förändrar sitt spel mest på hemmaplan jämfört med bortaplan. De är starka hemma och kan hota även de bästa lagen hemma i Sibiren men på bortaplan så är man riktigt klena och detta har varit fallet flera säsonger irad. Det hela har resulterat i att man mer eller mindre alltid har en extremt defensiv inställning på bortaplan för att om möjligt kunna sno med sig någon poäng genom ett defensivt spel. Man kan se att skillnaden är stor på hemma/borta snittet. På hemmaplan snittar Sibir 6.7 mål per match och den siffran är låga 4 mål per match på bortais och alla bortamatcher så här långt denna säsongen har slutat under 5.5 mål för Sibir.
Lagen har mötts 2 gånger nyligen i Ekaterinburg, i slutet av förra säsongen vann Sibir med 0-4 och på försäsongen inför den här säsongen så vann Sibir med 1-2.
Enda faran som jag ser det är att Sibir möjligen kan resonera som så att de kan ta sitt "hemmaspel" till denna matchen för att man möter ett så pass dåligt lag och behöver inte defensiv döda matchen för att ha chans men jag tror en normal defensiv insats är bästa receptet för seger för Sibir. Avtomobilist har ju trots allt bara gjort 8 mål de senaste 6 matcherna och bara 1 mål de senaste 2 matcherna mot Sibir.
Jag tror Avtomobilist får svårt att göra mål i denna matchen också, har de tur och spelar bra så kan de också hålla undan från Sibir och vinna en målsnål match då de knappast kan räkna med att normalt sett göra 3-4 mål mot ett defensivt lag som Sibir!
Mitt tips blir 1-3 och underspel i denna matchen känns som ett klart val till detta höga odds och jag går in med B4 insats!