Datum: 2011-11-15
Tid: 20:45
Sport: Fotboll
Land: Europa
Liga: Play-Offs
Match: Rep of Ireland - Estonia
Period: ft
Spel: Home team to win to nil
Insats: 3.00
Odds: 2.100
Bolag: Ladbrokes, Bwin
Motivering:
Vissa av oss spelade på kvalet mellan Estland - Irland nu i
fredags.
Estland drog på sig inte mindre än fyra gula och två röda i matchen (i kontrast mot Irländarna som fullföljde matchen utan ett kort), backen Andrei Stepanov utvisades redan i mitten av första halvlek och i andra fick backen och
lagkaptenen Raio Piiroja (106 matcher / 8mål) två gula inom loppet av sex minuter... Matchen slutade 0-4 (0-1 i ht), varav ett mål på straff som Keane satte i slutminuterna. De två landslagen har mötts två gånger tidigare, båda matcherna har slutat med 2-0 i Irlands favör.
Irland har kvalat in till EM endast en gång, 1988, då man åkte ut mot Holland med snopna 0-1 efter att bla ha slagit England med uddamålet. Sedan dess har man tagit sig till playoff i EM men aldrig klarat sig i konkurrensen. Senast man var nära VM var i playoff 2010 mot Frankrike då laget kryssade (1-1) efter att Henry gjort mål på
vad många ansåg vara hands. Dessförinnan slogs laget ut av Spanien i 16delsrundan i VM 2002 på straffar. Snopet var ordet!
Mot ett decimerat Estland, med Robbie Keane i storform (3 mål på 4 matcher för sin nya klubb LA Galaxy i MLS) och ett förväntat starkt hemmastöd så tror jag att man säkrar EM platsen snyggt och stabilt med ett eller två mål. Shay Given, annars målis i Aston Villa, tror jag med hjälp av laget håller nollan även denna gång som för övrigt blir hans 120e som landslagsmålis.
Jag anser att Ladb. och Bwin ligger något i överkant med 2.10 på hemmaseger utan insläppta mål och går in med tre av fem units.
Lägger också ett mindre sidospel, 1 unit, på Keane (53 mål på 112 landskamper) som "anytime goalscorer" till 2.0, finns hos Bwin, Ladbrokes och Victor Chandler. Han har ännu inte fått spela med Irland i EM sedan sin debut 1998, är det någon som är extra motiverad att näta på tisdag så är det han.