Citat:
Ursprungligen postat av Merlot
Hoppas du fortsätter, tycker dina rekar och dina funderingar är riktigt bra och intressanta.
Vad du kan göra är väl att minimiera spelen i antal. Förstår att det är tungt när spelkassan är skral men bara att bita ihop och fortsätta att nöta.
Använd ditt kunnande så kommer det att vända, jaga inte.
MVH/Merlot
|
Tack. Det är sånt här som behövs för att få energi och hitta tillbaka på rätt väg. Risken är dock att jag jagar i kvällens match mellan FCH och AIK.
Superligan
FC Helsingborg - AIK IBF
En underbar match ifall jag enbart tittar på tränarsidan. Mika Packalén på ena sidan och Vidar Jonsson på den andra. Kan det bli mer fantastiskt? Två personer som jag verkligen ser upp till, där Packalén mer är min idol och Vidar mer min kamrat även om vi inte umgås, dock har vi arbetat nära varandra.
I kontrast till detta har jag aldrig gillat AIK medan jag har FCH som laget jag håller på. Det är även i FCH som jag har bäst koll på spelarna även om det inte är lika mycket nu som tidigare. En härlig match att se fram mot helt enkelt. Borde jag då ge mig in i den och se om jag hittar spelvärde? Kanske, kanske inte. Jag tycker dock oddsen är trevliga och ska redovisa hur jag tänker.
FCH lyckas aldrig känns det som, de var nära för några säsonger sen, nämligen 06/07 men det är ju fem säsonger sen. Visserligen känns deras lag bättre i dag än vad det gjort tidigare säsonger även om det på pappret även tidigare varit riktigt bra. Vinner de i kväll då mot storlaget(?) AIK? Är det motiverat att FCH är större favoriter än vad Pixbo var i går? Nej, nej och åter nej. De är t o m större favoriter än vad jag gjorde Pixbo till - förvisso tappade Pixbo men det är historia.
Jag har så svårt att värdera den här matchen att jag faktiskt till sist ser spelvärde i AIK till 4.30. De har alltså stigit kraftigt och det känns som det är värt att kliva in i hissen nu. Vad talar för AIK då, ifall jag ser med partiska ögon efter att spelet är lagt?
*AIK går till slutspel och går oftast långt där, även om de tackade för sig redan i kvarten sist.
*FCH går nästan aldrig till slutspel.
*FCH kan förlora mot vilket lag som helst vilken dag som helst.
*AIK hänger på något sätt sig kvar i matcherna även om de enbart vunnit två matcher.
Kanske inte mycket som talar för AIK, men jag måste se vad jag spontant tycker talar för FCH också.
*FCH har fått ordning på sitt försvarsspel.
*FCH har starka namn på tränarsidan och en starkare trupp i år.
*AIK på nedgång, endast två vinster i år och ut i kvarten senaste året.
*AIK har en tunnare trupp
Men vilka är det FCH har slagit i år då? Är det några imponerande lag?
IK Sirius
Umeå City
Mullsjö
Tyresö/Trollbäcken
Liksom, kom igen, det är inte precis några namnstarka lag och det är de fyra bottenlagen - om vi bortser från AIK som just nu klämmer sig in bakom TT. Nej, FCH har inte kulturen att ta sig till slutspel, de brukar darra när det väl gäller och jag kan mycket väl se det hända igen.
Det är dags för herrarna Karl-Johan Nilsson, Kim Nilsson och Henrik Lorendahl att prestera nu helt enkelt ifall de ska till slutspel och glöm att AIK kommer ligga i botten hela säsongen, dags att samla poäng nu killar.
Åter igen anser jag att oddsen är helt fel, för jag har funderat vilket odds jag skulle vilja ha på FCH för att spela och 2.00 i odds hade varit ytterst tveksamt faktiskt. Just för att jag vet vad de går för, de måste bevisa annat först. Jag är medveten om att jag vinklat min analys men någon annan får gärna vinkla den åt andra hållet.
Ett annat värdespel som jag ser det är att spela AIK att vinna period 1, period 2 och period 3. De vinner minst en och då är det plus i kassan om än litet.
Ogiltigt spel-ID: 636961
EDIT: Appropå skadeläget i AIK. Jag borde kolla med Erik Bjerlestam, sportchefen i AIK hur läget egentligen ligger till, för enligt hemsidan är det halv dödsdom i AIK med endast nio utespelare mot FCH men man hoppas fler kan ansluta. Med tanke på att man anmält Karl-Johan Nilsson på sin laguppställning undrar jag hur det egentligen är fatt. Skulle det enbart komma nio utespelare så är ju oddsen helt riktiga men det känns lite som en mörkning samtidigt i mina ögon. Men som jag sagt tidigare är det överskattat med att det saknas spelare, men jag reserverar mig mot det ifall det är så många borta att man inte ens har folk att gå på fulla femmor. Annars brukar ersättare alltid vara heltaggade och spela tillräckligt bra. Vi får se vad AIK lyckas skrapa ihop helt enkelt. Just nu är väl mitt spel inte lika kul men det beror lite på vilka som kommer till spel.