Citat:
Ursprungligen postat av Torshavn
Jag kan hålla med dig om att det var lite naivt av mig att säga att det är 60-40. Dock anser jag att Bosnien har en ypperlig chans. Portugal känns, för mig, mer eller mindre iskalla för tillfället. Enligt vad jag har hört och läst så har man en tränare som helt och hållet tappat kontroll över landslaget. Lite som Frankrike i Sydafrika, den känslan får jag.
Mycket möjligt att bolagen (precis som du) har stirrat sig blinda på statikstiken att Portugal är otroligt svårslagna på hemmaplan, och därefter lagt oddsen. Inte vet jag, men läget i ett landslag förändras så kraftigt med åren, därför anser jag att det är ganska korkat att lägga så mycket energi på siffror när det gäller landslag.
Men, om vi ska börja titta på statistik istället så har ju Portugal inte mött jättemånga lag som direkt skrämmer livet ur en. I tävlingsmatcherna, det vill säga.. Visst, man har slagit Turkiet, Ungern, Bosnien och Danmark, som du också nämnde. Det är ju också varit rejäla bottennapp, men det nämner du inget om i din text...
"Din" statistik säger inte direkt jättemycket, då kvalitén på lagen de mött inte höllt jättehög nivå.
Men, nog om det, som sagt så har Portugal dalat rejält det senaste året. Samtidigt som Bosnien sitter på spelare som faktiskt är inne i bra form för tillfället, och spelare med otroligt hög högstanivå.
Matcher av den här karaktären blir oftast otroligt jämna, det är smådetaljer som avgör. Otroligt felaktigt, anser jag, att försöka få det till att Bosnien skulle ha 15 eller kanske 10 % chans.
Det är mycket möjligt att Portugal går vinnandes ur den här striden, det säger jag inget om. Men, den blir betydligt jämnare än vad bolagen, och vad du verkar tro.
Lycka till!
/Torshavn
|
Nu har du nog läst något jag inte skrivit, jag har aldrig sagt att jag tycker att bolagen värderat rätt. Tvärtom har jag sagt att jag tycker att Portugal är för stora favoriter.
Det enda jag ville få fram var att man inte kommer så långt om man tror att marknaden har så fel som du antydde. Det tyder på att du värderat fel eller uttryckt dig fel.
Man måste vara realistisk i sin bedömning och jag tror som du att Bosnien kan störa då Portugals försvar inte alls imponerat. Men några 60-40 handlar det inte om. Bosnien+0.5 lockar dock mer än +0 personligen.