Citat:
Ursprungligen postat av RobinD
Som sagt så är det ju helt fel, det finns inte ett bolag som är i närheten av den värderingen. Pinnacle ger Portugal 1.41 att vinna vilket då kvarlämnar ca 30% av teckenfördelningen på X och 2.
Om vi strycker alternativet X så hittar vi inte ett bolag över 1.15 vilket hade inneburit fördelningen 87-13.
Din värdering är helt off, nog för att jag håller med dig om att Portugal är övervärderade en aning, men det är naivt att tro att alla bolag i världen skulle ha så fel på ett sådant stort evenemang.
Skummar man igenom Portugals hemmamatcher så ser man att de enda som slagit dem i Portugal sedan 2004 är Grekland x2, Italien samt Danmark.
Bosniens historik är inte lika rättvis tillbaka i tiden då de är bättre nu, men i detta kval har man förlorat mot Rumänien borta, Tyskland borta samt tappar poäng mot Albanien och Frankrike borta.
Tycker du att det är rimligt att du skall ha hittat ett sådant överodds i detta evenemang som dessutom legat ute i flera dygn hos bolagen?
|
Jag kan hålla med dig om att det var lite naivt av mig att säga att det är 60-40. Dock anser jag att Bosnien har en ypperlig chans. Portugal känns, för mig, mer eller mindre iskalla för tillfället. Enligt vad jag har hört och läst så har man en tränare som helt och hållet tappat kontroll över landslaget. Lite som Frankrike i Sydafrika, den känslan får jag.
Mycket möjligt att bolagen (precis som du) har stirrat sig blinda på statikstiken att Portugal är otroligt svårslagna på hemmaplan, och därefter lagt oddsen. Inte vet jag, men läget i ett landslag förändras så kraftigt med åren, därför anser jag att det är ganska korkat att lägga så mycket energi på siffror när det gäller landslag.
Men, om vi ska börja titta på statistik istället så har ju Portugal inte mött jättemånga lag som direkt skrämmer livet ur en. I tävlingsmatcherna, det vill säga.. Visst, man har slagit Turkiet, Ungern, Bosnien och Danmark, som du också nämnde. Det är ju också varit rejäla bottennapp, men det nämner du inget om i din text...
"Din" statistik säger inte direkt jättemycket, då kvalitén på lagen de mött inte höllt jättehög nivå.
Men, nog om det, som sagt så har Portugal dalat rejält det senaste året. Samtidigt som Bosnien sitter på spelare som faktiskt är inne i bra form för tillfället, och spelare med otroligt hög högstanivå.
Matcher av den här karaktären blir oftast otroligt jämna, det är smådetaljer som avgör. Otroligt felaktigt, anser jag, att försöka få det till att Bosnien skulle ha 15 eller kanske 10 % chans.
Det är mycket möjligt att Portugal går vinnandes ur den här striden, det säger jag inget om. Men, den blir betydligt jämnare än vad bolagen, och vad du verkar tro.
Lycka till!
/Torshavn