Citat:
Ursprungligen postat av DrD
Min lilla tankegång i ämnet är bara i all enkelhet... tror det är lättare att "reducera bort sig"... än att det beror på att programmet man jobbar med är "dåligt".
Har använt Joker tidigare... var inte imponerad, testat en del andra... men kör nu sedan rätt länge Copema som fungera mkt bra. http://www.copema.se/V75sidan.htm
Det gäller som jag ser det att lära sig använda det använda programmet på bästa möjliga sätt... och det är nog helt upp till användaren, alla lirar vi på olika vis.
Gäller att hitta rätt parametrar att styra liret med, och inte köra med för många, då blir det lätt att någon spricker och då spricker också 7rätts-chansen... vid reducering så ska man inte falla för frestelsen att överreducera, många hästar till en låg kostnad gör ett väldigt ihåligt system som troligast inte håller ihop.
Ställer man rätt villkor på inte allt för många hästar kör jag hellre "Flerkupong" än "Varierad reducering"... får man in vinnarna med rätt villkor t.ex. A-B-C grupper nån/några säkra... då sitter ju vinsten där.
Som sagt, lära sig använda det program man använder kan vara A&O... och Joker är överreklamerat... det är mest marknadsföring, finns andra som är lika bra!
|
OBS! Beakta att jag står bakom en av konkurrenterna till Joker och Copema, och det jag skriver ska ses utifrån detta faktum, då jag knappast är opartisk.
Trots att jag själv byggt ett program med många avancerade funktioner håller jag mig oftast till vanligt ABC-reducering. Jag håller helt och hållet med dig att det viktiga är att inte reducera bort sig och att alla program skapar likadana system.
Det som jag tycker skiljer programmen åt är hur lätt (om det överhuvudtaget går) det är att få överblick över all information som är relevant för att göra en korrekt bedömning av en hästs vinstchanser. Det jag saknar i både Copema och Joker är en vy för varje avdelning där man lätt kan jämföra de olika hästarna. För mig som inte är så travkunnig är det oumbärligt att enkelt kunna jämföra odds, insatsfördelning, resultatrad och annat. Har man sin uppfattning klar om hästarnas vinstchanser antar jag att detta inte är lika viktigt.
Att de båda programmen dessutom är byggda med stenåldersteknik gör mig som programmerare misstänksam. Vilket programföretag vill inte uppdatera sina program till något som åtminstone är hyfsat modernt och enklare kan vidareutvecklas?