Nu blev diskussionen väldigt bred här, men inget fel i det! Det här med sjukdomar, foderbyten, dåliga löpningsförlopp, vinterpäls är alla utan tvekan faktorer att ta med i beräkning när man spelar. Samtidigt är det relativt subjektiva faktorer som kräver närmare "manuell" analys, och som dessutom är väldigt föränderliga över så kort tid som ett enda lopp i vissa fall.
Den utgångspunkten jag hade när jag bestämde mig för att titta närmare på statistiken var att plocka ut hårda fakta som man kan spela efter. Efter den första titten här kan man ju fastslå att det är som regel ingen höjdare att lira vinnare på Goop. Går man däremot in och gör slagningar på ett större sample och jämför olika odds kan det hända att man har en statistiskt säkerställd ROI på 150% på de lopp där hans ekipage står i 110-140 i vinnarodds.
Självklart förändras dessa siffror av naturliga skäl över tid men med ett tillräckligt omfattande material och en bra koll på sporten (vilket ger att man bör notera trendbrott i tid) kan man säkra sig även mot detta.