Visa ett inlägg
Gammal 2011-11-01, 01:14   #4
Stekel

Stekels avatar

Reg.datum: jan 2010
Sharp$: 26752
Standard

Kusk i form är en lite opåtaglig faktor som är svår att fastställa statistiskt och spela efter. Kuskar är i alla fall väldigt jämna över tid, det ser man när man kikar på deras årsstatistik.

Det som är mer intressant än faktorn "kusk i form" som jag ser det är spelarkollektivets uppfattning om vilka kuskar som är i form, bra, dåliga. Min teori är att oddsen inte ändras speciellt dramatiskt efter "kuskform". Däremot kan det nog spelet bli hårdare på ett stall i form, och det finns det nog mer fog för. Jag tror sjukdomar i stallet påverkar resultaten mer än vad spelarna är medvetna om. Vid det omvända däremot så är media snabba att uppmärkssamma när ett stall är i form igen, och då känns det som att faktorn "stallform" blir överskattad av kollektiven och oddsen påverkas i högre grad än befogat.

Edit: Aktuellt exempel på stall i form som överskattas är Daniel Redéns. Sedan han vann V75 med Q.Forty Five häromveckan blev det mycket i media om att hans stall var rejält på gång. Det stämmer också mycket bra, hans hästar har vunnit hela 7/20 starter efter den segern (35% jämfört med normala 10-12%). Trots detta hade man bara fått tillbaka 76% av insatsen om man spelat vinnare på alla hans startande hästar.

To view links or images in signatures your post count must be 10 or greater. You currently have 0 posts.

Senast redigerad av Stekel den 2011-11-01 klockan 01:24.
Stekel är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat