Så har vi en spännande (?) mix-stafett framför oss. Frankrike och Ryssland är stora favoriter och vi hittar Tyskland på en tredjeplats med ett så högt odds som över tio gånger degen. Sen har vi ett gäng outsiders som kan vara med ett tag uppe i toppen.
Jag ser framför mig en tävling som kan bli väldigt intressant att följa. I stafetter är inte bommar lika avgörande ifall du nu inte dunkar in hela fyra bom på åtta försök. Varje åkare får tre extra skott för att inte sänka sin nation allt för mycket genom ett darrigt skytte.
Det betyder att jag genast letar lag med snabba åkare och sen hoppas att de kan skjuta hyfsat. Då har vi faktiskt Tyskland som känns intressanta. Svagaste kortet är Roesch på tredje sträckan. Visst, Gössner och Graf är väl inte de mest stabila korten heller. Men oddsen på Frankrike och Ryssland är inte motiverade - åtminstone inte fullt ut.
Henkel kommer en normal dag inte vara långt efter täten om hon ens är efter. Det gör att Gössner kommer flyga fram i spåret och antingen dryga ut ledningen eller äta upp den förlorade marken. Visst, sen har hon på vägen tio jobbiga skott. Antagligen ett par extra också. Men kan hon hålla nere bommarna till max två på varje station kommer hon att vinna sträckan tidsmässigt. Ett perfekt läge för Tyskland till drygt tio gånger alltså när herrarna tar över.
Risken är dock att de tappar allt och lite till när Roesch med cement i benen ska ta sig runt banan och med skakande hand skjuter sexton skott. Graf på sista känns dock "säkert" ifall de bara är med och slåss i toppen.
Frankrike har ett lag i form och är motiverade favoriter. De skulle ju haft hemmaplan och har laddat extra inför just den här helgen. Men snöbrist gör att de är kvar i Österrike. Dock har vi sett bra resultat från fransmännen och risken är att de tar hem detta.
Vi kommer antagligen få se säkert och fint skytte men lite långsammare åkning i början. Men de borde inte vara för långt efter då det nog behövs en del extra skott från övriga lag när de ska växla från damer till herrar.
För att inte bli långrandig så skriver jag upp en tänkbar ställning efter halva loppet samt en tänkbar slutställning.
Halva distansen
Vitryssland
Tyskland +0
Ryssland +10
Frankrike +25
Ukraina +25
Finland +40
Italien +40
Slovenien +40
USA +60
Sverige +60
I mål
Frankrike
Ryssland +20
Tyskland +40
Italien +60
Sverige +60
Slovenien +75
USA +90
Ukraina +90
Ja, höftat och färdigt. Polen ska också placeras in någonstans men har inte simulerat deras lopp i huvudet.
Vi får se om tankarna är rätt.
Jag återkommer med spel och liknande senare. Italien på topp tre känns småintressant och likadant Tyskland som segrare.
Sverige före Österrike till dubbla pengarna känns också smaksatt.
Följande användare gav Sharp$ för den här posten:
|