Visa ett inlägg
Gammal 2011-11-01, 01:56   #6
hatten1

Reg.datum: jan 2011
Sharp$: 5535
Standard

Stekel, jag håller HELT med dig när det gäller hur sjukdom sätter ner hästar. Infektioner är alla tränares OCH uppfödares gissel och det finns verkligen fog för att följa stallkurvorna. Ofta tror jag att infektionerna som tar ner stallarna HELT beror på att nya hästar tillkommit med helt annan bakteriekultur. Internationellt bland de riktigt stora galopptränarna så har man konvalecentstall för nya hästar, samt blandar helst inte 2-3 och äldre hästar på stallbacken. Detta för att hästarna har olika förmåga att tåla infektioner.
Nu på hösten sätts ofta många hästar ner på grund av att dom sätter vinterpäls, så håll ett litet öga på hästar som ser matta ut i pälsen, ofta dom har dom nedsatt allmäntillstånd då, blanda inte heller i hop detta med att hästarna rakas, det är för att hästarna inte ska svettas i samma utsträckning, (typ som att springa i dykardräckt).
En annan sak som kan sänka ett helt stall är foderbyte, att tränarna köpt in ett nytt parti hö som har helt annat näringsvärde än det som funnits fodrats med tidigare. Behöver inte nödvändigtvis vara hö av sämre kvalitet, utan kan vara formnedsättande även med förändrade fodervärden på höet i största allmänhet.
Förr var det alltid också ett superavslag när tränarna hade avmaskat hästarna på hösten, vilket förändrade bakteriefloran hos hästen och satte ner formen rejält, men det finns bättre medel i dag, så det brukar gå något bättre med dagens avmaskningar.
Jag har en känsla av att Svansteds stall är på väg ner i form, inte alls samma tokform på hästarna som han har skämt bort oss med hela året nästan.
MVH Hatten
hatten1 är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat